23948sdkhjf

TEST: Franskmand med forbedringer

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Man kender jo aldrig de udgaver af en ny bilmodel, der kommer til Danmark - ikke mindst med hensyn til udstyr; men de to udgaver af den nye Renault Master, som vi prøvede for nylig i området ved Cascais nær Lissabon, var væsentlig bedre skruet sammen end den nuværende udgave. Først og fremmest med lavere støjniveau og dermed bedre komfort.

Master har fortsat 2,3 liter maskiner med twin-turbo. Vi prøvede bilerne med baghjulstræk med 165 hk - og med forhjulstræk med 180 hk. Begge lastet med 640 kg. Klar bedste smidighed med 180 hk - især i det kuperede terræn mellem Cascais og det vestligste punkt på det europæiske fastland - Cabo Da Roca.

Drejningsmomentet ligger fra 330- til 400 Nm ved 1.500 omdrejninger - alt efter motorstørrelse. Der var trækkraft i sjette gear fra 1.500 omdrejninger eller 60 km/t med 165 hk - og fra 1.300 omdrejninger eller 65 km/t med 180 hk. Topfarten er opgivet til max. 163 km/t.

For Master handler det også om opdaterede og mere miljørigtige Euro 6d motorer - bl.a. har den største maskine fået de 180 hk i stedet for 170 hk. En 135 hk udgave fås også. Der er sparet lidt på brændstoffet i motorerne - op mod én liter på 100 km.

Op til 12,8 km/l (WLTP)
Forbruget ligger mellem 11,2- og 12,8 km/l (WLTP metoden). CO2-udslip mellem 230- og 236 g/km alt efter model. Der anvendes efterbehandlingssystemet SCR - Selective Catalytic Reduction.

Bilerne fås også med Extended Grip og firehjulstræk.

Der var armlæn på førersædet, men vi savnede lidt bedre sidestøtte. Instrumenteringen er helt ny - bl.a. med en ny, lille 3,5 tommer skærm til navigation. Dertil masser af aflæggeplads - inklusiv en udtræksskuffe i instrumentpanelet, så chaufføren kan sidde på passagersædet og indtage sin frokost eller arbejde med sin pc.

Til gengæld er der så ikke plads til en passager-airbag, men ifølge Renault kører de fleste af Europas Master-chauffører alene.

Bakkamera
Varekassen i begge varebiler er identisk med de nuværende udgaver, og designet bag førerhuset er der heller ikke sker det store med.

Master har dog fået fire indvendige håndtag til at lette adgangen til varekassen - plus et bak-kamera til bedre udsyn bagude. Der er jo ikke et bakspejl.

Testbilerne havde både LED lygter og LED signatur kørelys. Master kan i det hele taget bestilles med ganske meget sikkerhedsudstyr, som ikke var tilgængeligt før. Det gælder således nødbremsesystem (som dog kan blive standard i Danmark).

Ikke adaptiv fartpilot
Til gengæld var svaret fra programdirektør for Master- og Trafic-range, Arnaud Jaeger, GroupeRenault, at der går to år, før man kan tilbyde Master med adaptiv fartpilot, som mange konkurrenter har på udstyrslisten i dag.

Af sikkerhedsudstyr kan vi også nævne linjevogter, sidevinds-assistent (standard), Blind Spot informationssystem, der fortæller om trafik i de blinde vinkler, det nævnte bakkamera (Rear View Assist) samt parkeringsadvarsel og Trailer Swing Assist.

Dertil kommer trådløs opladning af mobiltelefon, antispin system, USB-stik, skriveplade på bagsiden af midtersædet og LED lys i varerummet.

Råt design
Begge biler var letkørte, men da de var meget nye, skulle der arbejdes lidt med stramme gearskift. Bilerne var udstyret med 6-trins manuel gearkasse, men Master kan også fås med en semiautomatisk gearskift.

Master ser meget anderledes rå ud med den nye stejle front med større kølergrill (med kromlister) - men det er i første omgang vigtigt for at få mere luft til teknikken med de nyeste Euro 6d Temp bestemmelser - for at klare miljøkrav og CO2 udslip.

Master kommer også i en elektrisk Z.E udgave, men der er p.t. kun produceret ca. 600 enheder. Alle Renault varebiler vil kunne fås i el-udgaver indenfor tre år.

Specialopbygninger
Renault har klaret sig rigtig godt med Master salget herhjemme med fornuftige finansieringsordninger - og det vil nok fortsat blive tilbudt.

Der er 300 udgaver at vælge imellem i kataloget - men dertil kommer mange muligheder hos opbyggerne, hvor der er samarbejde i Europa med 400 virksomheder og 10 i Kina - men også i Danmark. Renaults eksperter viste en masse specialudgaver - bl.a. den allerførste udgave af Master Z.E. som minibus.

- Mere end 38 pct. af alle Master bliver sendt via en opbygger - 60 pct. af dem leveres til entreprenører og 25 pct. som bl.a. kølebiler, fortalte chefen for Conversion-divisionen, Yannick Scherer.

Opbyggere som naboer
Mange specialudgaver bygges på hovedfabrikken i Batilly ved Strassbourg - og hedder så Renault Tech.

Mange opbyggere har en afdeling ved fabrikken, hvor de bygger bilerne færdig. F.eks. specialambulancer, politibiler og tipbiler.

Det kan også være løsninger, hvor man måske bygger ud fra et italiensk Scattolini lad - men så modificeret til en særlig opgave.

Efter kundernes ønsker
- Som kunde kan man jo få netop den løsning, som man har behov for - for at klare en transportopgave, siger Yannick Scherer.

Langt hen ad vejen handler det om value for money - værdi for pengene - og selvfølgelig pris og nyttelast. Dansk pris kendes ikke. Fabriksprisen er fra ca. 30.000 euro.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Færre lastbiler i Haderslev

Renault vil halvere nedetid

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Mercedes satser på el

Gammel kending tilbage hos Sawo

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.221