23948sdkhjf

Drivkraft Danmark: Sådan får vi en CO2-neutral transportsektor

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Drivkraft Danmark lancerer i dag sin Plan 2050.

Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces med alle Danmarks tankstationer og raffinaderier som medlemmer samt LPG-branchen.

Branchen står for 99 pct. af energien til transporten og 40 pct. af det samlede danske energiforbrug.

Den indeholder tre konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor, uden at det går ud over mobiliteten i samfundet.

- Hos Drivkraft Danmark ønsker vi at tage et stort medansvar for at gennemføre den grønne omstilling. Transportsektoren bærer en betydelig del af det samlede CO2-aftryk, og selvom elektrificering af bilparken vil løse en del af problemet, kan vi se, at der skal et decideret paradigmeskifte til, hvis vi skal nå målet, siger direktør i Drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte i en pressemeddelelse.

De tre konkrete forslag er lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport; omlægning af afgifter fra energi til klimapåvirkning samt tværgående forskning og udvikling af fremtidens teknologier.

Første forslag
I det første forslag lægger Drivkraft Danmark op til, at der udarbejdes en ny VE-brændstoflov, der skal opstille teknologineutrale CO2-fortrængningskrav til brændstofleverandørerne i Danmark.

Målet er, at brændstoffer skal få et stadig mindre samlet CO2-aftryk frem mod 2050, hvor de skal være helt CO2-neutrale.

Det kræver dog en række krav til producenterne, der fremover ville skulle producere brændstoffer med størst mulig CO2-fortrængning til lavest mulige pris – uagtet om der er tale om biobrændstoffer, biogas, brint eller elektrofuels.

Her skal femårige delmål sikre en realistisk og ambitiøs vej mod 30 pct. CO2- fortrængning i 2030 og 100 pct. i 2050, skriver Drivkraft Danmark i pressemeddelelsen.

Forslag to: Omlægning af afgifter
En anden væsentlig trædesten på vejen mod en CO2-neutral transportsektor er en omlægning af afgifterne, så de langt højere grad fremmer målet om CO2-reduktioner.

Drivkraft Danmark foreslår en sænkning af energiafgiften samtidig med at CO2-afgiften på brændstoffer øges.

- En omlægning vil dermed gøre VE-brændstoffer relativt billigere i forhold til fossile brændstoffer og vil fremme et marked for de mest CO-fortrængende VE-brændstoffer. En sådan langsigtet afgiftsomlægning bør indgå i den igangværende transportkommissions arbejde, da en øget iblanding af VE-brændstoffer med lavere afgift vil reducere statens indtægter, skriver Drivkraft Danmark.

Forslag tre: Tværgående forskning
Som sidste del af kinderægget lægger Drivkraft Danmark op til en mere holistisk tilgang til forskning og udvikling af fremtidens vedvarende teknologier.

Drivkraft Danmark foreslår derfor, at der fra politisk side igangsættes et analysearbejde med deltagelse af forskningsinstitutioner, teknologileverandører, grønne organisationer og brancher med fokus på den tunge transports, skibes og flys opgaver, udvikling og energibehov.

- Vi kender allerede en lang række teknologier, der hver især kan bidrage til omstillingen, men der er behov for en samlet kortlægning af teknologiernes perspektiver på kort, mellemlangt og langt sigt og deres samspil med resten af energisystemet og den grønne omstilling, skriver Drivkraft Danmark.

Projektet skal danne et bedre vidensgrundlag for fremtidige politiske beslutninger om omstillingen af den tunge transport, skibe og fly i Danmark og EU.

Det vigtigste er, at klimaet vinder
For Drivkraft Danmark er det helt centrale element i forslaget et paradigmeskifte.

I stedet for at der ydes støtte til bestemte teknologier og energiformer, foreslår Drivkraft Danmark, at der fremover skal stilles krav, som sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Ingen ved, hvilke teknologier eller energiformer, der i fremtiden viser sig som de mest effektive. Derfor mener vi hos Drivkraft Danmark, at det vil give de bedste, billigste og smarteste løsninger, hvis vi fra politisk hold stiller strenge klimakrav til producenterne af teknologi og energi, og at vi derefter overlader det til markedet at afgøre, hvilke der vinder. Om det bliver flydende el produceret af sol og vind i form af elektrofuels, biogas, el, brint eller andre vedvarende energibrændstoffer, betyder ikke så meget. Det vigtigste er, at klimaet vinder, siger Jacob Stahl Otte og tilføjer:

- Vi håber, at de ansvarlige politikere sammen med Drivkraft Danmark og repræsentanter fra alle andre relaterede brancher, er parate til at indgå i dialog. Det er vigtigt, at vi på tværs af sektorskel tager fat om løsningerne så hurtigt og effektivt som muligt.

Fakta

Vejtransporten står i dag for cirka 25 procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Selv i et optimistisk scenarie med 1 mio. elbiler på vejene i 2030 bidrager elbilerne kun med cirka 1,5 million ton mindre CO2.

For at nå målet skal Danmarks CO2-udledning reduceres med mere end 26 mio. ton CO2 – svarende til 55 procent af vores nuværende samlede udledning.

Plan 2050 er Drivkraft Danmarks bud på et paradigmeskifte, der skal sikre en CO2-neutral transportsektor.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Fynsk transportfirma leverer nyt millionoverskud

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen står klar: - Nu kan det bare blive studentertid

Nu er PEMA blevet TIP

Nyhedsbrev

9.161 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DSV kræver stor CO2-reduktion af sine leverandører

Online Avis Arkiv

Grønt lys til studenterkørsel

Thygesen Transport lukkede kranafdeling: - Nu skal vi finde vores leje

Ditte giver mange lastbiler den sidste finish inden levering

Arbejdsulykker: Her er de 10 farligste brancher

Trods tilskud på 45 millioner: Postnord Logistics går igen i rødt

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grøn software til dine klimamål

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Kronborg Transport ApS

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Stort sortiment af hydraulisk værktøj hos Carl Stahl A/S

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Tør du tage springet?

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Send til en kollega

0.204