23948sdkhjf

TEST: Renault C Offroad

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Her er et godt tilbud, hvis du har hang til kørsel i grusgrave eller i andet besværlig terræn - Renault nye Construction serie, som først nu er ved at kunne ses i landskabet.

Bilerne blev vist første gang for et par år siden på forrige Herning-messe - men nu er kunderne ved at få øjnene op for den barske franskmand.



Bilen har netop været på turné i "Åben Grusgrav" arrangementet, som en række af landets Volvo Truck forhandlere sammen med bl.a. Volvo Entreprenørmaskiner (Volvo Construction Equipment Danmark) og en række underleverandører og uddannelsesorganisationer.

Det foregik i år tre steder - i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

Vores første C-serie test
Vi fik mulighed for at få en køretur rundt i den store NCC grusgrav i Reerslev mellem Tune og Hedehusene - som indenfor et par år vil ligge hen som rekreativt område lige som naboområdet også gør i dag.

Men - forleden stod det i entreprenørmaskiner og lastbilers tegn med masser af aktivitet med dumpere og gummihjulslæssere samt nyeste entreprenørlastbiler fra Renault og Volvo.

For første gang fik vi så mulighed for at prøve den største af de to deltagende Renault C modeller - med 520 hk. Som co-driver havde vi chef for Renaults erhvervsbiler i Volvo Truck Center i Taastrup, Claus Rieland, som guidede os rundt i grusgravens kringelkroge - med tilhørende bakker.

35 ton totalvægt
Bilens totalvægt var på 35 ton, og udfordringen var, at vi på den største stigning stoppede køretøjet. Hill holder’en holdt bilen et par sekunder. Nok, til at flytte foden fra bremsepedal til speeder - uden at skabe dramatik.

Bilen havde ingen problemer med at komme i gang igen og trække op over bakken til de næste udfordringer i det smattede terræn, der betyder, at et rengøringshold skulle på arbejde med at gøre testbilerne rene igen.

C-modellerne har samme førerhusudformning som T-serie eksportbilerne - og det vil sige et meget veldisponeret instrumentbræt.

Fin komfort
Testbilen havde tillige 4-punkts ophængt luftaffjering kabine, luftaffjedret komfort sæde med to armlæn, komfort klimaanlæg, læderrat, oliefyr og Roadpad+ med navigation, DAB+ radio - og forberedt for kamera.

Det fine sæde gav en komfortabel oplevelse, som var glad for i det ganske ujævne terræn med mange vandhuller. Resten klarede bilens affjedring med parabel fjedre for og luftaffjedring bag

Der er solgt en række C-modeller i forskellige applikationer. Vi kørte i en 8x4 tridemtag langchassis med Optidriver 12 trins automatgear. Den havde også Optibrake motorbremse, som vi så fik glæde af ned ad bakkerne. Bilen havde kroghejs fra SAWO Multilift og en container fyldt med grus.

Ny på markedet
Udfordringen for Renault er dels, at deres Construction model er relativt ny på markedet - hvor Volvo i generationer har været kendt for deres entreprenørbiler.

Det kræver et stort forarbejde for sælgerne hos Renault med opsøgende salgsarbejde, som måske er mindre nødvendigt for en Volvo sælger.

To betonkanoner
- Vi har senest leveret på Renault C-serie biler, opbygget som betonkanoner - men fra vi får en ordre, går der jo typisk et halvt til et helt år, før bilen er opbygget færdigt - med levering fra fabrik, opbygning samt montering, siger Claus Rieland.

Han leder hele tiden efter gode sælgere til Renault-bilerne - og gerne personer, der ikke lige er sælgere, men eksperter så som mekanikere, entreprenører, opbyggere og børn af vognmænd. Han så også gerne, at kvinder søgte disse job - der er ingen kvindelige lastbilssælgere, mente Rieland.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Nyhedsbrev

9.033 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Online Avis Arkiv

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Ny Effer-kran til Skaks

Scania: V8'er går som varmt brød

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Dansk trailerproducent skifter gear

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

Storordre til TIP Trailer

66 køretøjer stoppet i kartoffel-kontrol

Kampagne vil punktere myter om elbiler

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Debat
Ja tak til sikkerhed - nej tak til store bøder

Sådan har Postnord sparet hver tiende godstransport væk

To nye Volvo'er skal køre øl og vand

DTL: Myndigheder skal skabe tryghed om sikkerhedskritiske fejl

Arla-lastbiler i København skal køre på gylle

Protruck vinder initiativpris

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Ingen lov om spejl-kameraer

Ny Volvo Truck chef i Aalborg

Arla kører på GTL

Refako lander millionunderskud

Vigtige love for opbyggere

Månedens konkurser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Send til en kollega

0.294