23948sdkhjf

TEST: Franskmand med forbedringer

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

Man kender jo aldrig de udgaver af en ny bilmodel, der kommer til Danmark - ikke mindst med hensyn til udstyr; men de to udgaver af den nye Renault Master, som vi prøvede for nylig i området ved Cascais nær Lissabon, var væsentlig bedre skruet sammen end den nuværende udgave. Først og fremmest med lavere støjniveau og dermed bedre komfort.

Master har fortsat 2,3 liter maskiner med twin-turbo. Vi prøvede bilerne med baghjulstræk med 165 hk - og med forhjulstræk med 180 hk. Begge lastet med 640 kg. Klar bedste smidighed med 180 hk - især i det kuperede terræn mellem Cascais og det vestligste punkt på det europæiske fastland - Cabo Da Roca.

Drejningsmomentet ligger fra 330- til 400 Nm ved 1.500 omdrejninger - alt efter motorstørrelse. Der var trækkraft i sjette gear fra 1.500 omdrejninger eller 60 km/t med 165 hk - og fra 1.300 omdrejninger eller 65 km/t med 180 hk. Topfarten er opgivet til max. 163 km/t.

For Master handler det også om opdaterede og mere miljørigtige Euro 6d motorer - bl.a. har den største maskine fået de 180 hk i stedet for 170 hk. En 135 hk udgave fås også. Der er sparet lidt på brændstoffet i motorerne - op mod én liter på 100 km.

Op til 12,8 km/l (WLTP)
Forbruget ligger mellem 11,2- og 12,8 km/l (WLTP metoden). CO2-udslip mellem 230- og 236 g/km alt efter model. Der anvendes efterbehandlingssystemet SCR - Selective Catalytic Reduction.

Bilerne fås også med Extended Grip og firehjulstræk.

Der var armlæn på førersædet, men vi savnede lidt bedre sidestøtte. Instrumenteringen er helt ny - bl.a. med en ny, lille 3,5 tommer skærm til navigation. Dertil masser af aflæggeplads - inklusiv en udtræksskuffe i instrumentpanelet, så chaufføren kan sidde på passagersædet og indtage sin frokost eller arbejde med sin pc.

Til gengæld er der så ikke plads til en passager-airbag, men ifølge Renault kører de fleste af Europas Master-chauffører alene.

Bakkamera
Varekassen i begge varebiler er identisk med de nuværende udgaver, og designet bag førerhuset er der heller ikke sker det store med.

Master har dog fået fire indvendige håndtag til at lette adgangen til varekassen - plus et bak-kamera til bedre udsyn bagude. Der er jo ikke et bakspejl.

Testbilerne havde både LED lygter og LED signatur kørelys. Master kan i det hele taget bestilles med ganske meget sikkerhedsudstyr, som ikke var tilgængeligt før. Det gælder således nødbremsesystem (som dog kan blive standard i Danmark).

Ikke adaptiv fartpilot
Til gengæld var svaret fra programdirektør for Master- og Trafic-range, Arnaud Jaeger, GroupeRenault, at der går to år, før man kan tilbyde Master med adaptiv fartpilot, som mange konkurrenter har på udstyrslisten i dag.

Af sikkerhedsudstyr kan vi også nævne linjevogter, sidevinds-assistent (standard), Blind Spot informationssystem, der fortæller om trafik i de blinde vinkler, det nævnte bakkamera (Rear View Assist) samt parkeringsadvarsel og Trailer Swing Assist.

Dertil kommer trådløs opladning af mobiltelefon, antispin system, USB-stik, skriveplade på bagsiden af midtersædet og LED lys i varerummet.

Råt design
Begge biler var letkørte, men da de var meget nye, skulle der arbejdes lidt med stramme gearskift. Bilerne var udstyret med 6-trins manuel gearkasse, men Master kan også fås med en semiautomatisk gearskift.

Master ser meget anderledes rå ud med den nye stejle front med større kølergrill (med kromlister) - men det er i første omgang vigtigt for at få mere luft til teknikken med de nyeste Euro 6d Temp bestemmelser - for at klare miljøkrav og CO2 udslip.

Master kommer også i en elektrisk Z.E udgave, men der er p.t. kun produceret ca. 600 enheder. Alle Renault varebiler vil kunne fås i el-udgaver indenfor tre år.

Specialopbygninger
Renault har klaret sig rigtig godt med Master salget herhjemme med fornuftige finansieringsordninger - og det vil nok fortsat blive tilbudt.

Der er 300 udgaver at vælge imellem i kataloget - men dertil kommer mange muligheder hos opbyggerne, hvor der er samarbejde i Europa med 400 virksomheder og 10 i Kina - men også i Danmark. Renaults eksperter viste en masse specialudgaver - bl.a. den allerførste udgave af Master Z.E. som minibus.

- Mere end 38 pct. af alle Master bliver sendt via en opbygger - 60 pct. af dem leveres til entreprenører og 25 pct. som bl.a. kølebiler, fortalte chefen for Conversion-divisionen, Yannick Scherer.

Opbyggere som naboer
Mange specialudgaver bygges på hovedfabrikken i Batilly ved Strassbourg - og hedder så Renault Tech.

Mange opbyggere har en afdeling ved fabrikken, hvor de bygger bilerne færdig. F.eks. specialambulancer, politibiler og tipbiler.

Det kan også være løsninger, hvor man måske bygger ud fra et italiensk Scattolini lad - men så modificeret til en særlig opgave.

Efter kundernes ønsker
- Som kunde kan man jo få netop den løsning, som man har behov for - for at klare en transportopgave, siger Yannick Scherer.

Langt hen ad vejen handler det om value for money - værdi for pengene - og selvfølgelig pris og nyttelast. Dansk pris kendes ikke. Fabriksprisen er fra ca. 30.000 euro.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Branchen optimistisk over vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyhedsbrev

9.057 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

DFDS udvider med logistikopkøb

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Lindø tager nyt havneområde i brug

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Der er kun 11 dage til juleaften, har du styr på julegave ?

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

Send til en kollega

0.201