23948sdkhjf

Brancheanalyse: Fart over feltet i pakke- og kurérbranchen

Pakke- og kurérvirksomhederne øger indtjeningen med 44 procent

ANALYSE Nethandlen i Danmark stiger med 10 procent i 2018, og det lukrerer de danske pakke- og kurérvirksomheder på. Omsætningen stiger for tredje år i træk med omkring 8 procent, mens den stigende aktivitet for alvor kan mærkes på bundlinjen. Indtjeningen blandt virksomhederne i segmentet er nemlig på blot tre år fordoblet, hvis man ser bort fra Post Danmarks milliardunderskud.

Se tallene for post- og kurérbranchen her: Post- og kurérvirksomhederne laver pakker til penge

Pakke- og kurérvirksomhederne kort fortalt

  • Toplinjen vokser samlet set med 8 procent blandt de virksomheder, der oplyser omsætningstal.
  • 3 af 4 pakke- og kurérvirksomheder går frem på bundlinjen. Resultaterne før skat stiger samlet med 90 mio. kroner, svarende til 44 procent.
  • Bruttofortjenesten stiger med 13 procent. Tre virksomheder går tilbage på bruttofortjenesten, efter samtlige virksomheder øgede regnskabstallet i 2017.
  • 3 af 4 virksomheder øger medarbejderstaben. Det samlede antal ansatte stiger med 7 procent, hvilket er 210 nye årsværk i 2018.
  • Den gennemsnitlige egenkapital øges med 32 procent.
  • Den gennemsnitlige afkastningsgrad udgør 11 procent mod 9,6 procent i 2017.

GLS med største overskud
At der er gang i pakkemarkedet, kan ses på GLS’ markante vækstrater, hvor toplinjen øges med 19 procent for andet år i træk. Samtidig vokser bundlinjen med 35 mio. kroner og udgør stadig langt over halvdelen af det samlede overskud i segmentet. Virksomheden hæver også overskudsgraden, som gennem hele analyseperioden har været den højeste i branchen, til 11,2 procent.

Analysen er en del af Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Kun ét underskud
I takt med at overskudende stiger, falder antallet af underskud også. Således har kun én virksomhed – Logistik Centralen – et mindre underskud i 2018. Den fynske logistikvirksomhed var i starten af året plaget af et hackerangreb samt tabet af en storkunde, men meddeler i årsrapporten, at de sidste ni måneder er gået godt. Virksomheden har dog også et positivt driftsresultat, hvilket medvirker til, at samtlige virksomheder i branchen for første gang i den femårige analyseperiode fremviser positive afkastningsgrader.

Faldende omsætning, men stigende indtjening
U.P.S. formindsker igen omsætningen i 2018, men formår at hæve bundlinjen med knap 35 mio. kroner, hvilket er den anden højeste stigning i segmentet. Dermed vokser overskudsgraden også til 5 procent, hvilket er gennemsnittet for branchen. Den amerikanskfunderede virksomhed er den eneste, som ikke øger omsætningen. Faktisk stiger toplinjen, bruttofortjenesten og balancesummen samlet set blandt pakke- og kurervirksomhederne i hele analyseperioden.

Milliardunderskud til Post Nord, igen
Post Nords danske datterselskab, Post Danmark A/S, deltager dog ikke i festen og har et omsætningsfald i 2018 på godt 13 procent. Derved fortsætter den nedadgående spiral, som nu kører på 11. år. Skylden for den fortsatte nedgang er stadig en faldende brevmængde og den øgede digitalisering.

Post Danmark har fået kapitalindsprøjtning ad flere omgange. Den danske stat har i regnskabsåret tilført virksomheden 1.116 mio. kroner til specifikt at kompensere for ekstraudgifter i forbindelse med afskedigelser af tidligere tjenestemænd.

Den statsejede virksomhed har da også reduceret medarbejderstaben med cirka 41 procent siden 2013. Derudover har virksomheden ligeledes fået tilført 1.600 mio. kroner fra moderselskabet. Dette til trods leverer den dansk/svenske postkoncern et underskud på 1,1 mia. kroner i 2018.

Som konsekvens af det dårlige regnskab har Post Danmark forladt markedet for adresseløse forsendelser og distribution af dagligvarer. I stedet retter man nu fokus mod pakkemarkedet, hvor omsætningen er steget på trods af øget konkurrence.

Om Post Nord overhovedet skal være tilstede på pakkemarkedet, er der uenighed om, da postvirksomheden beskyldes for – med statsmidler i ryggen – at udøve prisdumping og andre former for unfair konkurrence. Om det er noget om snakken, er EU-kommissionen ved at undersøge, da UTI lagde sag an mod selskabet i 2017.

Artiklen er en del af temaet Transportbranchens Top 2019.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125