23948sdkhjf

Ja tak til sikkerhed - nej tak til store bøder

| Af Lars William Wesch, ATL | Tip redaktionen om en historie

For et par år siden lykkedes det at få afskaffet bøderne for bagatelagtige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Chaufførerne kunne få bøder på mindst 3000 kroner, hvis de havde trykket forkert på en tast. Det fik mange til at overveje, om de ville blive i branchen.

Nu er man desværre ved at gentage samme fejl ved at indføre meget høje bøder til chauffører, som kører i biler med sikkerhedskritiske fejl og mangler.

Vognmænd og chauffører skal selvfølgelig gøre deres bedste for at sikre, at lastbilerne ikke har alvorlige fejl. Dækkene skal være i orden, og bremserne skal virke. Men det er ikke altid muligt at se med det blotte øje, om dækkene har en revne. Eller at mærke om bremserne er præcis så effektive, som de skal være.

Transportministeren har i denne uge skrevet i en pressemeddelelse, at chaufføren ikke får en bøde, hvis han ikke havde mulighed for at opdage fejlen på lastbilen. Men det vil ofte være en vurdering, som bliver foretaget af den enkelte betjent, som kontrollerer lastbilen.

Der er i øjeblikket en forståelig usikkerhed og nervøsitet hos både vognmænd og chauffører over, hvad der kommer til at ske. Den problemstilling tager vi en dialog med myndighederne om i den nære fremtid.

Noget andet er bødernes størrelse. Chaufføren får fra 1. januar en bøde på 5000 kroner, første gang han bliver noteret for en overtrædelse. Vognmanden får en bøde på 10.000 kroner.

Anden gang lyder bøden på 10.000 kroner til chaufføren og 20.000 kroner til vognmanden.

Store bøder hjælper ikke nødvendigvis på trafiksikkerheden. Tvært imod virker de urimelige, skaber frustrationer og gør det i værste fald sværere at skaffe nye medarbejdere. Hvorfor gå på arbejde hver dag, hvis man risikerer at skulle betale en stor del af sin løn i bøder?

Vores anbefaling var og er, at bøderne bliver på det nuværende niveau. Ellers bliver det vanskeligt for branchen at udvikle sig og hente nye medarbejdere.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Stor Scania til Bette Gris

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Nyhedsbrev

9.150 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Online Avis Arkiv

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

Universal Transport løfter aktivitetsniveauet

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL-direktør: - Vi har arbejdet stenhårdt

DTL: Ny bestyrelse

DTL's virtuelle generalforsamling

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

DSV Transport overtager al kørsel for LT Gruppen

Millionoverskud: Hirtshals Havn vokser på godstrafikken

Pengemangel hos Midttrafik kan ramme vognmænd

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Gratis online møde om ISO 27001

Wood´s Powr-Grip håndsugekop

KLC / KLC Hydraulik.

Kel-Berg tiptrailer til Søren Bech Transport ApS

Transportoptimering & distribution af færdigblandet beton

10 År SolutionWeb - Tak!

Giv dit input til den teknologiske udvikling

Send til en kollega

0.283