23948sdkhjf

TEST: MAN X-Lion til de tunge laster

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Et par hundred kilometer på sjællandske motorveje og landeveje (i heftigt regnvejr) med den opdaterede MAN Truck Edition 2019 X-Lion i 510 hk trækker udgave gav et godt indtryk af overskudskraften - med bilens 40 tons totalvægt.

Bortset fra kørslen rundt i Helsingør og Fredensborg med rundkørsler og lokaltrafik, lå motoren stort set hele tiden i 12. gear og under 1.000 omdrejninger. Et par bakkede sektioner af Helsingør-motorvejen var motoren kortvarigt nede og snuse til 11. gear, men ellers var der ikke de store udfordringer for den magtfulde tysker, der i nyeste udgave har fået 10 hk ekstra og 100 Nm ekstra til at forbedre trækkraften.



Bilen er mere letkørt med det højere drejningsmoment - med fin respons ved tryk på speederpedalen. Måske ikke lynhurtigt, men tilfredsstillende, når man forcerer mange rundkørsler.

Komfortstyring
Her hjalp bilens komfortstyring med elektrisk styrefunktion også, så man lettere kan manøvrere. Skal det gå hurtigere, kan man jo vælge MAN’s topmodel D38.

På lige stræk hjælpes man af Lane Return Assist, der holder lastbilen på sporet - man mærker, at der er et lette vibrationer i rattet inden den kendte brummelyd fra bilens Lane Departure Warning kommer frem, når man så kommer over midterlinjen.

På strækninger, hvor vejen dykker lidt eller går helt lige ud, går motoren hurtigt i Efficient-Roll mode, hvor motoren slår fra - og det er vigtigt for forbruget. Der er også Predictive Cruise Control (Efficient Cruise), der forudser stigninger i terrænet - også en vigtig funktion for behagelig kørsel og lavere forbrug.

Adaptiv fartpilot
Bilen var også udstyret med adaptiv fartpilot med stop/start funktion, der sikrer, at afstanden til køretøjet foran bibeholdes - en afstand, som man kan indstille.

I det hele taget er MAN D26 en meget letkørt lastbil, som man hurtigt bliver dus med. 12-trins TipMatic automatgearet fungerer tilfredsstillende.

Der er god overskuelighed over instrumenterne, som opdateret én om teknikkens velbefindende og indstillinger - og man lærer også hurtigt at betjene fartpiloten fra rattet - knapperne er logisk placeret. I testbilen på multifunktionslæderrattet.

Komfortabel arbejdsplads
Førerhuset levede op til X-Lion modelbetegnelsen - som her omfattede bl.a. luftaffjedret komfortsæde med lændestøttejustering, skuldetilpasning og varme - det sætter man stor pris på.

Dertil klimaanlæg og oliefyr fra Eberspächer. Den særlige nordiske isolering betød, at vi ikke bekymrede os så meget om det elendige vejr udendørs - for både klimaanlæggets ventilation og bilens regn-sensor sikrede godt udsyn.

Under nederste køje var der i øvrigt køleboks til frokostpakken og de kolde drikke. Der var også godt med aflæggeplads i kabinen - bl.a. med to udtræksbare skuffer i instrumentbrættet inklusive to kopholdere. Der var også MAN Media Advanced system med 7-tommer farveskærm og navigation. Udvendigt var der monteret fjern- og tågelygter med indbygget kurvelys, og der var LED kørelys.

Fire pct. mere økonomisk
Testbilen fra den danske importør var dugfrisk på dansk asfalt - og der er efter flere tests i udlandet fire procent brændstofbesparelse at hente.

I Storbritannien har man hentet en 10 pct. besparelse i forhold til tidligere. Fabrikken selv holder sig på måtten - og lover cirka 3,5 pct. forbedring. Her vil man have flere facts og testforsøg på bordet, før man lover mere.

Men at der her er én af klassens mest brændstofbesparende lastbiler, er der ikke tvivl om. Herhjemme er modellen dog først netop ankommet - og kun leveret til et par kunder som trækker. De første opbygninger til forvogn/hænger er ikke klar endnu.

Mange bække små
Den forbedrede økonomi er opnået efter princippet "mange bække små" - så som single turbo i stedet for dobbelt turbo og generelt bedre inerti i motoren med mindre modstand.

Indsprøjtningstrykket er øget fra 2.450- til 2.500 omdrejninger. Dertil en mere intelligent generator efter lean princippet, så der først lades oppe i hastighed - dertil sparefunktion i kompressoren og en øget kompression på nu 21:1 - og ingen flammestart-anlæg. Bilen opfylder naturligvis nyeste Euro 6 d miljøkrav.

Motorændringerne kommer jo løbende på nye lastbiler med nye miljøkrav - så når MAN præsenterer en ny lastbil næste gang, vil de nye motorer formentlig blive bevaret.

Trailer View
Ekstraordinært havde testbilen fået monteret seneste generation af det danske Trailer View kamerasystem - et firma, som MAN i Danmark har samarbejdet med siden begyndelsen for syv år siden.

Her kan man i en monitor monteret ved A-stolpen til højre i kabinen følge trafik og aktiviteter langs siden af traileren inklusive bagenden af den og bagakslerne - et godt sikkerhedssystem, som virkede fint under testen af D26 køretøjet.

Trailer View kan også monteres på ældre lastbiler - modsat mange fabriksløsninger. Prisen for systemet inklusive montering er cirka 19.000 kroner plus moms.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Kattegatbro vil spare afgørende tid for erhvervslivet

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Kvinder klar til netværk

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

To Ultima kroghejs fra SAWO

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Send til en kollega

0.156