23948sdkhjf

Blue Water-direktør: - Man kan godt tale en krise i gang

Transportbranchen står ofte for skud, når de frie markedskræfter arbejder. Det er ikke for sjov, at man i metaforisk forstand taler om at ”holde gang i hjulene” – det er vitterlig i transportbranchen, man først får en fornemmelse af, hvordan det står til med samfundskonjunkturerne.

Det er et vilkår i branchen på både godt og ondt, som ikke lader sig ændre på – og det er de hos Blue Water meget opmærksomme på.

Som én af landets største transportkoncerner, består Blue Waters forretning af seks hovedområder: Generel godstransport, olie- og gasindustri, havneaktiviteter, vindlogistik, reeferlogisitk og marinelogistik. Det giver mange ben at stå på, som selvfølgelig kræver stort overblik for at få til at marchere i samme takt – men samtidig giver det en soliditet til koncernen, vurderer administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen.

 - Vi har et godt aktivitetsniveau på alle fronter, og jeg synes helt klart, det er en fordel med mange forretningsområder. Det gør os mindre sårbare overfor konjunkturer i markedet, for hvis vi oplever nedgang på et område, har vi mulighed for at skrue lidt på knapperne, så pengene kan hentes ind et andet sted, hvor vi måske har ramt mere rigtigt.

Svært at spå - især om fremtiden
I disse tider er det ekstra spændende at følge med i, hvordan det globale marked udvikler sig med Brexit, den Amerikansk-Kinesiske Handelskrig og den tyske økonomi.

- Med for eksempel Brexit er det svært at sige, hvad der kommer til at ske, og i hvilket omfang det kommer til at påvirke vores forretning. Derfor er vores tilgang, at vi må forberede os bedst muligt. ”Prepare for the worst and hope for the best”, plejer jeg at sige. Så kan man selvfølgelig sige ”hope is not a strategy”, og det er det egentlig heller ikke her, men det er bare umuligt at sige, hvad der kommer til at ske, siger Søren Nørgaard Thomsen, og fortsætter:

- Vi følger udviklingen tæt, men vi skal også passe på at se alt for negativt på tingene. Jeg tror på, at man godt kan tale en recession i gang. Og vi har jo i Blue Water så mange ben at stå på, at Brexit selvfølgelig kommer til at påvirke os på en eller anden måde, men vi prøver samtidig at se muligheder for vores forretning i det.

Helt konkret forbereder de sig hos Blue Water på en eventuel no-deal Brexit ved at informere og supportere kunderne, så de på forhånd ved, hvordan de skal agere. Som Søren Nørgaard Thomsen pointerer, så skal borgerne i Storbritannien jo stadig bruge varer udefra, men processen omkring handel med Storbritannien bliver selvfølgelig besværet, hvilket kan virke afskrækkende for især små- og mellemstore virksomheder.

Derfor vil Blue Water tage ansvar for at sikre, at kunderne er godt klædt på og kan navigere i en verden efter Brexit, forklarer direktøren.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Nyt fra bestyrelser og direktioner

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Nyhedsbrev

9.025 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Online Avis Arkiv

Ny Effer-kran til Skaks

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Der er en grønnere vej

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Kel-Berg tiptrailer med nedfaldbar side til Jakob Pedersen

Send til en kollega

0.238