23948sdkhjf

Chauffører risikerer kæmpe bøder: - Det er halvdelen af min månedsløn

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sne på taget, manglende stoplys og nedslidte dæk. Det er nogle af de fejl og mangler, som i det nye år kan udløse bøder til chauffører og vognmænd, som er ti gange højere end i dag.

Vognmanden vil fra årsskiftet få en bøde på 10.000 kroner første gang, der er alvorlige fejl eller mangler i forhold til sikkerheden.

Chaufføren får samtidig en bøde på 5.000 kroner. Bliver samme chauffør stoppet igen med en ny fejl på et køretøj, bliver bøden fordoblet. Det skriver DR Sjælland.

De nye og strammere sanktioner er resultatet af et bredt politisk forlig i foråret, der kom i hus efter stribevis af sager om defekte busser og lastbiler.

Chauffør: ’Stramningen er ekstrem’
Søren Lynge Møller fra Store Heddinge arbejder til dagligt som lastbilchauffør hos vognfirmaet Unni Nielsen Transport i Gadstrup tæt på Roskilde.

Han mener, stramningerne er urimelige, fordi bestemte typer af fejl er så godt som umulige for chaufførerne at opdage.

- Vi kan ikke mærke, når vi spænder en vogn på et påhængskøretøj, at den ene af akslerne på bremserne bremser ti procent for lidt i forhold til lovkravet. Det har vi hverken midler eller ressourcer til at opdage, siger han til DR Sjælland.

Særligt bødernes størrelser nager Søren Lynge Møller.

- Jeg synes ikke, at det er urimeligt, at jeg kan få en bøde, men stramningen er så ekstrem. Den er altafgørende for vognmændene og chaufførerne, siger han og tilføjer:

- Hvis jeg bliver stoppet med en trailer, der ikke er min egen, to gange på en måned, og politiet konstaterer, at den bremser ti procent for lidt på en af akslerne, så får jeg en bøde på ti tusinde kroner. Det er halvdelen af min månedsløn.

Chaufføren mener i stedet, at bøden skal deles mellem chauffør, vognmand og de store selskaber, som har hyret vognmanden.

3F: ’Det er helt urimeligt’
Formand for 3F's transportgruppe Jan Villadsen mener også, det er urimeligt, at chaufførerne fremover risikerer store bødestraffe.

- Det burde udelukkende være arbejdsgiveren, der får en høj bøde. Jeg tror ikke på, at chaufførerne kører rundt i biler, der ikke er i orden, uden at være presset til det. Derfor vil vi netop ikke have, at chaufføren skal have bøder, siger Jan Villadsen til DR Sjælland.

Selvom de nye bødetakster er resultatet af et forlig under den borgerlige regering, har Socialdemokratiets transportordfører Thomas Jensen ikke tænkt sig at ændre forliget, selv om han godt forstår chaufførerne.

- Jeg har fuld forståelse for, at chaufførerne synes, at bødeniveauet er højt. Det var netop også det, vi i Socialdemokratiet kæmpede for dengang, da lovforslaget blev lavet. Derfor stillede vi et forslag om, at chaufførerne ikke skulle rammes så hårdt. Det var der ikke flertal for, så desværre er det sådan, at både chauffør og vognmand bliver ramt, siger Thomas Jensen til DR Sjælland.

Politienheden Tungvognscenter Øst har indtil videre i år fundet fejl på 65 procent af alle danske og udenlandske lastbiler og påhængskøretøjer, når de har udført kontroller.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spektakulære transporter på mandag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Dansk firma skal udvikle el-skraldebiler til Odense og Aabenraa

Ny fabrik i Fredericia: Kan forsyne 4.000 brintlastbiler om dagen

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Nyhedsbrev

9.036 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Online Avis Arkiv

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Her er Årets Lastbil i Europa

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Proshop ruster sig til Black Friday

Vognmænd med varebiler får store bøder

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

800 meter længere pr. liter

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Kel-Berg Hardox tipkærre til Jens Buhl & Sønner A/S

Spændende opbygning på CO2 neutral lastbil

KTR - Hydrauliske komponenter

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Send til en kollega

0.295