23948sdkhjf

Postnord tester lastbil på biogas

Som de første i Danmark tester Postnord den nye Iveco Stralis NP, som kører på biogas. Testen af lastbilen skal ses som Postnords første skridt mod en mulig fremtidig transportinvestering og en mere bæredygtig levering.

- Vi har et ønske om hele tiden at blive endnu grønnere i vores måde at levere og drive forretning på, og her er testen af Stralis NP et spændende input. Vi ser frem til at afprøve lastbilen i vores daglige distribution, så vi kan blive meget klogere på, om det er den vej, vi skal gå, når vi over tid skal investere i en grønnere vognpark, siger Jeppe Christiansen, Operations Manager i Postnord Danmark.

Under testen, der kører frem til slutningen af november 2019, vil Postnord prøve trækkeren af dagligt på en 500 kilometer lang gods- og distributionsrute. Testen er allerede startet i Aalborg, hvor den kører citydistribution og testes af på komprimeret CNG-biogas.

Lastbilen er en såkaldt kombi-bil, som kan køre på både komprimeret CNG og på flydende LNG-gas. Drift på LNG-gas vil udelukkende blive testet på crossborder, til blandt andet Tyskland og Sverige, eftersom der endnu ikke findes tankmuligheder for flydende LNG-gas til landevejstransport i Danmark.

Stralis NP fra Iveco opfylder alle kravene til effekt, rækkevidde, kørekomfort og chaufførtrivsel inden for den internationale transportsektor. Lastbilen bruger hverken diesel, andet fossilt brændstof eller AdBlue, og har op til ca. 15 pct. lavere brændstofforbrug sammenlignet med tilsvarende diesellastbiler.

- Stralis NP leverer på bæredygtighed ved at køre på biogas, der resulterer i en samlet CO2 besparelse for atmosfæren på hele 179 pct. i forhold til klimaaftrykket fra en konventionel Euro 6 motoriseret diesel-trækker. Ydermere, er støjniveau og lugtgener fra lastbilen betydelig mindre, og samtidig udledes 70 pct. mindre NOx og 95 pct. færre partikler, hvilket sikrer en renere luft til os alle. Vi  glæder os meget til at samarbejde med Postnord, siger Carsten Sørensen, National Sales Manager i Iveco North Europe & Baltics A/S.

Siden 2009 har Postnord reduceret virksomhedens CO2 udledning med 67 pct. Det er blandt andet sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne og optimere ruterne. Ved konstant at stræbe efter høj fyldningsgrad og køre ad så smarte ruter som muligt er både omkostningerne og miljøbelastningen pr. forsendelse blevet kraftigt reduceret. De sidste 10 år har Postnord mere end halveret CO2-udledningen pr. pakke, som bliver transporteret.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Online Avis Arkiv

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Batteridrevne kraner til Rødovre

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.172