23948sdkhjf

Kran Blok Erfa: - Forbredninger skal være lovlige igen!

Reglerne for særtransporter er ændret, men der er stadig mange ting at tage fat på, fastslår kran- og blokvognsforeningen

Bekendtgørelsen om særtransporter bør gennemgå en langt større revision end den, der trådte i kraft her pr. 1. november til gavn for vandretliggende byggelementer.

Det mener man hos Kran Blok Erfa, der er en specialforening under DTL for følgebilsservice, kran- og særtransportører.

- Revisionen af bekendtgørelsen er kun første skridt i en lang række ændringer, som specialforeningen ønsker, og som vil gøre livet nemmere for alle. Det vil også være bedre for klimaet, og det vil øge trafiksikkerheden, siger konsulent Finn Bjerremand fra DTL, der er sekretær for Kran Blok Erfa.

- Først og fremmest bør forbredninger tillades igen.

- De udtrækbare og udsvingbare forbredninger på registrerede køretøjer var en succes fra midten af 1970’erne og indtil for fire år siden, hvor politiet pludselig uden varsel ændrede deres fortolkning af, hvornår forbredninger må anvendes, siger konsulent Finn Bjerremand, DTL Kran Blok Erfa Blok .

Forbredninger er sund fornuft
- Denne type sikkerhedsudstyr er sund fornuft. Der er med til at høje trafiksikkerheden. Desuden kan hydrauliske forbredninger skydes ud og ind automatisk, anfører han.

Som et eksempel nævner Finn Bjerremand kørsel med en bred gravemaskine, hvor larvebåndene kun står på selve vognen med cirka 20 procent af båndets bredde i begge sider. Sådan en transport kræver kraftige surringer og er desuden farlig at laste og losse, fordi der er risiko for, at maskinen glider ud til en af siderne ved ombordkørslen.

Med forbredninger vil sådan en gravemaskine være meget mere sikker at transportere.
Returgods

Flere ønsker
Kran Blok Erfa mener også, at det bør være lovligt at transportere to ting på ladet, når man blot overholder bekendtgørelsen om særtransport og dimensionerne.

- Vognmanden vil kunne udnytte køretøjet bedre. Det vil også være til gavn for klimaet, at to særtransporter kan foretages på ét vogntog.

Kran Blok Erfa vil også gerne gøre det lovligt at kunne medbringe almindeligt returgods, så de store vogntog undgår at køre tomme rundt.

- I Finland og Sverige kan modulvogntog anvendes til såvel brede som høje særtransporter, og det vil DTL’s kranspecialister også gerne hertillands.

3,5’’ kongetap
DTL opfordrer også Færdselsstyrelsen til at tillade, at man kan køre med 3,5’’ kongetap og tilsvarende 3,5’’ sættevognskobling ved særtransporter, hvor der indgår blokvognstrækkere og blokvogne, der også kan køre som synsfri sammenkobling med registrerede køretøjer.

- Det vil forbedre sikkerhed, arbejdsmiljø og effektivitet, påpeger Finn Bjerremand endnu engang.

Efterløberen
Til glæde for de øvrige trafikanter bør styrmanden på en blokvogns bagende på en langgodstransport (f.eks. vindmøllevinge) have lov at sidde på vognen, når der køres ligeud. I dag skal han gå bagefter mellem to rundkørsler.

Følgebiler bør kunne anvendes til at spærre i rundkørsler, så særtransportassistenten - STA - ikke skal risikere liv og førlighed under trafikdirigeringen.

Uddannelse
Uddannelsen af særtransportassistenter trænger til en opdatering, så den kommer tættere på tyske og svenske regler.

Den almindelige kørekortundervisning af kommende bilister måtte gerne omfatte begrebet følgebiler samt STA’s beføjelser.

I dag er det op til føreren af følgebilen at vurdere, hvornår trafiktavler skal anvendes. Det bør gøres mere entydigt. Tyskland har et krav om, at "overhaling forbudt" tændes 800 meter før transporten trækker ud.

Lær af Sverige
DTL anbefaler Færdselsstyrelsen at gøre som de svenske myndigheder og indføre Trix-systemet til ansøgning og udstedelse af tilladelser til overdimensionerede og tunge transporter.

- DTL Kran Blok Erfa ved fra medlemmer, at systemet virker enkelt og godt, erklærer Finn Bjerremand.

Videre foreslår DTL, at ordet "nødvendiggør" ændres tilbage til "medfører".

Endelig tilbyder DTL en temadag for embedsmændene, hvor medlemmer fremviser materiel til særtransport belæsset med særtransportgods.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297