23948sdkhjf

Brancheanalyse: Fart over feltet i pakke- og kurérbranchen

| Af Alex Mikkelsen, Liv Vernersen & Anders Svensmark | Tip redaktionen om en historie

Pakke- og kurérvirksomhederne øger indtjeningen med 44 procent

ANALYSE Nethandlen i Danmark stiger med 10 procent i 2018, og det lukrerer de danske pakke- og kurérvirksomheder på. Omsætningen stiger for tredje år i træk med omkring 8 procent, mens den stigende aktivitet for alvor kan mærkes på bundlinjen. Indtjeningen blandt virksomhederne i segmentet er nemlig på blot tre år fordoblet, hvis man ser bort fra Post Danmarks milliardunderskud.

Se tallene for post- og kurérbranchen her: Post- og kurérvirksomhederne laver pakker til penge

Pakke- og kurérvirksomhederne kort fortalt

  • Toplinjen vokser samlet set med 8 procent blandt de virksomheder, der oplyser omsætningstal.
  • 3 af 4 pakke- og kurérvirksomheder går frem på bundlinjen. Resultaterne før skat stiger samlet med 90 mio. kroner, svarende til 44 procent.
  • Bruttofortjenesten stiger med 13 procent. Tre virksomheder går tilbage på bruttofortjenesten, efter samtlige virksomheder øgede regnskabstallet i 2017.
  • 3 af 4 virksomheder øger medarbejderstaben. Det samlede antal ansatte stiger med 7 procent, hvilket er 210 nye årsværk i 2018.
  • Den gennemsnitlige egenkapital øges med 32 procent.
  • Den gennemsnitlige afkastningsgrad udgør 11 procent mod 9,6 procent i 2017.

GLS med største overskud
At der er gang i pakkemarkedet, kan ses på GLS’ markante vækstrater, hvor toplinjen øges med 19 procent for andet år i træk. Samtidig vokser bundlinjen med 35 mio. kroner og udgør stadig langt over halvdelen af det samlede overskud i segmentet. Virksomheden hæver også overskudsgraden, som gennem hele analyseperioden har været den højeste i branchen, til 11,2 procent.

Analysen er en del af Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Kun ét underskud
I takt med at overskudende stiger, falder antallet af underskud også. Således har kun én virksomhed – Logistik Centralen – et mindre underskud i 2018. Den fynske logistikvirksomhed var i starten af året plaget af et hackerangreb samt tabet af en storkunde, men meddeler i årsrapporten, at de sidste ni måneder er gået godt. Virksomheden har dog også et positivt driftsresultat, hvilket medvirker til, at samtlige virksomheder i branchen for første gang i den femårige analyseperiode fremviser positive afkastningsgrader.

Faldende omsætning, men stigende indtjening
U.P.S. formindsker igen omsætningen i 2018, men formår at hæve bundlinjen med knap 35 mio. kroner, hvilket er den anden højeste stigning i segmentet. Dermed vokser overskudsgraden også til 5 procent, hvilket er gennemsnittet for branchen. Den amerikanskfunderede virksomhed er den eneste, som ikke øger omsætningen. Faktisk stiger toplinjen, bruttofortjenesten og balancesummen samlet set blandt pakke- og kurervirksomhederne i hele analyseperioden.

Milliardunderskud til Post Nord, igen
Post Nords danske datterselskab, Post Danmark A/S, deltager dog ikke i festen og har et omsætningsfald i 2018 på godt 13 procent. Derved fortsætter den nedadgående spiral, som nu kører på 11. år. Skylden for den fortsatte nedgang er stadig en faldende brevmængde og den øgede digitalisering.

Post Danmark har fået kapitalindsprøjtning ad flere omgange. Den danske stat har i regnskabsåret tilført virksomheden 1.116 mio. kroner til specifikt at kompensere for ekstraudgifter i forbindelse med afskedigelser af tidligere tjenestemænd.

Den statsejede virksomhed har da også reduceret medarbejderstaben med cirka 41 procent siden 2013. Derudover har virksomheden ligeledes fået tilført 1.600 mio. kroner fra moderselskabet. Dette til trods leverer den dansk/svenske postkoncern et underskud på 1,1 mia. kroner i 2018.

Som konsekvens af det dårlige regnskab har Post Danmark forladt markedet for adresseløse forsendelser og distribution af dagligvarer. I stedet retter man nu fokus mod pakkemarkedet, hvor omsætningen er steget på trods af øget konkurrence.

Om Post Nord overhovedet skal være tilstede på pakkemarkedet, er der uenighed om, da postvirksomheden beskyldes for – med statsmidler i ryggen – at udøve prisdumping og andre former for unfair konkurrence. Om det er noget om snakken, er EU-kommissionen ved at undersøge, da UTI lagde sag an mod selskabet i 2017.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Færre lastbiler i Haderslev

Renault vil halvere nedetid

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

Gammel kending tilbage hos Sawo

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Mercedes satser på el

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.171