23948sdkhjf

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

| Af Thomas Krebs | Tip redaktionen om en historie

Det kan være dyrt, hvis man undlader at CE-mærke en opbygning

I sidste indlæg har jeg beskrevet, hvilke forhold der gør sig gældende, når et køretøj opbygges. Her beskriver jeg konsekvenserne, hvis man undlader CE-mærkningen.

Som tidligere beskrevet skal for eksempel en tiptrailer både synes og udstyres med CE-mærkning, før denne kan anses for at være lovlig. Vi har i tidens løb hørt flere fortællinger om uheld med netop tiplad, som er væltet eller har løftet sig under kørsel.

Erstatningsansvar
Hvis der sker en skade, vil et forsikringsselskab typisk involvere en syns- og skønsmand, for at få klarlagt omstændighederne ved uheldet.
Hvis det viser sig, at køretøjet er ulovligt, vil det ofte betyde at der ikke udbetales erstatning. Det betyder, at såfremt der er krav om CE-mærkning, og dette er undladt, anses køretøjet for værende ulovligt.

Det tekniske ansvar
Når en bilforhandler sælger en sættevognstrækker med tiptrailer, så bestiller denne typisk en pumpeenhed monteret på sættevognstrækkeren hos en opbygger og tiptraileren hos trailerleverandøren.

Ordresedlen fra bilforhandleren siger, at man for eksempel skal levere et tryk på 170 bar. Den, der kan levere billigst, får typisk ordren.

En bemærkning på ordresedlen om, at der også skal leveres den fornødne dokumentation på dansk, vil dog have betydning for hvem der så får ordren, fordi bilforhandleren jo har det samlede ansvar for leverancen, samt for CE-mærkningen af tiptraileren.

To typer af pumpesystemer
Der findes to forskellige pumpesystemer, den ene hvor pumpen er monteret på gearkassen, og den anden hvor pumpen er monteret på motorkraftudtaget.

Betjeningen foretages med et håndtag, der befinder sig fysisk ved siden af førersædet. Vi har allerede lært at dette håndtag skal gå tilbage til nul-stillingen, efter at man har givet slip.

Pumpen, der er monteret på motorkraftudtaget, kører rundt hele tiden. Dette kræver konstant smøring, og derfor findes der en "by-pass" ventil, der forsyner pumpen med et smørtryk på op til 10 bar under kørsel.

Hvis håndtaget af chaufføren er blevet låst i en stilling, tip eller sænk, så vil dette tryk forplante sig videre til tipladet, og såfremt ladet er tomt, så kan dette medføre at tippet løftes under kørsel.

Sikkerhedsvurdering
Teknisk set er det næsten dansk standard, at sådanne pumpesystemer sidder på mange sættevognstrækkere. Men når et tiplad ikke er forsynet med et CE-mærke, findes der heller ikke en risikovurdering og den fornødne brugervejledning, der fastholder konkret hvilke pumpesystemer dette tip kan tilkobles til.

Det er nemlig ikke lige meget, når en pumpe for eksempel leverer et tryk på 170 bar, og tippet kun er beregnet til 150 bar, eller behøver et større tryk end 170 bar.

Ydermere er det også en udfordring, hvis et tiplad ikke er forsynet med sikkerhedsanordninger, der advarer føreren, om at ladet er ved at løfte sig. I CE-direktivet står der nemlig ganske klart, at en ufaglært person skal kunne betjene en maskine - som i dette tilfælde er et tiplad monteret på en trailer, der forsynes med et pumpetryk og betjenes ved et simpelt håndtag.

Det daglige ansvar
Naturligvis findes der maskiner, hvor CE-mærkningen er gennemført, og dermed er maskinen lovlig.

Er dette tilfælde ved et tiplad, så har vognmanden naturligvis også et ansvar, nemlig at sikre sig, at der ikke sammenkobles trækkere med tiptrailere, som er udenfor pumpeaggregatets specifikationer.

Sker dette, og det konstateres at et uheld kan tilbageføres til en direkte brugerfejl, så hænger vognmanden på udgifterne.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vognmænd med varebiler får store bøder

Voldsom vejvrede: Chauffør i følgebil truet med kniv

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 millioner tons jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Undgå bøder: Få de rigtige oplysninger på varebilen

Motorstyrelsen lancerer nu en målrettet vejledningsindsats, efter en række kontroller har vist, at mange virksomheder glemmer at påføre cvr-nummer og virksomhedens navn på siden af deres varebiler

Direktører tror på batterier og biogas, men diesel har langt igen

Nyhedsbrev

9.033 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ny kampagne skal få bilister til at tænde baglygterne

Online Avis Arkiv

ITD: Luk underskudsaktiviteter i Postnord

Aarstiderne først med el-lastbil

Nu kommer el-lastbilerne til Danmark. De første to går til Aarstiderne og City-Logistik

Vejpakken og grøn omstilling på dagsordenen i Bruxelles

28 meter høj bro-pylon kom på plads med BMS' hjælp

Efter Padborg-skandalen: Nye etiske transportregler møder kritik

800 meter længere pr. liter

Ugens grin: Langsom død

Hiab udvider garantien

Ny og mere bæredygtig Scania

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Der er en grønnere vej

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nielsen Trucking har købt ny Moffett medbringertruck

SUV´erne er populære - også at lease

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Series 14-25 FRT1.

Kel-Berg city gardintrailer til Vognmand Jakob Andreasen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

NOS A/S udfører tests og eftersyn

KH-Technic ApS præsenterer ODE's trykregulator til højtryk

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

Grundfos' implementering af FNs verdensmål

Kel-Berg hejseladskærre til Marius Pedersen A/S

Datakrav til transportørerne

Vintertip: Undgå at porten står unødig åben med autoluk

Tip os til vores nye kollega og vind et gavekort

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Skal i løfte non-stop?

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Send til en kollega

0.294