23948sdkhjf

Hård Brexit eller blød landing: Vognmænd bider negle

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Der er nervøsitet og usikkerhed blandt de danske vognmænd. Sker Storbritanniens farvel til EU på den hårde måde, kan det betyde massive problemer med mistede ordrer og kilometerlange køer

Ender Storbritanniens udtræden af EU med en hård Brexit uden en aftale? De danske vognmænd venter i spænding, for konsekvenserne kan blive store og ubehagelige for vejgodstransportbranchen.

Det skriver Fagbladet 3F.

Brexit-forhandlingerne kører på fuldt blus, men udfaldet er fortsat ukendt. De kan enten munde ud i et hårdt Brexit eller et blødt, der kan sikre en blød overgang til et Storbritannien, der står uden for EU.

Politisk chef i brancheorganisationen ITD, Jørn-Henrik Carstens, peger på, at der er to altoverskyggende bekymringer ved en hård Brexit.

- Vognmændene ligger søvnløse over, hvor meget godstransport, de risikerer at miste. Der er enormt meget usikkerhed. Det kan jo ramme allerede i den nærmeste fremtid, hvis der kommer en hård Brexit i næste uge, der går ud over godstransporten til og fra Storbritannien, siger han til Fagbladet 3F.

Den anden bekymring er, hvad der sker ved grænserne, hvis godstransporten bliver ramt af toldkaos, fordi Storbritannien bliver et tredjeland udenfor EU.

- Der har vognmændene også rigtig mange bekymringer. Skræmmebilledet er toldkaos og 10-15 kilometer lange lastbilkøer ved grænserne. Og hvad skal lastbilchaufførerne gøre, hvis de skal holde i kø en hel dag uden rasteplads eller toilet? Det bliver svært, siger Jørn-Henrik Carstens, der er bekymret for konsekvenserne, uanset hvad.

- Det er selvfølgelig værst med hård Brexit. Men vi undgår ikke konsekvenser uanset, hvordan forhandlingerne lander, siger Jørn-Henrik Carstens, der håber på en fornuftig aftale snarest.

Han understreger, at vognmændenes usikkerhed efterhånden har varet tre år.

- Afhængig af, hvor hårdt Brexit rammer, kan det i teorien også koste jobs i transportbranchen, hvis godsmængden går meget ned, siger han.

Helt tilbage i juni 2016 stemte 51,9 procent af briterne ja til at forlade EU, der blev døbt Brexit. Undervejs har briterne skubbet datoen for Brexit flere gange.

I sidste uge nåede den britiske premierminister Boris Johnson til enighed med EU om en revideret skilsmisseaftale. Men på hjemmefronten i Storbritannien mangler Boris Johnson endnu at få vedtaget aftalen i parlamentet, så situationen er fortsat uforudsigelig og småkaotisk.

Også i brancheorganisation for det danske transporterhverv, DTL, Dansk Transport og Logistik, er der panderynker.

Formand Erik Østergaard, der også er formand for Nordic Logistics Association, sendte i den egenskab i sidste uge en advarsel til det Europæiske Råd med en opfordring til at opnå en aftale.

Rådet består af EU-landenes stats- og regeringschefer, og bag advarslen stod også Vejtransportforeningerne i Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland.

- Vi advarede om, at hvis Storbritannien forlader EU uden aftale, kan der forventes massive problemer for internationale vejtransportører, som vil vare flere måneder. Med nye kontroller ved grænserne, og hvor chauffører uden de nødvendige papirer kan betyde store forsinkelser, siger Erik Østergaard.

Han nævner som eksempel en af de meget travle havne, Dover, hvor der passerer 2,6 millioner lastbiler årligt.

- Det svarer til 300 lastbiler i timen. Sker der forsinkelser med så store mængder gods, vil der komme lange køer, siger han og pointerer, at Storbritannien er en meget stor samhandelspartner for Danmark

- Vi ved ikke, hvor det hele ender. Men efter en overgangsperiode vil situationen stabilisere sig. Realistisk set efter et par måneder, hvor jeg forventer, at et nyt system vil være kørt ind, siger Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Spektakulære transporter på mandag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Dansk firma skal udvikle el-skraldebiler til Odense og Aabenraa

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny fabrik i Fredericia: Kan forsyne 4.000 brintlastbiler om dagen

Tungvognskontrol afslørede flere ulovlige hvil

Nyhedsbrev

9.036 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Endelig: Nu har politiet afsluttet efterforskning mod Kurt Beier-firma

Online Avis Arkiv

Her er Årets Lastbil i Europa

Efter mange uheld: Opbygninger omgås reglerne

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

Ny Iveco-lastbil på Danmarks-tour

Ivecos S-Way skal på et landsdækkende roadshow her i december

Proshop ruster sig til Black Friday

Dansk trafikalarm vil udvide til Sydeuropa

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

Vognmænd med varebiler får store bøder

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Ugens grin: Langsom død

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hos GEODIS er vi stolte af vores selvstændige elever

CASE: Johannesen Kran & Maskintransport

Kel-Berg Hardox tipkærre til Jens Buhl & Sønner A/S

Spændende opbygning på CO2 neutral lastbil

KTR - Hydrauliske komponenter

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær økonomimodel?

Ny 95 tm Effer kran samt Nopa ballast kærre

Specialfremstillet coil løfter

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til ITS Danmark A/S

Innovative containersikringsløsninger til enhver belastning

40-års jubilar hos BSV: Jens Otto Nørhede

Bæredygtighed og verdensmålene

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Send til en kollega

0.213