23948sdkhjf

TEST: MAN X-Lion til de tunge laster

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Et par hundred kilometer på sjællandske motorveje og landeveje (i heftigt regnvejr) med den opdaterede MAN Truck Edition 2019 X-Lion i 510 hk trækker udgave gav et godt indtryk af overskudskraften - med bilens 40 tons totalvægt.

Bortset fra kørslen rundt i Helsingør og Fredensborg med rundkørsler og lokaltrafik, lå motoren stort set hele tiden i 12. gear og under 1.000 omdrejninger. Et par bakkede sektioner af Helsingør-motorvejen var motoren kortvarigt nede og snuse til 11. gear, men ellers var der ikke de store udfordringer for den magtfulde tysker, der i nyeste udgave har fået 10 hk ekstra og 100 Nm ekstra til at forbedre trækkraften.



Bilen er mere letkørt med det højere drejningsmoment - med fin respons ved tryk på speederpedalen. Måske ikke lynhurtigt, men tilfredsstillende, når man forcerer mange rundkørsler.

Komfortstyring
Her hjalp bilens komfortstyring med elektrisk styrefunktion også, så man lettere kan manøvrere. Skal det gå hurtigere, kan man jo vælge MAN’s topmodel D38.

På lige stræk hjælpes man af Lane Return Assist, der holder lastbilen på sporet - man mærker, at der er et lette vibrationer i rattet inden den kendte brummelyd fra bilens Lane Departure Warning kommer frem, når man så kommer over midterlinjen.

På strækninger, hvor vejen dykker lidt eller går helt lige ud, går motoren hurtigt i Efficient-Roll mode, hvor motoren slår fra - og det er vigtigt for forbruget. Der er også Predictive Cruise Control (Efficient Cruise), der forudser stigninger i terrænet - også en vigtig funktion for behagelig kørsel og lavere forbrug.

Adaptiv fartpilot
Bilen var også udstyret med adaptiv fartpilot med stop/start funktion, der sikrer, at afstanden til køretøjet foran bibeholdes - en afstand, som man kan indstille.

I det hele taget er MAN D26 en meget letkørt lastbil, som man hurtigt bliver dus med. 12-trins TipMatic automatgearet fungerer tilfredsstillende.

Der er god overskuelighed over instrumenterne, som opdateret én om teknikkens velbefindende og indstillinger - og man lærer også hurtigt at betjene fartpiloten fra rattet - knapperne er logisk placeret. I testbilen på multifunktionslæderrattet.

Komfortabel arbejdsplads
Førerhuset levede op til X-Lion modelbetegnelsen - som her omfattede bl.a. luftaffjedret komfortsæde med lændestøttejustering, skuldetilpasning og varme - det sætter man stor pris på.

Dertil klimaanlæg og oliefyr fra Eberspächer. Den særlige nordiske isolering betød, at vi ikke bekymrede os så meget om det elendige vejr udendørs - for både klimaanlæggets ventilation og bilens regn-sensor sikrede godt udsyn.

Under nederste køje var der i øvrigt køleboks til frokostpakken og de kolde drikke. Der var også godt med aflæggeplads i kabinen - bl.a. med to udtræksbare skuffer i instrumentbrættet inklusive to kopholdere. Der var også MAN Media Advanced system med 7-tommer farveskærm og navigation. Udvendigt var der monteret fjern- og tågelygter med indbygget kurvelys, og der var LED kørelys.

Fire pct. mere økonomisk
Testbilen fra den danske importør var dugfrisk på dansk asfalt - og der er efter flere tests i udlandet fire procent brændstofbesparelse at hente.

I Storbritannien har man hentet en 10 pct. besparelse i forhold til tidligere. Fabrikken selv holder sig på måtten - og lover cirka 3,5 pct. forbedring. Her vil man have flere facts og testforsøg på bordet, før man lover mere.

Men at der her er én af klassens mest brændstofbesparende lastbiler, er der ikke tvivl om. Herhjemme er modellen dog først netop ankommet - og kun leveret til et par kunder som trækker. De første opbygninger til forvogn/hænger er ikke klar endnu.

Mange bække små
Den forbedrede økonomi er opnået efter princippet "mange bække små" - så som single turbo i stedet for dobbelt turbo og generelt bedre inerti i motoren med mindre modstand.

Indsprøjtningstrykket er øget fra 2.450- til 2.500 omdrejninger. Dertil en mere intelligent generator efter lean princippet, så der først lades oppe i hastighed - dertil sparefunktion i kompressoren og en øget kompression på nu 21:1 - og ingen flammestart-anlæg. Bilen opfylder naturligvis nyeste Euro 6 d miljøkrav.

Motorændringerne kommer jo løbende på nye lastbiler med nye miljøkrav - så når MAN præsenterer en ny lastbil næste gang, vil de nye motorer formentlig blive bevaret.

Trailer View
Ekstraordinært havde testbilen fået monteret seneste generation af det danske Trailer View kamerasystem - et firma, som MAN i Danmark har samarbejdet med siden begyndelsen for syv år siden.

Her kan man i en monitor monteret ved A-stolpen til højre i kabinen følge trafik og aktiviteter langs siden af traileren inklusive bagenden af den og bagakslerne - et godt sikkerhedssystem, som virkede fint under testen af D26 køretøjet.

Trailer View kan også monteres på ældre lastbiler - modsat mange fabriksløsninger. Prisen for systemet inklusive montering er cirka 19.000 kroner plus moms.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Historisk vognmand på Fyn konkurs

Ung vognmand får bøde på 1 million

Dansk direktør forlader MAN øjeblikkeligt

Han har digitaliseret en mørtelbil

70-årige Jens Erik Jensen har designet en ny, automatiseret mørtelbil, der kan rumme 25 ton materiale.

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Nyhedsbrev

9.047 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Nu er det officielt: TIP og PEMA har samlet kræfterne

Online Avis Arkiv

Aftale om nye skraldevogne på plads

Wow: Opsigtsvækkende Scania til Thorsen

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Aarhus Havn sætter container-rekord

Poul Schou trimmer butikken: Gør klar til nye opkøb

Klar til flere typer løft i Vinderup

Preiss sætter fokus med ny Konecranes, som kan håndtere tungere løft.

Banedanmarks direktør stopper

Danske Fragtmænd sparer årligt 45 tons papir

Med ét simpelt greb har Danske Fragtmænd elimineret spild for hvad der svarer til 400 træer om året

DTL: Vigtige tiltag i ny finanslov

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde giver resultater

Holbækmotorvejen lukker: Brofag kranes på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Nu bliver trafiktavlerne på M3 endnu klogere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

SDK Shipping køber Odense-selskab

Transportpolitik er igen på den europæiske dagsorden

Lastbilchauffør risikerer bøde efter tisse-uheld

Ballade om dyretransport: Chauffører får kæmpebøder for skjulte skader

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Murstenstang – findes det?

BSV udvikler sammen med kunden

Jens Buhl & Sønner A/S kan køre hjem med en ny Kel-Berg

En Hiab kran til entreprenørarbejde

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Montageteknik fra Titgemeyer

Ny Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Henrik Thomsen

SEMIFLEX præcisions koblinger

Brug for hjælp lige nu?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

SAWO forsyner Munck Forsyningsledninger med ny opbygning

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få nye tankkort på under 1 min.

Kel-Berg 3 akslet city gardintrailer til Morten Larsen & Søn

OTD Packing Service ApS kan nu dokumentere sin kvalitet

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Tvillingepar leveret til Stentransporten

JLM teknik fejrer julen med adventskonkurrence

Endnu en opbygning er færdig og leveret af SAWO

POP® blindnitter fra Titgemeyer

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Benny Rasmussen & Søn A/S

Ny partner til de lovpligtige eftersyn?

Send til en kollega

0.187