23948sdkhjf

TEST: Renault C Offroad

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Her er et godt tilbud, hvis du har hang til kørsel i grusgrave eller i andet besværlig terræn - Renault nye Construction serie, som først nu er ved at kunne ses i landskabet.

Bilerne blev vist første gang for et par år siden på forrige Herning-messe - men nu er kunderne ved at få øjnene op for den barske franskmand.



Bilen har netop været på turné i "Åben Grusgrav" arrangementet, som en række af landets Volvo Truck forhandlere sammen med bl.a. Volvo Entreprenørmaskiner (Volvo Construction Equipment Danmark) og en række underleverandører og uddannelsesorganisationer.

Det foregik i år tre steder - i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Vores første C-serie test
Vi fik mulighed for at få en køretur rundt i den store NCC grusgrav i Reerslev mellem Tune og Hedehusene - som indenfor et par år vil ligge hen som rekreativt område lige som naboområdet også gør i dag.

Men - forleden stod det i entreprenørmaskiner og lastbilers tegn med masser af aktivitet med dumpere og gummihjulslæssere samt nyeste entreprenørlastbiler fra Renault og Volvo.

For første gang fik vi så mulighed for at prøve den største af de to deltagende Renault C modeller - med 520 hk. Som co-driver havde vi chef for Renaults erhvervsbiler i Volvo Truck Center i Taastrup, Claus Rieland, som guidede os rundt i grusgravens kringelkroge - med tilhørende bakker.

35 ton totalvægt
Bilens totalvægt var på 35 ton, og udfordringen var, at vi på den største stigning stoppede køretøjet. Hill holder’en holdt bilen et par sekunder. Nok, til at flytte foden fra bremsepedal til speeder - uden at skabe dramatik.

Bilen havde ingen problemer med at komme i gang igen og trække op over bakken til de næste udfordringer i det smattede terræn, der betyder, at et rengøringshold skulle på arbejde med at gøre testbilerne rene igen.

C-modellerne har samme førerhusudformning som T-serie eksportbilerne - og det vil sige et meget veldisponeret instrumentbræt.

Fin komfort
Testbilen havde tillige 4-punkts ophængt luftaffjering kabine, luftaffjedret komfort sæde med to armlæn, komfort klimaanlæg, læderrat, oliefyr og Roadpad+ med navigation, DAB+ radio - og forberedt for kamera.

Det fine sæde gav en komfortabel oplevelse, som var glad for i det ganske ujævne terræn med mange vandhuller. Resten klarede bilens affjedring med parabel fjedre for og luftaffjedring bag

Der er solgt en række C-modeller i forskellige applikationer. Vi kørte i en 8x4 tridemtag langchassis med Optidriver 12 trins automatgear. Den havde også Optibrake motorbremse, som vi så fik glæde af ned ad bakkerne. Bilen havde kroghejs fra SAWO Multilift og en container fyldt med grus.

Ny på markedet
Udfordringen for Renault er dels, at deres Construction model er relativt ny på markedet - hvor Volvo i generationer har været kendt for deres entreprenørbiler.

Det kræver et stort forarbejde for sælgerne hos Renault med opsøgende salgsarbejde, som måske er mindre nødvendigt for en Volvo sælger.

To betonkanoner
- Vi har senest leveret på Renault C-serie biler, opbygget som betonkanoner - men fra vi får en ordre, går der jo typisk et halvt til et helt år, før bilen er opbygget færdigt - med levering fra fabrik, opbygning samt montering, siger Claus Rieland.

Han leder hele tiden efter gode sælgere til Renault-bilerne - og gerne personer, der ikke lige er sælgere, men eksperter så som mekanikere, entreprenører, opbyggere og børn af vognmænd. Han så også gerne, at kvinder søgte disse job - der er ingen kvindelige lastbilssælgere, mente Rieland.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Lastbildæk skal mærkes

Test
TEST: En dag i grusgraven

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Nye leveringer

Danmarks første S-Way

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

EU-Kommissionen giver opskrift på frit lejde for godstransport

Online Avis Arkiv

Se kortet: Så lang er køen ved de europæiske grænser

Nye midlertidige regler for syn af køretøjer

Tankstationerne holder åbent - og toilettet gøres ekstra rent

Fusionerede Silkeborg-virksomheder samler sig under ét navn

Corona-virus
Vestfyn Trækker 2020 aflyst

Corona-virus
OK: Vi er klar til at holde Danmark kørende

Corona-virus
OPDATERET: Stop for produktion af lastbiler i Europa

Corona-virus
Krav om uddannelse til varebilschauffører suspenderet

Anden V8'er på et år

Endnu en R 580 til vognmand Michael Holst i Brønderslev

Corona-virus
Beredskab holder lastbilværksteder åbne

Først med hybrid beton-biler

Genbrug af dæk er nødvendigt

Kloster-direktør om nyt regnskab: - Vi har levet lidt en omtumlet tilværelse

Kører 200 meter mere pr. liter

Direktørskifte i Bevola

Blue Water optimerer pladsen i traileren

Kapacitetsoptimering er et fokusområde for Blue Water. Danner klimapartnerskab med værksættervirksomheden Spaceinvader.

Ny Scania R650 til Fjerritslev

Tidligere vognmand vil lave Europas største rasteplads for lastbiler

Tre idømt fængsel for at skjule 430 kilo hash i lastbil

ITD hilser europæisk klimalov velkommen

Grøn omstilling på vej

Direktør tilbage hos Nyscan

Pallemagasin taler med robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.14