23948sdkhjf

DTL: Myndigheder skal skabe tryghed om sikkerhedskritiske fejl

Den 11. november mødes repræsentanter fra branchen med Færdselsstyrelsen om sikkerhedskritiske fejl på busser og lastbiler.

Det er afgørende, at vognmænd og chauffører ikke kommer i klemme med krav, som de ingen mulighed har for at kontrollere, mener DTL.

- Der er brug for en klar og éntydig pixibog. Et velbeskrevet og udtømmende katalog, som trin for trin gør klart, hvad der overhovedet er muligt at kontrollere for chauffør og vognmand, fastslår Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL.

- Vi kan ikke leve med, at man som vognmand eller chauffør kan komme i klemme på en kontrol af køretøjet af noget, som man reelt ikke har mulighed for at kontrollere selv. Selv om der i substansen ikke er lagt op til nye tekniske krav til køretøjet, der kan udløse bøder, så har de varslede højere bøder skabt en betydelig og forståelig uro. Det gælder herunder også i forhold til alle de trailere, der kører efter mange, mange forskellige trækkere i løbet af et år. Derfor er der brug for endog meget stor præcision fra myndighederne i den kommende tid.

Behov for præcise definitioner
- Set med mine briller er der behov for, at der kommer en fuldstændig klar liste og præcise definitioner efter samme opskrift, som vi så det med det frontmonterede udstyr: Hvad er sikkerhedskritiske fejl, og hvad er ikke? Det må ikke overlades til en fortolkningsmæssige gråzone. Og listen med de præcise definitioner skal ligge klar i god tid inden lovens ikrafttræden 1. januar 2020.

- Er det ikke muligt at have det klart inden årsskiftet, så indebærer det i min optik en betydelig retssikkerhedsmæssig problemstilling, der lægger et helt urimeligt pres på både vognmænd og chauffører – og så bør konsekvensen enten være at loven ændres, eller at ikrafttrædelsen skubbes i den tid, der skal til for at skabe den nødvendige klarhed over, hvad de forhøjede bøder kan udskrives for, fortsætter Erik Østergaard.

Da forslaget om hævede bødetakster for sikkerhedskritiske fejl blev lagt frem i Folketinget, var DTL meget klare i mælet i høringssvaret:

- Vi har kritiseret forslaget fra dag 1. Jeg vil ikke skrue forventningsniveauet for højt op, men det er åbenlyst, at de bøder, der rammer forskellige faggrupper for eksempel læger for fejl, der rent faktisk har medført ulykker og tab af menneskeliv, er meget lavere end bødeniveauet, som nu rammer vognmænd og chauffører for ulykker, der ikke har fundet sted. Dét går bare ikke.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Farverig vognmand fordobler indtjeningen

Vognfabrik med flotte kornopbygninger: Forskellen ligger i detaljen

Fornyelser på HMF’s populæreste kran

Svenske problemer rammer Skanol på bundlinjen

Nye leveringer

Nyhedsbrev

9.160 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Online Avis Arkiv

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Optimering medfører 10-20 % besparelser på affaldsindsamling

Klemme- aggregater

Kel-Berg tipkærre med truckbeslag i front til HH Multi ApS

Britiske Autodesk vælger bott

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

Send til en kollega

0.187