23948sdkhjf

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

Bekendtgørelsen om særtransporter bør gennemgå en langt større revision end den, der trådte i kraft her pr. 1. november til gavn for vandretliggende byggelementer.

Det mener man hos Kran Blok Erfa, der er en specialforening under DTL for følgebilsservice, kran- og særtransportører.

- Revisionen af bekendtgørelsen er kun første skridt i en lang række ændringer, som specialforeningen ønsker, og som vil gøre livet nemmere for alle. Det vil også være bedre for klimaet, og det vil øge trafiksikkerheden, siger konsulent Finn Bjerremand fra DTL, der er sekretær for Kran Blok Erfa.

- Først og fremmest bør forbredninger tillades igen.

- De udtrækbare og udsvingbare forbredninger på registrerede køretøjer var en succes fra midten af 1970’erne og indtil for fire år siden, hvor politiet pludselig uden varsel ændrede deres fortolkning af, hvornår forbredninger må anvendes, siger konsulent Finn Bjerremand, DTL Kran Blok Erfa Blok .

Forbredninger er sund fornuft
- Denne type sikkerhedsudstyr er sund fornuft. Der er med til at høje trafiksikkerheden. Desuden kan hydrauliske forbredninger skydes ud og ind automatisk, anfører han.

Som et eksempel nævner Finn Bjerremand kørsel med en bred gravemaskine, hvor larvebåndene kun står på selve vognen med cirka 20 procent af båndets bredde i begge sider. Sådan en transport kræver kraftige surringer og er desuden farlig at laste og losse, fordi der er risiko for, at maskinen glider ud til en af siderne ved ombordkørslen.

Læs også: DTL fastholder generalforsamlingen

Med forbredninger vil sådan en gravemaskine være meget mere sikker at transportere.
Returgods

Flere ønsker
Kran Blok Erfa mener også, at det bør være lovligt at transportere to ting på ladet, når man blot overholder bekendtgørelsen om særtransport og dimensionerne.

- Vognmanden vil kunne udnytte køretøjet bedre. Det vil også være til gavn for klimaet, at to særtransporter kan foretages på ét vogntog.

Kran Blok Erfa vil også gerne gøre det lovligt at kunne medbringe almindeligt returgods, så de store vogntog undgår at køre tomme rundt.

- I Finland og Sverige kan modulvogntog anvendes til såvel brede som høje særtransporter, og det vil DTL’s kranspecialister også gerne hertillands.

3,5’’ kongetap
DTL opfordrer også Færdselsstyrelsen til at tillade, at man kan køre med 3,5’’ kongetap og tilsvarende 3,5’’ sættevognskobling ved særtransporter, hvor der indgår blokvognstrækkere og blokvogne, der også kan køre som synsfri sammenkobling med registrerede køretøjer.

- Det vil forbedre sikkerhed, arbejdsmiljø og effektivitet, påpeger Finn Bjerremand endnu engang.

Efterløberen
Til glæde for de øvrige trafikanter bør styrmanden på en blokvogns bagende på en langgodstransport (f.eks. vindmøllevinge) have lov at sidde på vognen, når der køres ligeud. I dag skal han gå bagefter mellem to rundkørsler.

Følgebiler bør kunne anvendes til at spærre i rundkørsler, så særtransportassistenten - STA - ikke skal risikere liv og førlighed under trafikdirigeringen.

Uddannelse
Uddannelsen af særtransportassistenter trænger til en opdatering, så den kommer tættere på tyske og svenske regler.

Den almindelige kørekortundervisning af kommende bilister måtte gerne omfatte begrebet følgebiler samt STA’s beføjelser.

I dag er det op til føreren af følgebilen at vurdere, hvornår trafiktavler skal anvendes. Det bør gøres mere entydigt. Tyskland har et krav om, at "overhaling forbudt" tændes 800 meter før transporten trækker ud.

Lær af Sverige
DTL anbefaler Færdselsstyrelsen at gøre som de svenske myndigheder og indføre Trix-systemet til ansøgning og udstedelse af tilladelser til overdimensionerede og tunge transporter.

- DTL Kran Blok Erfa ved fra medlemmer, at systemet virker enkelt og godt, erklærer Finn Bjerremand.

Videre foreslår DTL, at ordet "nødvendiggør" ændres tilbage til "medfører".

Endelig tilbyder DTL en temadag for embedsmændene, hvor medlemmer fremviser materiel til særtransport belæsset med særtransportgods.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Online Avis Arkiv

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Stor Scania til Bette Gris

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Lastbilsalg ramt af corona

Salget af varebiler styrtdykker

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

Hold styr på traileren

Sønderjysk vognmand tilfreds trods lille tilbagegang

Politiet efterlyser vidner efter stenkast mod bilist

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Send til en kollega

0.234