23948sdkhjf

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

I næste måned kommer transportminister Benny Engelbrecht (S) med lovforslaget om en 10-dobling af bøder for ulovligt ugehvil i lastbilen.

En 10-dobling er måske vel meget for Venstre, som ellers støtter lovforslaget. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) vil gerne diskutere forhøjelses størrelse og især en effektiv håndhævelse.

- Reglerne skal håndhæves, og det er fornuftigt at hæve bøden. Jeg sætter bare spørgsmålstegn ved, om en tidobling er relevant, hvis man ikke er sikker på, at reglen håndhæves. Der skal være en stor risiko for at blive snuppet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er en tendens her på Christiansborg, at vi hæver bøderne voldsomt, men der er ingen kontrol. Jeg vil i lovbehandlingen fokusere på, om der er en kontrol. Der er måske nok med en femdobling, hvis kontrollen er effektiv. 

Vejkorps ville aflaste betjente

Han glæder sig over, at en samlet branche fra 3F til ITD foreslår et landevejskorps efter tysk model - BAG (Bundesamt für Güterverkehr) – til kontrol af vejafgift, køretøjernes tekniske stand og overholdelse af køre-hviletider, cabotageregler og miljøkrav.

Så meget stærkere beklager han, at vejsidekontrollen, afvikling af køreprøver, administration af kørekort samt udstedelse af førerkort og særtransporttilladelser ikke er flyttet med Færdselsstyrelsen fra Justits- til Transportministeriet.

Læs også: Tysk/fransk samarbejde med nordiske vognmænd er nu oppe at køre

Den overflytning ville have givet Færdselsstyrelsen noget af samme status som BAG i Tyskland.

- Der er lidt træghed i Justitsministeriet, men BAG virker i Tyskland. Vi skal aflaste politiet. En overflytning af kørekortsområdet ville frigøre 120 uniformerede, motorsagkyndige betjente, hvor mange med fordel kunne indsættes som færdselsbetjente eller efterforske indbrud. 

Færdselskultur smuldrer

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, Kristian Pihl Lorentzen.

Mellem en fjerdedel og tredjedel – der er forskellige tal - af lastbilerne på danske veje er udenlandske.

- Den eneste måde at få dem til at køre ordentlig er, at de bliver standet, kontrolleret og hammeren falder. Vi kommer ikke uden om et BAG. Politiet får aldrig ressourcer til det, slutter Kristian Pihl Lorentzen. 

DTL og ITD ærgerlige

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at den nuværende regering ikke har ønsket at bruge de nødvendige penge til at styrke Færdselsstyrelsen så meget, at en række opgaver af typisk ikke-politimæssig karakter kunne finde vej over i Transportministeriet, erklærer DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Læs også: Vognmænd bør selv opføre chaufførhoteller

Uanset hvad er der et voldsomt behov for at se på administrationen af de berørte områder og bruge noget tid og nogle kræfter på at få tingene effektiviseret hos politiet især angående særtransporter, fastslår DTL.

ITD er lige så ærgerlig over, at angivelig manglende finansiering hindrer flytningen af arbejdsopgaver mellem to statslige institutioner, som ellers blev besluttet af VLAK-regeringen i marts.

- Vi havde store forventninger til overflytningen af opgaver, som ville kunne sikre en mere effektiv og smidig administration og dermed kortere ventetider til gavn for virksomheder og borgere, skriver Jørn-Henrik Carstens, politisk chef hos ITD, i en kommentar. 

Få bøder inddrives i udlandet

Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) har henvendt sig til Folketingets transportudvalg om manglende opkrævning af bøder hos udenlandske vognmænd og chauffører for at overskride begrænsningen på 25 timers parkering på statens rastepladser.

- Det er fuldkommen urimeligt, at SKAT ikke overdrager ubetalte udenlandske bødeforlæg til Gældsinddrivelsen. Der er siden 1. januar 2019 i år uddelt 2847 bøder på hver 2040 kr. til udenlandske chauffører, men kun 382 af dem har betalt bøderne. Derved går statskassen glip af over fem millioner kr., skriver FDL.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Særlig indsats på vejtransport: 66 har fået påbud af Arbejdstilsynet

Vognmændenes optimisme halter

ITD: Stop lovændring om urimelige bødetakster for fejl på køretøjer

Mærsk opjusterer: Bliver milliarder mere værd på børsen

Nye regler for særtransporter 1. november

Nyhedsbrev

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Online Avis Arkiv

Dansk chauffør dømt i græsk narkosag: Nu er han snart på fri fod

Græsk politi stoppede dansker med knap et halv ton hash. Mandag har dansk dommer givet ham konverteringsdom.

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Tid til at prøve en 6-cylindret

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

Vognmandsfirma fylder 100 år

Chauffør snydt for over en halv million kroner

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Transportfirma åbner egne tankstationer

To DAF til Pagh Transport

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Test
Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

Betalingsbro er et skråplan

Europæisk vejtransport: No deal giver massive problemer

Ingen lov om spejl-kameraer

Million-anlæg taget i brug

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

DSV svinger kniven: 165 jobs skæres væk

Nyt om navne

H. P. Therkelsen tidligere dømt for cabotage

Arla kører på GTL

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Vær klar til miljøindsats

Lang ventetid på varebilstilladelser

Lærlingens vej til at køre varebil

Kort om navne

Skiftedag i Volvos marketing

Flere disponenter klar

Stort skridt videre mod fremtidens jernbane

Intelligent kryds sparer tid for bilister

Sådan virker Volvos turbo-compound

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Johs. Sørensen & Sønner Aarhus A/S med ny Kel-Berg anhænger

#askwashtec !

Ny BENALU Tiptrailer

Hydraulik tank fra KTR

PANZERFLEX - robuste multikabler til tung industri

Ny svingkran? Se hvad vores kunder siger...

2 nye 3-aks. KRONE køletrailere til MJT APS

Heavy-Lift HMPE Sling

NOS A/S sørger for sikkerheden!

SCANGRIP præsenterer helt ny serie af kraftige lommelygter

Sådan kan du forbedre effektiviteten i distribution af olie

Sådan laver du effektive dækskift

Endnu en EFFER kran til SKAKS

HUSK: vores kundetilfredshedsanalyse - vind en Bruder® bil

Ny Kel-Berg sværlasttrailer til PK Transport A/S

Hydrauliske komponenter fra KTR

Deltag i konferencen ‘Reliability strategy and tools’

Prysmian introducerer ALESEA – en kabeltromle evolution

VIND en Bruder-bil -Deltag i vores kundetilfredshedsanalyse

Vognmand Kold A/S nye Kel-Berg 4 akslet tiptrailer på 83 m3

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Formiddagsevent:Effektiv samhandel ml. kunder & leverandører

"Samarbejdet giver en fleksibilitet, vi ikke har set før"

Ny Kel-Berg 4 aks. gardintrailer med truck beslag

UT 20U-14 Fstr/Fbrc Sort/Blp

Send til en kollega

0.983