23948sdkhjf

Blue Water-direktør venter gerne med ny havnelov

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

For Blue Water Shippings administrerende direktør betyder det mere, at en ny havnelov bliver forberedt grundigt, end at den bliver lavet nu og her

Imens Danske Havne sidste uge tordnede imod regeringens prioritering af en ny havnelov – eller manglen på samme – er stemningen en helt anden i Blue Water Shipping. 

Her har administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen på ingen måde travlt med at få en ny havnelov igennem i det folketingsår, som netop er begyndt. Han frygter, at en omlægning af de kommunale selvstyrehavne til kommunale aktieselsskaber kan betyde, at havnene bevæger sig ind på forretningsområder, der i dag tilfalder private aktører.

Det skriver Jyske Vestkysten

- Blue Waters ønske er en god og fair havnelov. Så må der gerne bruges tid på at få den godt gennemarbejdet. En ny lov skal sætte en stopper for offentligt opgavetyveri og sikre mærkbare sanktioner mod de havne, der måtte bryde loven. Vi er tilfredse, hvis disse elementer bliver en del af den nye havnelov, siger han til Jyske Vestkysten.

Her henviser han til den konflikt, som Blue Water tidligere har haft med den kommunale aktieselskabshavn Lindø Port of Odense, der gik på lastning og losning af skibe samt brug af en kran.

Læs også: Storordre til TIP Trailer

Tag branche med på råd

Arbejdet med en ny havnelov gik i gang i 2017, hvor den daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) nedsatte et ekspertudvalg, som i 2018 kom med en række anbefalinger.

Ifølge Søren Nørgaard Thomsen har ekspertudvalgets rapport startet en frontkrig. Derfor opfordrer han i stedet transportminister Benny Engelbrecht (S) til at inkludere hele branchen, og ikke kun havnene, i arbejdet med at udforme en ny havnelov. 

- Uanset hvilken proces og tidshorisont ministeren vælger, kan vi fra Blue Waters side bekræfte, at vi fortsætter vores konstruktive involvering i at sikre en god og fair havnelov. Dette vil fortsat ske i eget navn såvel som via vores nye brancheorganisation, Danske Shipping- og Havnevirksomheder, siger han til Jyske Vestkysten.

Brancheorganisation Danske Havne er mere end almindeligt utilfreds med, at en ny havnelov ikke var at finde i den nye regerings lovkatalog, da det blev fremsat tidligere på ugen. 

Her pointerer direktør Tine Kirk, at havnene på nuværende tidspukt opererer under forskellige forudsætninger for at låne penge, eftersom de kommunale aktieselskabshavne ikke kan låne med en kommunegaranti i ryggen, hvilket de kommunale selvstyrehavne kan. Dertil kommer, at uvisheden om havnenes fremtidige selskabsstruktur gør det svært at planlægge fremtiden. 

- Nu sidder de (havnene, red.) så og tænker på, hvordan de nu skal agere. Vi trænger til at få sat nogle søm i kisten, så vi ved, hvilken vej sektoren skal gå. Skal vi være aktieselskaber eller noget helt andet? Den klarhed får vi ikke uden en ny havnelov, siger hun til Transportmagasinets søstermedie, Søfart.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spektakulære transporter på mandag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Ny fabrik i Fredericia: Kan forsyne 4.000 brintlastbiler om dagen

Dansk firma skal udvikle el-skraldebiler til Odense og Aabenraa

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.036 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Online Avis Arkiv

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Her er Årets Lastbil i Europa

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Proshop ruster sig til Black Friday

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Vognmænd med varebiler får store bøder

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

800 meter længere pr. liter

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Kel-Berg Hardox tipkærre til Jens Buhl & Sønner A/S

Spændende opbygning på CO2 neutral lastbil

KTR - Hydrauliske komponenter

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Send til en kollega

0.218