23948sdkhjf

TEST: Renault C Offroad

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Her er et godt tilbud, hvis du har hang til kørsel i grusgrave eller i andet besværlig terræn - Renault nye Construction serie, som først nu er ved at kunne ses i landskabet.

Bilerne blev vist første gang for et par år siden på forrige Herning-messe - men nu er kunderne ved at få øjnene op for den barske franskmand.



Bilen har netop været på turné i "Åben Grusgrav" arrangementet, som en række af landets Volvo Truck forhandlere sammen med bl.a. Volvo Entreprenørmaskiner (Volvo Construction Equipment Danmark) og en række underleverandører og uddannelsesorganisationer.

Det foregik i år tre steder - i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Vores første C-serie test
Vi fik mulighed for at få en køretur rundt i den store NCC grusgrav i Reerslev mellem Tune og Hedehusene - som indenfor et par år vil ligge hen som rekreativt område lige som naboområdet også gør i dag.

Men - forleden stod det i entreprenørmaskiner og lastbilers tegn med masser af aktivitet med dumpere og gummihjulslæssere samt nyeste entreprenørlastbiler fra Renault og Volvo.

For første gang fik vi så mulighed for at prøve den største af de to deltagende Renault C modeller - med 520 hk. Som co-driver havde vi chef for Renaults erhvervsbiler i Volvo Truck Center i Taastrup, Claus Rieland, som guidede os rundt i grusgravens kringelkroge - med tilhørende bakker.

35 ton totalvægt
Bilens totalvægt var på 35 ton, og udfordringen var, at vi på den største stigning stoppede køretøjet. Hill holder’en holdt bilen et par sekunder. Nok, til at flytte foden fra bremsepedal til speeder - uden at skabe dramatik.

Bilen havde ingen problemer med at komme i gang igen og trække op over bakken til de næste udfordringer i det smattede terræn, der betyder, at et rengøringshold skulle på arbejde med at gøre testbilerne rene igen.

C-modellerne har samme førerhusudformning som T-serie eksportbilerne - og det vil sige et meget veldisponeret instrumentbræt.

Fin komfort
Testbilen havde tillige 4-punkts ophængt luftaffjering kabine, luftaffjedret komfort sæde med to armlæn, komfort klimaanlæg, læderrat, oliefyr og Roadpad+ med navigation, DAB+ radio - og forberedt for kamera.

Det fine sæde gav en komfortabel oplevelse, som var glad for i det ganske ujævne terræn med mange vandhuller. Resten klarede bilens affjedring med parabel fjedre for og luftaffjedring bag

Der er solgt en række C-modeller i forskellige applikationer. Vi kørte i en 8x4 tridemtag langchassis med Optidriver 12 trins automatgear. Den havde også Optibrake motorbremse, som vi så fik glæde af ned ad bakkerne. Bilen havde kroghejs fra SAWO Multilift og en container fyldt med grus.

Ny på markedet
Udfordringen for Renault er dels, at deres Construction model er relativt ny på markedet - hvor Volvo i generationer har været kendt for deres entreprenørbiler.

Det kræver et stort forarbejde for sælgerne hos Renault med opsøgende salgsarbejde, som måske er mindre nødvendigt for en Volvo sælger.

To betonkanoner
- Vi har senest leveret på Renault C-serie biler, opbygget som betonkanoner - men fra vi får en ordre, går der jo typisk et halvt til et helt år, før bilen er opbygget færdigt - med levering fra fabrik, opbygning samt montering, siger Claus Rieland.

Han leder hele tiden efter gode sælgere til Renault-bilerne - og gerne personer, der ikke lige er sælgere, men eksperter så som mekanikere, entreprenører, opbyggere og børn af vognmænd. Han så også gerne, at kvinder søgte disse job - der er ingen kvindelige lastbilssælgere, mente Rieland.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Renault vil halvere nedetid

Gammel kending tilbage hos Sawo

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Mercedes satser på el

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Sløje tider for vinterkørsel

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Dekra Bilsyn udvider igen

Lastvognsmekanikere skal konkurrere ved DM i Skills for første gang

Rumæner fængslet for tyveri fra lastbiltrailer

Nye brandbiler har været to år undervejs: Redder effektivt i højden

Sikke noget rod: Kontrol af svensk chauffør som taget ud af Monty Python

Kroghejsopbygning til Kims Containerservice

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Fremtidens Transport
Kom med bag rattet på fremtidens tunge el-lastbiler

Transportmagasinet var blandt de første danske medier til at prøve Volvo Trucks nye el-lastbiler til entreprenør- og regionaltransport

Fremtidens Transport
Volvo tror på en blanding af drivmidler

- Vi er leveringsdygtige i alt, siger Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks

Test
Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

Nye donationer fra FDE Fonden

Fremtidens Transport
Store ord beskriver transatlantisk makkerskab: "Vi er sjælevenner"

Amerikanske Nikola Motors og italienske Iveco er langt i arbejdet med at tilbyde en brintlastbil i Europa, bygget på basis af Ivecos nye S-Way lastbil

Kommunerne stiller grønne krav til håndværkernes varebiler

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Nu vil Dekra uddanne ledere

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Aftale om nye skraldevogne på plads

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.345