23948sdkhjf

Blue Water jagter overskud på 100 mio.

Siger man spedition, må man også sige Blue Water. I dansk sammenhæng er Esbjerg-koncernen umulig at komme udenom, og med en omsætning på svimlende 5,6 mia. kr. ligger Blue Water lunt i svinget blandt landets største transportvirksomheder. På danske motorveje og havne er det store blå-hvide logo ikke til at komme udenom, og over mere end 40 år har Blue Water opbygget en rig historie, der i dag har forgrenet sig ud til mere end 60 kontorer på verdensplan.

Men Blue Waters mange år i branchen har ikke været letkøbt. Koncernen har i de seneste par år gennemgået en stor og nødvendig turnaround, der har forbedret en skrantende bundlinje med adskillige millioner kroner. Og arbejdet slutter ikke her, forsikrer administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen:

- Vores udfordring har bestået i, at vi har haft en pæn toplinje, men vi har været udfordret af nogle interne forhold, der gjorde, at vi ikke helt formåede at omsætte det til bundlinjen. Heriblandt har vores it-systemer været en stor udfordring, så det har vi valgt at udskifte og investere mere i, så grene af koncernen taler samme ”sprog”, siger han, og fortsætter:

- Vi har arbejdet hårdt på at på terminalen i Taulov til at spille, og så har vi skåret vores organisationsstruktur til får at få en mere klar rollefordeling. Vi er en forretning, der har mange ben at stå på, derfor har vi fået en forretningsdirektør ind på hvert område, så der er sidder én med overblikket og ansvaret for bundlinjen på hvert forretningsområde.

Alle de mange tiltag har sikret, at bundlinjen er løftet med 100 mio. kr. Men selvom det lyder som et stort beløb, er bundlinjen alligevel ’kun’ på 10 mio. kr. i 2018.

- Vi kommer til at se endnu mere i 2019, at vores investeringer kommer til at betale sig. 10 mio. kr. på bundlinjen er på ingen måde tilfredsstillende, når vi har den størrelse og omsætning, som vi har. Derfor har vi fortsat i 2019 fokus på at oversætte mere af vores omsætning til bundlinjen. Vi skal hele tiden se på, hvordan vi optimerer processer og tilpasser it-systemerne, helt ned i detaljen.

Det kommer også til at påvirke tallene i 2019, idet Blue Water forventer at bruge yderligere 30 mio. kr. på at gennemføre virksomhedens nye globale it-strategi. Men forventningen er fortsat en styrket bundlinje, forsikrer Søren Nørgaard Thomsen:

- Vi mener, at bundlinjen for 2019 skal være omkring 100 mio. kr.. Det er et rigtig godt skridt i den rigtige retning, men det er ikke der, vi skal stoppe. Vi skal stadig gøre det endnu bedre. Vi skal se på andre i branchen for at finde ud af, hvad de gør her. Se på deres overskudsgrad og som minimum være med på gennemsnittet, siger direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Nyhedsbrev

9.029 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Online Avis Arkiv

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Send til en kollega

0.203