23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scania: V8'er går som varmt brød

Siden det blev lovligt at køre med modulvogntog og 7-akslede vogntog, er V8-motorens popularitet bare vokset og vokset. Det går med andre ord som varmt brød.

Ifølge Scanias salgsdirektør, Anton Freiesleben, er 25 procent af alle nye Scania’er solgt i Danmark med V8-motor.

- Vores kalkulationer og testkørsler viser, at når vogntogsvægten i gennemsnit er 45 ton eller mere, så er V8-motoren mere brændstoføkonomisk end den 6-cylindrede 13 liters motor. Dermed er det ofte forbundet med kernesund driftsøkonomi at investere i en V8, Anton Freiesleben.

36 pct. med 650 hk

Oftest vil 520- eller 580 hk klare opgaven fint, men krævende kørsel eller hensyntagen til gensalgsværdien kan tale for at gå op i 650’eren. Det er da også 650’erne, der er den næstmest populære.

I alt 36 procent af dansk solgte V8’ere er med 650 hk. Den mest populære er 520 hk. Den står for 39 procent af V8-leverancerne. En bonusvinkel på 650’eren er chaufførtilfredsheden.

- Som en chauffør udtalte ved vores Åben Hus arrangement i Sorø for nylig: "Hold k.... hvor den kører godt!".

- Nu kørte han så heller ikke Scania til daglig. Ja så enkelt kan det siges, siger Anton Freiesleben.

730 hk er toppen

I toppen af V8-programmet har vi 730 hk udgaven, men den sælges ikke så meget.

- To procent af V8-salget herhjemme er med 730 hk. Reelt er det en motor, der kun behøves ved de rigtig tunge og store sværgods- og blokvognstransporter, slutter Anton Freiesleben.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094