23948sdkhjf

Brancheanalyse: Fart over feltet i pakke- og kurérbranchen

| Af Alex Mikkelsen, Liv Vernersen & Anders Svensmark | Tip redaktionen om en historie

Pakke- og kurérvirksomhederne øger indtjeningen med 44 procent

ANALYSE Nethandlen i Danmark stiger med 10 procent i 2018, og det lukrerer de danske pakke- og kurérvirksomheder på. Omsætningen stiger for tredje år i træk med omkring 8 procent, mens den stigende aktivitet for alvor kan mærkes på bundlinjen. Indtjeningen blandt virksomhederne i segmentet er nemlig på blot tre år fordoblet, hvis man ser bort fra Post Danmarks milliardunderskud.

Se tallene for post- og kurérbranchen her: Post- og kurérvirksomhederne laver pakker til penge

Pakke- og kurérvirksomhederne kort fortalt

  • Toplinjen vokser samlet set med 8 procent blandt de virksomheder, der oplyser omsætningstal.
  • 3 af 4 pakke- og kurérvirksomheder går frem på bundlinjen. Resultaterne før skat stiger samlet med 90 mio. kroner, svarende til 44 procent.
  • Bruttofortjenesten stiger med 13 procent. Tre virksomheder går tilbage på bruttofortjenesten, efter samtlige virksomheder øgede regnskabstallet i 2017.
  • 3 af 4 virksomheder øger medarbejderstaben. Det samlede antal ansatte stiger med 7 procent, hvilket er 210 nye årsværk i 2018.
  • Den gennemsnitlige egenkapital øges med 32 procent.
  • Den gennemsnitlige afkastningsgrad udgør 11 procent mod 9,6 procent i 2017.

GLS med største overskud
At der er gang i pakkemarkedet, kan ses på GLS’ markante vækstrater, hvor toplinjen øges med 19 procent for andet år i træk. Samtidig vokser bundlinjen med 35 mio. kroner og udgør stadig langt over halvdelen af det samlede overskud i segmentet. Virksomheden hæver også overskudsgraden, som gennem hele analyseperioden har været den højeste i branchen, til 11,2 procent.

Analysen er en del af Transportbranchens Top, for flere tal og analyser se hele udgivelsen: Transportbranchens Top 2019

Kun ét underskud
I takt med at overskudende stiger, falder antallet af underskud også. Således har kun én virksomhed – Logistik Centralen – et mindre underskud i 2018. Den fynske logistikvirksomhed var i starten af året plaget af et hackerangreb samt tabet af en storkunde, men meddeler i årsrapporten, at de sidste ni måneder er gået godt. Virksomheden har dog også et positivt driftsresultat, hvilket medvirker til, at samtlige virksomheder i branchen for første gang i den femårige analyseperiode fremviser positive afkastningsgrader.

Faldende omsætning, men stigende indtjening
U.P.S. formindsker igen omsætningen i 2018, men formår at hæve bundlinjen med knap 35 mio. kroner, hvilket er den anden højeste stigning i segmentet. Dermed vokser overskudsgraden også til 5 procent, hvilket er gennemsnittet for branchen. Den amerikanskfunderede virksomhed er den eneste, som ikke øger omsætningen. Faktisk stiger toplinjen, bruttofortjenesten og balancesummen samlet set blandt pakke- og kurervirksomhederne i hele analyseperioden.

Milliardunderskud til Post Nord, igen
Post Nords danske datterselskab, Post Danmark A/S, deltager dog ikke i festen og har et omsætningsfald i 2018 på godt 13 procent. Derved fortsætter den nedadgående spiral, som nu kører på 11. år. Skylden for den fortsatte nedgang er stadig en faldende brevmængde og den øgede digitalisering.

Post Danmark har fået kapitalindsprøjtning ad flere omgange. Den danske stat har i regnskabsåret tilført virksomheden 1.116 mio. kroner til specifikt at kompensere for ekstraudgifter i forbindelse med afskedigelser af tidligere tjenestemænd.

Den statsejede virksomhed har da også reduceret medarbejderstaben med cirka 41 procent siden 2013. Derudover har virksomheden ligeledes fået tilført 1.600 mio. kroner fra moderselskabet. Dette til trods leverer den dansk/svenske postkoncern et underskud på 1,1 mia. kroner i 2018.

Som konsekvens af det dårlige regnskab har Post Danmark forladt markedet for adresseløse forsendelser og distribution af dagligvarer. I stedet retter man nu fokus mod pakkemarkedet, hvor omsætningen er steget på trods af øget konkurrence.

Om Post Nord overhovedet skal være tilstede på pakkemarkedet, er der uenighed om, da postvirksomheden beskyldes for – med statsmidler i ryggen – at udøve prisdumping og andre former for unfair konkurrence. Om det er noget om snakken, er EU-kommissionen ved at undersøge, da UTI lagde sag an mod selskabet i 2017.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd med varebiler får store bøder

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Nyhedsbrev

9.033 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Online Avis Arkiv

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Ugens grin: Langsom død

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Send til en kollega

0.2