23948sdkhjf

TEST: Franskmand med forbedringer

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Man kender jo aldrig de udgaver af en ny bilmodel, der kommer til Danmark - ikke mindst med hensyn til udstyr; men de to udgaver af den nye Renault Master, som vi prøvede for nylig i området ved Cascais nær Lissabon, var væsentlig bedre skruet sammen end den nuværende udgave. Først og fremmest med lavere støjniveau og dermed bedre komfort.

Master har fortsat 2,3 liter maskiner med twin-turbo. Vi prøvede bilerne med baghjulstræk med 165 hk - og med forhjulstræk med 180 hk. Begge lastet med 640 kg. Klar bedste smidighed med 180 hk - især i det kuperede terræn mellem Cascais og det vestligste punkt på det europæiske fastland - Cabo Da Roca.

Drejningsmomentet ligger fra 330- til 400 Nm ved 1.500 omdrejninger - alt efter motorstørrelse. Der var trækkraft i sjette gear fra 1.500 omdrejninger eller 60 km/t med 165 hk - og fra 1.300 omdrejninger eller 65 km/t med 180 hk. Topfarten er opgivet til max. 163 km/t.

For Master handler det også om opdaterede og mere miljørigtige Euro 6d motorer - bl.a. har den største maskine fået de 180 hk i stedet for 170 hk. En 135 hk udgave fås også. Der er sparet lidt på brændstoffet i motorerne - op mod én liter på 100 km.

Op til 12,8 km/l (WLTP)
Forbruget ligger mellem 11,2- og 12,8 km/l (WLTP metoden). CO2-udslip mellem 230- og 236 g/km alt efter model. Der anvendes efterbehandlingssystemet SCR - Selective Catalytic Reduction.

Bilerne fås også med Extended Grip og firehjulstræk.

Der var armlæn på førersædet, men vi savnede lidt bedre sidestøtte. Instrumenteringen er helt ny - bl.a. med en ny, lille 3,5 tommer skærm til navigation. Dertil masser af aflæggeplads - inklusiv en udtræksskuffe i instrumentpanelet, så chaufføren kan sidde på passagersædet og indtage sin frokost eller arbejde med sin pc.

Til gengæld er der så ikke plads til en passager-airbag, men ifølge Renault kører de fleste af Europas Master-chauffører alene.

Bakkamera
Varekassen i begge varebiler er identisk med de nuværende udgaver, og designet bag førerhuset er der heller ikke sker det store med.

Master har dog fået fire indvendige håndtag til at lette adgangen til varekassen - plus et bak-kamera til bedre udsyn bagude. Der er jo ikke et bakspejl.

Testbilerne havde både LED lygter og LED signatur kørelys. Master kan i det hele taget bestilles med ganske meget sikkerhedsudstyr, som ikke var tilgængeligt før. Det gælder således nødbremsesystem (som dog kan blive standard i Danmark).

Ikke adaptiv fartpilot
Til gengæld var svaret fra programdirektør for Master- og Trafic-range, Arnaud Jaeger, GroupeRenault, at der går to år, før man kan tilbyde Master med adaptiv fartpilot, som mange konkurrenter har på udstyrslisten i dag.

Af sikkerhedsudstyr kan vi også nævne linjevogter, sidevinds-assistent (standard), Blind Spot informationssystem, der fortæller om trafik i de blinde vinkler, det nævnte bakkamera (Rear View Assist) samt parkeringsadvarsel og Trailer Swing Assist.

Dertil kommer trådløs opladning af mobiltelefon, antispin system, USB-stik, skriveplade på bagsiden af midtersædet og LED lys i varerummet.

Råt design
Begge biler var letkørte, men da de var meget nye, skulle der arbejdes lidt med stramme gearskift. Bilerne var udstyret med 6-trins manuel gearkasse, men Master kan også fås med en semiautomatisk gearskift.

Master ser meget anderledes rå ud med den nye stejle front med større kølergrill (med kromlister) - men det er i første omgang vigtigt for at få mere luft til teknikken med de nyeste Euro 6d Temp bestemmelser - for at klare miljøkrav og CO2 udslip.

Master kommer også i en elektrisk Z.E udgave, men der er p.t. kun produceret ca. 600 enheder. Alle Renault varebiler vil kunne fås i el-udgaver indenfor tre år.

Specialopbygninger
Renault har klaret sig rigtig godt med Master salget herhjemme med fornuftige finansieringsordninger - og det vil nok fortsat blive tilbudt.

Der er 300 udgaver at vælge imellem i kataloget - men dertil kommer mange muligheder hos opbyggerne, hvor der er samarbejde i Europa med 400 virksomheder og 10 i Kina - men også i Danmark. Renaults eksperter viste en masse specialudgaver - bl.a. den allerførste udgave af Master Z.E. som minibus.

- Mere end 38 pct. af alle Master bliver sendt via en opbygger - 60 pct. af dem leveres til entreprenører og 25 pct. som bl.a. kølebiler, fortalte chefen for Conversion-divisionen, Yannick Scherer.

Opbyggere som naboer
Mange specialudgaver bygges på hovedfabrikken i Batilly ved Strassbourg - og hedder så Renault Tech.

Mange opbyggere har en afdeling ved fabrikken, hvor de bygger bilerne færdig. F.eks. specialambulancer, politibiler og tipbiler.

Det kan også være løsninger, hvor man måske bygger ud fra et italiensk Scattolini lad - men så modificeret til en særlig opgave.

Efter kundernes ønsker
- Som kunde kan man jo få netop den løsning, som man har behov for - for at klare en transportopgave, siger Yannick Scherer.

Langt hen ad vejen handler det om value for money - værdi for pengene - og selvfølgelig pris og nyttelast. Dansk pris kendes ikke. Fabriksprisen er fra ca. 30.000 euro.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Online Avis Arkiv

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Svært marked: Leman fyrer 50

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Test
TEST: En dag i grusgraven

Gang i luftfragten igen

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nye leveringer

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.154