23948sdkhjf

Chauffør snydt for over en halv million kroner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Et krav på 565.000 kroner i lønefterbetaling, som 3F Københavns Chauffører rejste på vegne af en lastbilchauffør, blev afvist af arbejdsgiveren med en forklaring om, at han ikke havde bemyndigelse til at skrive under på overenskomsten. Derfor var både underskrift og overenskomst ugyldig, mente arbejdsgiveren.

Den købte Arbejdsretten ikke, men det betyder ikke, at chaufføren får det fulde beløb. Han ender med et noget mindre beløb i erstatning fra Lønmodtagernes Garantifond (LG).

Det skriver Fagbladet 3F.

Sagen startede, da chaufføren, der kørte med medicin rundt i Europa, blev ansat i firmaet Icetrucking i Lille Skensved på Sjælland. Han blev ansat til overenskomstløn med en aftale om á konto løn, der skulle reguleres hver tredje måned.

Men der kom ingen efterregulering, og chaufføren, Bjarne Petersen, rykkede jævnligt arbejdsgiveren for regulering. Men han fik den ene bortforklaring efter den anden, fortæller han.

- Så havde der været vandskade i hans hus. Så havde sekretæren desværre lige brækket armen på cykel, så var der bøvl på hjemmefronten. Jeg lod der gå for lang tid, før jeg reagerede, men jeg troede, at det nok skulle gå i orden. Jeg var også glad for jobbet, selv om jeg arbejdede næsten hver weekend, fortæller chaufføren Bjarne Petersen og fortsætter:

- Jeg fik jo min månedsløn, der bare var alt for lav. Jeg var ikke klar over, hvor udspekuleret min arbejdsgiver var, og hvor groft han snød mig. Det er svært helt at forklare, men jeg blev manipuleret rundt i et spind af ord og bortforklaringer, siger han.

På et tidspunkt blev det alligevel for meget med alle bortforklaringerne.

- Min kone er regnskabsuddannet, og en dag tog jeg alle mine papirer med hjem. Hun kunne se, at den var helt gal. Jeg blev chokeret, da jeg så hvor meget han havde snydt i løn, siger Bjarne Petersen.

Han gik til 3F Københavns Chauffører, hvor næstformand Harald Fabricius tog sig af sagen.

- Arbejdsgiveren hævdede, at han ikke havde bemyndigelse, da han underskrev tiltrædelsesoverenskomsten, fordi han i virkeligheden ikke var direktør. Han hævdede, at underskriften og overenskomst derfor var ugyldig, forklarer Harald Fabricius.

Arbejdsgiveren afviste blankt kravet på 565.000 kroner i efterbetaling for perioden november 2014 til juni 2017 – og forsvandt.

- Han reagerede ikke på indkaldelser til hverken mæglingsmøde eller fællesmøde. Vi rykkede, men hørte intet. Først da sagen var på vej i Arbejdsretten, reagerede firmaets advokat. Arbejdsgiveren selv meldte sig syg, understreger Harald Fabricius.

Arbejdsretten afgjorde i starten af 2019, at underskrift og overenskomst var gældende og arbejdsgiveren fik en udeblivelsesdom.

Firmaet blev tvangsopløst af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen 26. marts 2019, fordi forpligtelserne ikke blev overholdt, og endte med konkurs.

- Firmaet var tømt, og der var ikke nogen penge at hente, så vi måtte sende kravet til Lønmodtagernes Garantifond. Desværre var en del af kravet forældet, fordi Bjarne reagerede for sent. Men vi ender med en erstatning på omkring 70.000 kroner, når sagen er færdigbehandlet senere i år, siger Harald Fabricius, der råder til at få tjekket lønnen straks, hvis man har mistanke om, at der er noget galt.

Bjarne Petersen ærgrer sig over, at han lod der gå så lang tid.

- Jeg kan kun pege fingre ad mig selv. Jeg stolede jo på min arbejdsgiver. I dag kan jeg kun advare mod at arbejde for sådan en som ham, siger Bjarne Petersen, der har lagt sagen bag sig og er kommet videre i et nyt job med ordnede forhold.

Forelagt kritikken afviser Kim Bervig Kjær alt.

- Vi gik konkurs med Icetrucking i 2019, fordi vi mistede to store kunder. Jeg afviser på det skarpeste, at jeg skulle være manipulerende og udspekuleret. Kravet er også helt hen i vejret. Det var mig, der blev snydt af Bjarne Petersen, og 3F Københavns Chauffører er bare ude på at tryne mig sådan rigtig pamperagtigt, siger Kim Bervig Kjær.

På spørgsmålet om, hvorfor han mener, at han ikke havde bemyndigelse til at skrive under på overenskomsten, siger han:

- Jeg var ikke vognmand på det tidspunkt.

Jamen, var det ikke dit firma?

- Nu stopper vi lige, og så ringer du i næste uge, svarer Kim Bervig Kjær.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spektakulære transporter på mandag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny fabrik i Fredericia: Kan forsyne 4.000 brintlastbiler om dagen

Dansk firma skal udvikle el-skraldebiler til Odense og Aabenraa

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Nyhedsbrev

9.036 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Online Avis Arkiv

Her er Årets Lastbil i Europa

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Proshop ruster sig til Black Friday

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Vognmænd med varebiler får store bøder

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

800 meter længere pr. liter

Ugens grin: Langsom død

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Kel-Berg Hardox tipkærre til Jens Buhl & Sønner A/S

Spændende opbygning på CO2 neutral lastbil

KTR - Hydrauliske komponenter

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Send til en kollega

0.202