23948sdkhjf

TEST: MAN X-Lion til de tunge laster

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Et par hundred kilometer på sjællandske motorveje og landeveje (i heftigt regnvejr) med den opdaterede MAN Truck Edition 2019 X-Lion i 510 hk trækker udgave gav et godt indtryk af overskudskraften - med bilens 40 tons totalvægt.

Bortset fra kørslen rundt i Helsingør og Fredensborg med rundkørsler og lokaltrafik, lå motoren stort set hele tiden i 12. gear og under 1.000 omdrejninger. Et par bakkede sektioner af Helsingør-motorvejen var motoren kortvarigt nede og snuse til 11. gear, men ellers var der ikke de store udfordringer for den magtfulde tysker, der i nyeste udgave har fået 10 hk ekstra og 100 Nm ekstra til at forbedre trækkraften.



Bilen er mere letkørt med det højere drejningsmoment - med fin respons ved tryk på speederpedalen. Måske ikke lynhurtigt, men tilfredsstillende, når man forcerer mange rundkørsler.

Komfortstyring
Her hjalp bilens komfortstyring med elektrisk styrefunktion også, så man lettere kan manøvrere. Skal det gå hurtigere, kan man jo vælge MAN’s topmodel D38.

På lige stræk hjælpes man af Lane Return Assist, der holder lastbilen på sporet - man mærker, at der er et lette vibrationer i rattet inden den kendte brummelyd fra bilens Lane Departure Warning kommer frem, når man så kommer over midterlinjen.

På strækninger, hvor vejen dykker lidt eller går helt lige ud, går motoren hurtigt i Efficient-Roll mode, hvor motoren slår fra - og det er vigtigt for forbruget. Der er også Predictive Cruise Control (Efficient Cruise), der forudser stigninger i terrænet - også en vigtig funktion for behagelig kørsel og lavere forbrug.

Adaptiv fartpilot
Bilen var også udstyret med adaptiv fartpilot med stop/start funktion, der sikrer, at afstanden til køretøjet foran bibeholdes - en afstand, som man kan indstille.

I det hele taget er MAN D26 en meget letkørt lastbil, som man hurtigt bliver dus med. 12-trins TipMatic automatgearet fungerer tilfredsstillende.

Der er god overskuelighed over instrumenterne, som opdateret én om teknikkens velbefindende og indstillinger - og man lærer også hurtigt at betjene fartpiloten fra rattet - knapperne er logisk placeret. I testbilen på multifunktionslæderrattet.

Komfortabel arbejdsplads
Førerhuset levede op til X-Lion modelbetegnelsen - som her omfattede bl.a. luftaffjedret komfortsæde med lændestøttejustering, skuldetilpasning og varme - det sætter man stor pris på.

Dertil klimaanlæg og oliefyr fra Eberspächer. Den særlige nordiske isolering betød, at vi ikke bekymrede os så meget om det elendige vejr udendørs - for både klimaanlæggets ventilation og bilens regn-sensor sikrede godt udsyn.

Under nederste køje var der i øvrigt køleboks til frokostpakken og de kolde drikke. Der var også godt med aflæggeplads i kabinen - bl.a. med to udtræksbare skuffer i instrumentbrættet inklusive to kopholdere. Der var også MAN Media Advanced system med 7-tommer farveskærm og navigation. Udvendigt var der monteret fjern- og tågelygter med indbygget kurvelys, og der var LED kørelys.

Fire pct. mere økonomisk
Testbilen fra den danske importør var dugfrisk på dansk asfalt - og der er efter flere tests i udlandet fire procent brændstofbesparelse at hente.

I Storbritannien har man hentet en 10 pct. besparelse i forhold til tidligere. Fabrikken selv holder sig på måtten - og lover cirka 3,5 pct. forbedring. Her vil man have flere facts og testforsøg på bordet, før man lover mere.

Men at der her er én af klassens mest brændstofbesparende lastbiler, er der ikke tvivl om. Herhjemme er modellen dog først netop ankommet - og kun leveret til et par kunder som trækker. De første opbygninger til forvogn/hænger er ikke klar endnu.

Mange bække små
Den forbedrede økonomi er opnået efter princippet "mange bække små" - så som single turbo i stedet for dobbelt turbo og generelt bedre inerti i motoren med mindre modstand.

Indsprøjtningstrykket er øget fra 2.450- til 2.500 omdrejninger. Dertil en mere intelligent generator efter lean princippet, så der først lades oppe i hastighed - dertil sparefunktion i kompressoren og en øget kompression på nu 21:1 - og ingen flammestart-anlæg. Bilen opfylder naturligvis nyeste Euro 6 d miljøkrav.

Motorændringerne kommer jo løbende på nye lastbiler med nye miljøkrav - så når MAN præsenterer en ny lastbil næste gang, vil de nye motorer formentlig blive bevaret.

Trailer View
Ekstraordinært havde testbilen fået monteret seneste generation af det danske Trailer View kamerasystem - et firma, som MAN i Danmark har samarbejdet med siden begyndelsen for syv år siden.

Her kan man i en monitor monteret ved A-stolpen til højre i kabinen følge trafik og aktiviteter langs siden af traileren inklusive bagenden af den og bagakslerne - et godt sikkerhedssystem, som virkede fint under testen af D26 køretøjet.

Trailer View kan også monteres på ældre lastbiler - modsat mange fabriksløsninger. Prisen for systemet inklusive montering er cirka 19.000 kroner plus moms.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Vognmændenes optimisme halter

ITD: Stop lovændring om urimelige bødetakster for fejl på køretøjer

Nye regler for særtransporter 1. november

Fyrtårn begynder ti timer lang flugt fra havet

25.000 ventes at kigge med, når Rubjerg Knude Fyr sættes på "rulleskøjter" for at komme på afstand af havet

Nyhedsbrev

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Online Avis Arkiv

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Tid til at prøve en 6-cylindret

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Politiet stopper uopmærksomme trafikanter hele ugen

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Transportfirma åbner egne tankstationer

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

To DAF til Pagh Transport

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Bygger kæmpe energifabrik

Havneudvidelse i Vordingborg færdig før tid

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Million-anlæg taget i brug

Arla kører på GTL

ADP ansætter ny udviklings-chef

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Person død efter arbejdsulykke på containerterminal

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

LEDER: Slut med at overhale?

Lang ventetid på varebilstilladelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S med ny Kel-Berg anhænger

#askwashtec !

Ny BENALU Tiptrailer

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Send til en kollega

0.582