23948sdkhjf

Brancheanalyse: Fart over feltet i pakke- og kurérbranchen

| Af Alex Mikkelsen, Liv Vernersen & Anders Svensmark | Tip redaktionen om en historie

Pakke- og kurérvirksomhederne øger indtjeningen med 44 procent

ANALYSE Nethandlen i Danmark stiger med 10 procent i 2018, og det lukrerer de danske pakke- og kurérvirksomheder på. Omsætningen stiger for tredje år i træk med omkring 8 procent, mens den stigende aktivitet for alvor kan mærkes på bundlinjen. Indtjeningen blandt virksomhederne i segmentet er nemlig på blot tre år fordoblet, hvis man ser bort fra Post Danmarks milliardunderskud.

Se tallene for post- og kurérbranchen her: Post- og kurérvirksomhederne laver pakker til penge

Pakke- og kurérvirksomhederne kort fortalt

  • Toplinjen vokser samlet set med 8 procent blandt de virksomheder, der oplyser omsætningstal.
  • 3 af 4 pakke- og kurérvirksomheder går frem på bundlinjen. Resultaterne før skat stiger samlet med 90 mio. kroner, svarende til 44 procent.
  • Bruttofortjenesten stiger med 13 procent. Tre virksomheder går tilbage på bruttofortjenesten, efter samtlige virksomheder øgede regnskabstallet i 2017.
  • 3 af 4 virksomheder øger medarbejderstaben. Det samlede antal ansatte stiger med 7 procent, hvilket er 210 nye årsværk i 2018.
  • Den gennemsnitlige egenkapital øges med 32 procent.
  • Den gennemsnitlige afkastningsgrad udgør 11 procent mod 9,6 procent i 2017.

GLS med største overskud
At der er gang i pakkemarkedet, kan ses på GLS’ markante vækstrater, hvor toplinjen øges med 19 procent for andet år i træk. Samtidig vokser bundlinjen med 35 mio. kroner og udgør stadig langt over halvdelen af det samlede overskud i segmentet. Virksomheden hæver også overskudsgraden, som gennem hele analyseperioden har været den højeste i branchen, til 11,2 procent.

Analysen er en del af Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Kun ét underskud
I takt med at overskudende stiger, falder antallet af underskud også. Således har kun én virksomhed – Logistik Centralen – et mindre underskud i 2018. Den fynske logistikvirksomhed var i starten af året plaget af et hackerangreb samt tabet af en storkunde, men meddeler i årsrapporten, at de sidste ni måneder er gået godt. Virksomheden har dog også et positivt driftsresultat, hvilket medvirker til, at samtlige virksomheder i branchen for første gang i den femårige analyseperiode fremviser positive afkastningsgrader.

Faldende omsætning, men stigende indtjening
U.P.S. formindsker igen omsætningen i 2018, men formår at hæve bundlinjen med knap 35 mio. kroner, hvilket er den anden højeste stigning i segmentet. Dermed vokser overskudsgraden også til 5 procent, hvilket er gennemsnittet for branchen. Den amerikanskfunderede virksomhed er den eneste, som ikke øger omsætningen. Faktisk stiger toplinjen, bruttofortjenesten og balancesummen samlet set blandt pakke- og kurervirksomhederne i hele analyseperioden.

Milliardunderskud til Post Nord, igen
Post Nords danske datterselskab, Post Danmark A/S, deltager dog ikke i festen og har et omsætningsfald i 2018 på godt 13 procent. Derved fortsætter den nedadgående spiral, som nu kører på 11. år. Skylden for den fortsatte nedgang er stadig en faldende brevmængde og den øgede digitalisering.

Post Danmark har fået kapitalindsprøjtning ad flere omgange. Den danske stat har i regnskabsåret tilført virksomheden 1.116 mio. kroner til specifikt at kompensere for ekstraudgifter i forbindelse med afskedigelser af tidligere tjenestemænd.

Den statsejede virksomhed har da også reduceret medarbejderstaben med cirka 41 procent siden 2013. Derudover har virksomheden ligeledes fået tilført 1.600 mio. kroner fra moderselskabet. Dette til trods leverer den dansk/svenske postkoncern et underskud på 1,1 mia. kroner i 2018.

Som konsekvens af det dårlige regnskab har Post Danmark forladt markedet for adresseløse forsendelser og distribution af dagligvarer. I stedet retter man nu fokus mod pakkemarkedet, hvor omsætningen er steget på trods af øget konkurrence.

Om Post Nord overhovedet skal være tilstede på pakkemarkedet, er der uenighed om, da postvirksomheden beskyldes for – med statsmidler i ryggen – at udøve prisdumping og andre former for unfair konkurrence. Om det er noget om snakken, er EU-kommissionen ved at undersøge, da UTI lagde sag an mod selskabet i 2017.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyhedsbrev

9.177 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Hejselad til Vojens

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Skræddersyet til at spare brændstof

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Send til en kollega

0.189