23948sdkhjf

Big boom i antallet af skader på lastbiler

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Det lyder som et paradoks. Jo mere og bedre sikkerhedsudstyr, der installeres i lastbilerne, des flere skader sker der.

Tal fra Forsikring & Pension viser, at antallet af skader på lastbiler er steget med knap 11 procent de seneste fire år. Samtidig er skadesomkostningerne steget med godt 20 procent.

I denne periode er flere og flere lastbiler blevet udstyret med sikkerhedsudstyr som nødbremsesystem, adaptiv cruisekontrol, elektronisk stabilitetsprogram og lignende.



- Alt dette udstyr har ikke resulteret i et fald i antallet af anmeldte skader på køretøjer, siger taksatorchef Jørgen Koch fra If Skadeforsikring.

Snarere tværtimod. Han mener, at vi måske stoler vi for meget på teknologien.

- Elektronisk udstyr kan gøre os mindre opmærksomme i trafikken; men det er vigtigt at huske, at teknologien ikke altid fungerer optimalt. Specielt om vinteren tager en del sensorer og systemer ikke højde for, at der er glat på vejene.

Nye typer af skader
Den avancerede teknologi i lastbilerne betyder også, at skadestyperne har ændret sig.

- Dét, der tidligere var en middelstor skade, bliver i dag til mindre skader på bilerne, siger taksatorchefen fra If.

- Til gengæld koster skader på sikkerhedssystemer væsentligt mere at reparere. Reparationer, som tidligere blev betegnet som småskader, havner i en helt anden priskategori på værkstederne. Det skyldes for eksempel, at der er mere ekstraarbejde, når sensorer skal udskiftes og kalibreres.

- Desuden bliver flere småskader i dag betalt over forsikringen, forklarer Jørgen Koch.

Mange flere dele
En anden udfordring er, at en lastbil i dag består af flere dele.

- For år tilbage bestod en komplet kofanger for eksempel af 15 dele. I dag kan den bestå af op til 23 dele. Dermed skal der skiftes flere enheder, når der sker en skade.

Sammen med dyrere teknologi, mere avancerede lastbiler og øget behov for kalibrering efter reparationer, har kompliceret udstyr de senere år presset reparationsudgifterne i vejret, konkluderer Jørgen Koch.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Nyhedsbrev

9.034 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Online Avis Arkiv

Vognmænd med varebiler får store bøder

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Ugens grin: Langsom død

Ny og mere bæredygtig Scania

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Ny Effer-kran til Skaks

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

Send til en kollega

0.244