23948sdkhjf

Blue Water jagter overskud på 100 mio.

Siger man spedition, må man også sige Blue Water. I dansk sammenhæng er Esbjerg-koncernen umulig at komme udenom, og med en omsætning på svimlende 5,6 mia. kr. ligger Blue Water lunt i svinget blandt landets største transportvirksomheder. På danske motorveje og havne er det store blå-hvide logo ikke til at komme udenom, og over mere end 40 år har Blue Water opbygget en rig historie, der i dag har forgrenet sig ud til mere end 60 kontorer på verdensplan.

Men Blue Waters mange år i branchen har ikke været letkøbt. Koncernen har i de seneste par år gennemgået en stor og nødvendig turnaround, der har forbedret en skrantende bundlinje med adskillige millioner kroner. Og arbejdet slutter ikke her, forsikrer administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen:

- Vores udfordring har bestået i, at vi har haft en pæn toplinje, men vi har været udfordret af nogle interne forhold, der gjorde, at vi ikke helt formåede at omsætte det til bundlinjen. Heriblandt har vores it-systemer været en stor udfordring, så det har vi valgt at udskifte og investere mere i, så grene af koncernen taler samme ”sprog”, siger han, og fortsætter:

- Vi har arbejdet hårdt på at på terminalen i Taulov til at spille, og så har vi skåret vores organisationsstruktur til, for at få en mere klar rollefordeling. Vi er en forretning, der har mange ben at stå på, derfor har vi fået en forretningsdirektør ind på hvert område, så der er sidder én med overblikket og ansvaret for bundlinjen på hvert forretningsområde.

Alle de mange tiltag har sikret, at bundlinjen er løftet med 100 mio. kr. Men selvom det lyder som et stort beløb, er bundlinjen alligevel ’kun’ på 10 mio. kr. i 2018.

- Vi kommer til at se endnu mere i 2019, at vores investeringer kommer til at betale sig. 10 mio. kr. på bundlinjen er på ingen måde tilfredsstillende, når vi har den størrelse og omsætning, som vi har. Derfor har vi fortsat i 2019 fokus på at oversætte mere af vores omsætning til bundlinjen. Vi skal hele tiden se på, hvordan vi optimerer processer og tilpasser it-systemerne, helt ned i detaljen.

Det kommer også til at påvirke tallene i 2019, idet Blue Water forventer at bruge yderligere 30 mio. kr. på at gennemføre virksomhedens nye globale it-strategi. Men forventningen er fortsat en styrket bundlinje, forsikrer Søren Nørgaard Thomsen:

- Vi mener, at bundlinjen for 2019 skal være omkring 100 mio. kr.. Det er et rigtig godt skridt i den rigtige retning, men det er ikke der, vi skal stoppe. Vi skal stadig gøre det endnu bedre. Vi skal se på andre i branchen for at finde ud af, hvad de gør her. Se på deres overskudsgrad og som minimum være med på gennemsnittet, siger direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Online Avis Arkiv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Østjysk vognmand holder kursen

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Send til en kollega

0.219