23948sdkhjf

Chauffør snydt for over en halv million kroner

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

3F krævede 565.000 kroner i lønefterbetaling til lastbilchauffør, men arbejdsgiveren afviste kravet med en usædvanlig forklaring.

Et krav på 565.000 kroner i lønefterbetaling, som 3F Københavns Chauffører rejste på vegne af en lastbilchauffør, blev afvist af arbejdsgiveren med en forklaring om, at han ikke havde bemyndigelse til at skrive under på overenskomsten. Derfor var både underskrift og overenskomst ugyldig, mente arbejdsgiveren.

Den købte Arbejdsretten ikke, men det betyder ikke, at chaufføren får det fulde beløb. Han ender med et noget mindre beløb i erstatning fra Lønmodtagernes Garantifond (LG).

Det skriver Fagbladet 3F.

Sagen startede, da chaufføren, der kørte med medicin rundt i Europa, blev ansat i firmaet Icetrucking i Lille Skensved på Sjælland. Han blev ansat til overenskomstløn med en aftale om á konto løn, der skulle reguleres hver tredje måned.

Men der kom ingen efterregulering, og chaufføren, Bjarne Petersen, rykkede jævnligt arbejdsgiveren for regulering. Men han fik den ene bortforklaring efter den anden, fortæller han.

- Så havde der været vandskade i hans hus. Så havde sekretæren desværre lige brækket armen på cykel, så var der bøvl på hjemmefronten. Jeg lod der gå for lang tid, før jeg reagerede, men jeg troede, at det nok skulle gå i orden. Jeg var også glad for jobbet, selv om jeg arbejdede næsten hver weekend, fortæller chaufføren Bjarne Petersen og fortsætter:

- Jeg fik jo min månedsløn, der bare var alt for lav. Jeg var ikke klar over, hvor udspekuleret min arbejdsgiver var, og hvor groft han snød mig. Det er svært helt at forklare, men jeg blev manipuleret rundt i et spind af ord og bortforklaringer, siger han.

På et tidspunkt blev det alligevel for meget med alle bortforklaringerne.

- Min kone er regnskabsuddannet, og en dag tog jeg alle mine papirer med hjem. Hun kunne se, at den var helt gal. Jeg blev chokeret, da jeg så hvor meget han havde snydt i løn, siger Bjarne Petersen.

Han gik til 3F Københavns Chauffører, hvor næstformand Harald Fabricius tog sig af sagen.

- Arbejdsgiveren hævdede, at han ikke havde bemyndigelse, da han underskrev tiltrædelsesoverenskomsten, fordi han i virkeligheden ikke var direktør. Han hævdede, at underskriften og overenskomst derfor var ugyldig, forklarer Harald Fabricius.

Arbejdsgiveren afviste blankt kravet på 565.000 kroner i efterbetaling for perioden november 2014 til juni 2017 – og forsvandt.

- Han reagerede ikke på indkaldelser til hverken mæglingsmøde eller fællesmøde. Vi rykkede, men hørte intet. Først da sagen var på vej i Arbejdsretten, reagerede firmaets advokat. Arbejdsgiveren selv meldte sig syg, understreger Harald Fabricius.

Arbejdsretten afgjorde i starten af 2019, at underskrift og overenskomst var gældende og arbejdsgiveren fik en udeblivelsesdom.

Firmaet blev tvangsopløst af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen 26. marts 2019, fordi forpligtelserne ikke blev overholdt, og endte med konkurs.

- Firmaet var tømt, og der var ikke nogen penge at hente, så vi måtte sende kravet til Lønmodtagernes Garantifond. Desværre var en del af kravet forældet, fordi Bjarne reagerede for sent. Men vi ender med en erstatning på omkring 70.000 kroner, når sagen er færdigbehandlet senere i år, siger Harald Fabricius, der råder til at få tjekket lønnen straks, hvis man har mistanke om, at der er noget galt.

Bjarne Petersen ærgrer sig over, at han lod der gå så lang tid.

- Jeg kan kun pege fingre ad mig selv. Jeg stolede jo på min arbejdsgiver. I dag kan jeg kun advare mod at arbejde for sådan en som ham, siger Bjarne Petersen, der har lagt sagen bag sig og er kommet videre i et nyt job med ordnede forhold.

Forelagt kritikken afviser Kim Bervig Kjær alt.

- Vi gik konkurs med Icetrucking i 2019, fordi vi mistede to store kunder. Jeg afviser på det skarpeste, at jeg skulle være manipulerende og udspekuleret. Kravet er også helt hen i vejret. Det var mig, der blev snydt af Bjarne Petersen, og 3F Københavns Chauffører er bare ude på at tryne mig sådan rigtig pamperagtigt, siger Kim Bervig Kjær.

På spørgsmålet om, hvorfor han mener, at han ikke havde bemyndigelse til at skrive under på overenskomsten, siger han:

- Jeg var ikke vognmand på det tidspunkt.

Jamen, var det ikke dit firma?

- Nu stopper vi lige, og så ringer du i næste uge, svarer Kim Bervig Kjær.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Fyrede 90 – nu er halvdelen tilbage

Dansk Auto Logik var for pessimistiske, da de inden påsk fyrede 90 medarbejdere. Nu er halvdelen tilbage på

Inkasso skal jagte bøder fra udenlandske chauffører

Kun en ud af fem bøder bliver betalt, når udenlandske chauffører i Danmark får bøder for parkeringsforseelser. Resten bliver aldrig betalt, og nu skal det hav konsekvenser, siger transportministeren, som vil hyre et inkassofirma ind fra efteråret

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Nyhedsbrev

9.187 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Alpi investerede flittigt i 2019

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

ISO 45001:2018 Annex L | Modul 1

Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Team Taarnby Transport A/S

Nyt Vaskeanlæg hos AH Fragt i Vejen

Ny Faymonville Multimax !

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Hundborg Transport ApS

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Send til en kollega

0.156