23948sdkhjf

Større bøder kræver effektiv håndhævelse

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, mener Kristian Pihl Lorentzen.

I næste måned kommer transportminister Benny Engelbrecht (S) med lovforslaget om en 10-dobling af bøder for ulovligt ugehvil i lastbilen.

En 10-dobling er måske vel meget for Venstre, som ellers støtter lovforslaget. Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) vil gerne diskutere forhøjelses størrelse og især en effektiv håndhævelse.

- Reglerne skal håndhæves, og det er fornuftigt at hæve bøden. Jeg sætter bare spørgsmålstegn ved, om en tidobling er relevant, hvis man ikke er sikker på, at reglen håndhæves. Der skal være en stor risiko for at blive snuppet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er en tendens her på Christiansborg, at vi hæver bøderne voldsomt, men der er ingen kontrol. Jeg vil i lovbehandlingen fokusere på, om der er en kontrol. Der er måske nok med en femdobling, hvis kontrollen er effektiv. 

Vejkorps ville aflaste betjente

Han glæder sig over, at en samlet branche fra 3F til ITD foreslår et landevejskorps efter tysk model - BAG (Bundesamt für Güterverkehr) – til kontrol af vejafgift, køretøjernes tekniske stand og overholdelse af køre-hviletider, cabotageregler og miljøkrav.

Så meget stærkere beklager han, at vejsidekontrollen, afvikling af køreprøver, administration af kørekort samt udstedelse af førerkort og særtransporttilladelser ikke er flyttet med Færdselsstyrelsen fra Justits- til Transportministeriet.

Læs også: Direktør: Coronakrise øger anerkendelse af chauffører

Den overflytning ville have givet Færdselsstyrelsen noget af samme status som BAG i Tyskland.

- Der er lidt træghed i Justitsministeriet, men BAG virker i Tyskland. Vi skal aflaste politiet. En overflytning af kørekortsområdet ville frigøre 120 uniformerede, motorsagkyndige betjente, hvor mange med fordel kunne indsættes som færdselsbetjente eller efterforske indbrud. 

Færdselskultur smuldrer

- Vi har ikke en effektiv kontrol af færdslen i Danmark. Derfor breder der sig en egoisme og hensynsløshed ude i trafikken, Kristian Pihl Lorentzen.

Mellem en fjerdedel og tredjedel – der er forskellige tal - af lastbilerne på danske veje er udenlandske.

- Den eneste måde at få dem til at køre ordentlig er, at de bliver standet, kontrolleret og hammeren falder. Vi kommer ikke uden om et BAG. Politiet får aldrig ressourcer til det, slutter Kristian Pihl Lorentzen. 

DTL og ITD ærgerlige

- Vi er naturligvis ærgerlige over, at den nuværende regering ikke har ønsket at bruge de nødvendige penge til at styrke Færdselsstyrelsen så meget, at en række opgaver af typisk ikke-politimæssig karakter kunne finde vej over i Transportministeriet, erklærer DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Læs også: DTL fastholder generalforsamlingen

Uanset hvad er der et voldsomt behov for at se på administrationen af de berørte områder og bruge noget tid og nogle kræfter på at få tingene effektiviseret hos politiet især angående særtransporter, fastslår DTL.

ITD er lige så ærgerlig over, at angivelig manglende finansiering hindrer flytningen af arbejdsopgaver mellem to statslige institutioner, som ellers blev besluttet af VLAK-regeringen i marts.

- Vi havde store forventninger til overflytningen af opgaver, som ville kunne sikre en mere effektiv og smidig administration og dermed kortere ventetider til gavn for virksomheder og borgere, skriver Jørn-Henrik Carstens, politisk chef hos ITD, i en kommentar. 

Få bøder inddrives i udlandet

Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) har henvendt sig til Folketingets transportudvalg om manglende opkrævning af bøder hos udenlandske vognmænd og chauffører for at overskride begrænsningen på 25 timers parkering på statens rastepladser.

- Det er fuldkommen urimeligt, at SKAT ikke overdrager ubetalte udenlandske bødeforlæg til Gældsinddrivelsen. Der er siden 1. januar 2019 i år uddelt 2847 bøder på hver 2040 kr. til udenlandske chauffører, men kun 382 af dem har betalt bøderne. Derved går statskassen glip af over fem millioner kr., skriver FDL.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Online Avis Arkiv

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Stor Scania til Bette Gris

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Lastbilsalg ramt af corona

Daimler henter topchef hos Scania

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

Hold styr på traileren

Sønderjysk vognmand tilfreds trods lille tilbagegang

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Send til en kollega

0.172