23948sdkhjf

Lastbil med tryghedsgaranti

Det kan være ubehageligt at køre lastbil på ukendte vejstrækninger, men i Mercedes-Benz med MirrorCam er man helt afslappet.

De fleste lastbilchauffører kender det at køre rundt i et helt ukendt område med snoede veje og dårlig sigtbarhed. Måske i mørke - og det skaber ofte usikkerhed.

Men det har Mercedes-Benz fundet en løsning på. Med den nye Actros lastbil med MirrorCam kameraløsning i stedet for spejle kombineret med adaptiv fartpilot med Predictive Powertrain Control (PPC) skal man nærmest bare koncentrere sig om at styre bilen.

Transportmagasinet har efterhånden prøvet den nye Actros flere gange; men hidtil kun i udlandet. Nu er den kommet til Danmark, og som nogle de første har pressen fået mulighed for at prøvekøre den nye Actros på dansk grund nu, hvor bilen har været på et længere "Roadtrip" hos alle Mercedes-Benz lastbilsforhandlere.

Man skal bare styre
Udgangspunktet var Mercedes-Benz København i Greve - og vi foretog flere ture rundt i omegnen med flere rundkørsler og sving. Oplevelsen var god - for vi havde hele tiden godt udsyn ned langs køretøjets sider.

Når man skal mange ting på én gang, er det også rart, at den ikke "løber fra èn" mens man holder øje.

Den sætter nemlig selv farten ned, så man som chauffør bare skal styre. Bremsen skal man også holde sig fra - med mindre, der i rundkørslen kommer tværgående trafik. Det ser systemet ikke - og så må man genstarte det for at fortsætte med PPC.

Efter opskriften for selvkørende biler opfylder den niveau 2, som er det maksimalt lovlige i dag. Niveau 5 er det maksimale.

Active Drive Assist
Samlet kalder Mercedes assistentsystemet for Active Drive Assist - som omfatter ny aktiv adaptiv fartpilot, Active Lane Departure, aktiv Lane Departure Protect og Comfort Steering.

Med PPC går det altså helt af sig selv. Sammen med bilen Lane Departure system holder den også sporet, hvis der er vejstriber - men ellers er det blot at styre.

Så sætter lastbilen selv farten ned, fordi den også er koblet op på 3D-GPS-systemet fra Tom Tom med vejkort i stor opløsning. Dermed kan den så at sige - sammen med bilens radarsystem - "kikke" om hjørner.

Vælges "Inter City" bliver der hele tiden taget hånd om én som chauffør. Især i et område, hvor man ikke har været før, er det en stor hjælp - og endnu bedre, hvis det også er mørkt.

Langsommere om nødvendigt
Selv om man har sat farten til f.eks. 50 km/t, så sørger lastbilen for at farten sættes yderligere ned, hvor det er nødvendigt. PPC kan aktiveres ved hastigheder mellem 25- og 85 km/t. Systemet arbejder cirka to kilometer frem og sørge for at indstille bilens fart, så den passer til vejforløbet, så kørslen bliver så glidende som muligt.

PPC overtrumfer så at sige bilens Adaptive Cruise Control system, som samtidig holder afstanden til de forankørende. Systemet tager også hensyn til hastighedsskilte. Farten i sving er begrænset til 35 km/t.

Hele forløbet ses så på de store monitorer, som er placeret på A-stolperne i kabinen - for der er All Round Visibility - det vil sige en meget bredere synsvinkel, og kameraerne bliver ikke snavset til, som sidespejle har for vane, på grund af kamerahusets aerodynamiske udformning.

Præcis angivelse
Små stiplede distancelinjer på monitoren angiver også præcis, hvor traileren slutter - og tre rækker stiplede linjer bagest på minitoren indikerer, hvor køretøjerne bag lastbilen helt præcist befinder sig. At vide, hvor bagenden af traileren præcist befinder sig, er også en stor hjælp, når man f.eks. skal bakke til rampe.

Kabinen er ny i Actros - med et ny multimedie-cockpit med en primær skærm, hvor man bl.a. kan følge alle assistentsystemer, og en sekundær skærm, hvor man kan følge app’s. Man kan også indstille navigationen, indstille PPC og aflæse resterende køre- og hviletid.

Alt styres fra knapper på det nye og mindre rat (450 mm). Den venstre gruppe af knapper styrer det primære instrument mellem urene og den højre gruppe styrer det sekundære instrument.

Man kan som kunde vælge imellem flere typer displays. Parkeringsbremser er nu elektrisk - og to-delt. Én for standbremse og én for trailerstabilisering

Mange sikkerhedsdetaljer er bevaret - bl.a. Active Brake Assist, som er et avanceret nødbremsesystem, der i den nye femte generation får lastbilen til at stoppe helt op ved forhindringer - via kamera og radar. Lastbilen byder også på trailerstabilitet og skiltegenkendelse.

Typisk dansk regionalbil
Bilen, som vi kørte, var en 530 hk pusher trækker i 6x2 konfiguration - en typisk dansk regionalbil eller en bil, der kører på Norden. Også en typisk motorstørrelse, hvis man ikke kører med tungere gods.

MirrorCam er standard på den nye Actros, men hvis man hellere vil have de klassiske spejle, koster det i omegnen af 3-4.000 kroner at bestille.

De fleste chauffører, der har prøvet MirrorCam, bliver dog hurtigt dus med kameraløsningen. Og kører man i regn, tåge og mørke, ser man meget mere end i spejle. Systemet justerer kameraerne selv, så man bevarer udsynet - uden blinde vinkler.

En del leveret i Danmark
Der er allerede leveret en del MirrorCam trækkere herhjemme - og kunderne melder positivt tilbage, siger salgsdirektør for lastbiler, Klaus Klyver, fra Mercedes-Benz København.

Mange synes måske, at der gjort for lidt ud af design og drivline i Actros. Den ligner den nuværende model, der er lanceret i 2011, men bilen er opdateret på alle punkter - og bl.a. instrumenteringen med det særlige Multimedie-cockpit er ganske avanceret.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112