23948sdkhjf

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

| Af Thomas Krebs | Tip redaktionen om en historie

Det kan være dyrt, hvis man undlader at CE-mærke en opbygning

I sidste indlæg har jeg beskrevet, hvilke forhold der gør sig gældende, når et køretøj opbygges. Her beskriver jeg konsekvenserne, hvis man undlader CE-mærkningen.

Som tidligere beskrevet skal for eksempel en tiptrailer både synes og udstyres med CE-mærkning, før denne kan anses for at være lovlig. Vi har i tidens løb hørt flere fortællinger om uheld med netop tiplad, som er væltet eller har løftet sig under kørsel.

Erstatningsansvar
Hvis der sker en skade, vil et forsikringsselskab typisk involvere en syns- og skønsmand, for at få klarlagt omstændighederne ved uheldet.
Hvis det viser sig, at køretøjet er ulovligt, vil det ofte betyde at der ikke udbetales erstatning. Det betyder, at såfremt der er krav om CE-mærkning, og dette er undladt, anses køretøjet for værende ulovligt.

Det tekniske ansvar
Når en bilforhandler sælger en sættevognstrækker med tiptrailer, så bestiller denne typisk en pumpeenhed monteret på sættevognstrækkeren hos en opbygger og tiptraileren hos trailerleverandøren.

Ordresedlen fra bilforhandleren siger, at man for eksempel skal levere et tryk på 170 bar. Den, der kan levere billigst, får typisk ordren.

En bemærkning på ordresedlen om, at der også skal leveres den fornødne dokumentation på dansk, vil dog have betydning for hvem der så får ordren, fordi bilforhandleren jo har det samlede ansvar for leverancen, samt for CE-mærkningen af tiptraileren.

To typer af pumpesystemer
Der findes to forskellige pumpesystemer, den ene hvor pumpen er monteret på gearkassen, og den anden hvor pumpen er monteret på motorkraftudtaget.

Betjeningen foretages med et håndtag, der befinder sig fysisk ved siden af førersædet. Vi har allerede lært at dette håndtag skal gå tilbage til nul-stillingen, efter at man har givet slip.

Pumpen, der er monteret på motorkraftudtaget, kører rundt hele tiden. Dette kræver konstant smøring, og derfor findes der en "by-pass" ventil, der forsyner pumpen med et smørtryk på op til 10 bar under kørsel.

Hvis håndtaget af chaufføren er blevet låst i en stilling, tip eller sænk, så vil dette tryk forplante sig videre til tipladet, og såfremt ladet er tomt, så kan dette medføre at tippet løftes under kørsel.

Sikkerhedsvurdering
Teknisk set er det næsten dansk standard, at sådanne pumpesystemer sidder på mange sættevognstrækkere. Men når et tiplad ikke er forsynet med et CE-mærke, findes der heller ikke en risikovurdering og den fornødne brugervejledning, der fastholder konkret hvilke pumpesystemer dette tip kan tilkobles til.

Det er nemlig ikke lige meget, når en pumpe for eksempel leverer et tryk på 170 bar, og tippet kun er beregnet til 150 bar, eller behøver et større tryk end 170 bar.

Ydermere er det også en udfordring, hvis et tiplad ikke er forsynet med sikkerhedsanordninger, der advarer føreren, om at ladet er ved at løfte sig. I CE-direktivet står der nemlig ganske klart, at en ufaglært person skal kunne betjene en maskine - som i dette tilfælde er et tiplad monteret på en trailer, der forsynes med et pumpetryk og betjenes ved et simpelt håndtag.

Det daglige ansvar
Naturligvis findes der maskiner, hvor CE-mærkningen er gennemført, og dermed er maskinen lovlig.

Er dette tilfælde ved et tiplad, så har vognmanden naturligvis også et ansvar, nemlig at sikre sig, at der ikke sammenkobles trækkere med tiptrailere, som er udenfor pumpeaggregatets specifikationer.

Sker dette, og det konstateres at et uheld kan tilbageføres til en direkte brugerfejl, så hænger vognmanden på udgifterne.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Østjysk vognmand holder kursen

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Sydfynsk fragtmand dobler op på driftsresultatet

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Nyhedsbrev

9.152 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

Online Avis Arkiv

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Corona sætter en dæmper på NTG’s vækst

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Stor Scania til Bette Gris

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Salget af varebiler styrtdykker

Lastbilsalg ramt af corona

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Spar 90% CO2 på dine transporter

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Send til en kollega

0.172