23948sdkhjf

Brancheanalyse: Fart over feltet i pakke- og kurérbranchen

| Af Alex Mikkelsen, Liv Vernersen & Anders Svensmark | Tip redaktionen om en historie

Pakke- og kurérvirksomhederne øger indtjeningen med 44 procent

ANALYSE Nethandlen i Danmark stiger med 10 procent i 2018, og det lukrerer de danske pakke- og kurérvirksomheder på. Omsætningen stiger for tredje år i træk med omkring 8 procent, mens den stigende aktivitet for alvor kan mærkes på bundlinjen. Indtjeningen blandt virksomhederne i segmentet er nemlig på blot tre år fordoblet, hvis man ser bort fra Post Danmarks milliardunderskud.

Se tallene for post- og kurérbranchen her: Post- og kurérvirksomhederne laver pakker til penge

Pakke- og kurérvirksomhederne kort fortalt

  • Toplinjen vokser samlet set med 8 procent blandt de virksomheder, der oplyser omsætningstal.
  • 3 af 4 pakke- og kurérvirksomheder går frem på bundlinjen. Resultaterne før skat stiger samlet med 90 mio. kroner, svarende til 44 procent.
  • Bruttofortjenesten stiger med 13 procent. Tre virksomheder går tilbage på bruttofortjenesten, efter samtlige virksomheder øgede regnskabstallet i 2017.
  • 3 af 4 virksomheder øger medarbejderstaben. Det samlede antal ansatte stiger med 7 procent, hvilket er 210 nye årsværk i 2018.
  • Den gennemsnitlige egenkapital øges med 32 procent.
  • Den gennemsnitlige afkastningsgrad udgør 11 procent mod 9,6 procent i 2017.

GLS med største overskud
At der er gang i pakkemarkedet, kan ses på GLS’ markante vækstrater, hvor toplinjen øges med 19 procent for andet år i træk. Samtidig vokser bundlinjen med 35 mio. kroner og udgør stadig langt over halvdelen af det samlede overskud i segmentet. Virksomheden hæver også overskudsgraden, som gennem hele analyseperioden har været den højeste i branchen, til 11,2 procent.

Analysen er en del af Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Kun ét underskud
I takt med at overskudende stiger, falder antallet af underskud også. Således har kun én virksomhed – Logistik Centralen – et mindre underskud i 2018. Den fynske logistikvirksomhed var i starten af året plaget af et hackerangreb samt tabet af en storkunde, men meddeler i årsrapporten, at de sidste ni måneder er gået godt. Virksomheden har dog også et positivt driftsresultat, hvilket medvirker til, at samtlige virksomheder i branchen for første gang i den femårige analyseperiode fremviser positive afkastningsgrader.

Faldende omsætning, men stigende indtjening
U.P.S. formindsker igen omsætningen i 2018, men formår at hæve bundlinjen med knap 35 mio. kroner, hvilket er den anden højeste stigning i segmentet. Dermed vokser overskudsgraden også til 5 procent, hvilket er gennemsnittet for branchen. Den amerikanskfunderede virksomhed er den eneste, som ikke øger omsætningen. Faktisk stiger toplinjen, bruttofortjenesten og balancesummen samlet set blandt pakke- og kurervirksomhederne i hele analyseperioden.

Milliardunderskud til Post Nord, igen
Post Nords danske datterselskab, Post Danmark A/S, deltager dog ikke i festen og har et omsætningsfald i 2018 på godt 13 procent. Derved fortsætter den nedadgående spiral, som nu kører på 11. år. Skylden for den fortsatte nedgang er stadig en faldende brevmængde og den øgede digitalisering.

Post Danmark har fået kapitalindsprøjtning ad flere omgange. Den danske stat har i regnskabsåret tilført virksomheden 1.116 mio. kroner til specifikt at kompensere for ekstraudgifter i forbindelse med afskedigelser af tidligere tjenestemænd.

Den statsejede virksomhed har da også reduceret medarbejderstaben med cirka 41 procent siden 2013. Derudover har virksomheden ligeledes fået tilført 1.600 mio. kroner fra moderselskabet. Dette til trods leverer den dansk/svenske postkoncern et underskud på 1,1 mia. kroner i 2018.

Som konsekvens af det dårlige regnskab har Post Danmark forladt markedet for adresseløse forsendelser og distribution af dagligvarer. I stedet retter man nu fokus mod pakkemarkedet, hvor omsætningen er steget på trods af øget konkurrence.

Om Post Nord overhovedet skal være tilstede på pakkemarkedet, er der uenighed om, da postvirksomheden beskyldes for – med statsmidler i ryggen – at udøve prisdumping og andre former for unfair konkurrence. Om det er noget om snakken, er EU-kommissionen ved at undersøge, da UTI lagde sag an mod selskabet i 2017.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Lastbildæk skal mærkes

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Online Avis Arkiv
Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Gang i luftfragten igen

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Svært marked: Leman fyrer 50

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Test
TEST: En dag i grusgraven

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.187