23948sdkhjf

Ny og mere bæredygtig Scania

Rasmus Myrrhøj Nielsen kunne godt have kørt nogle år mere i sin Scania R480 fra 2010, men ville gerne køre mere bæredygtigt.

Det stigende fokus på bæredygtighed i transportbranchen er ikke kun snak. Hos vognmandsfirmaet K. P. Nielsen ApS i Svenstrup ved Aalborg har vognmand Rasmus Myrrhøj Nielsen netop købt en ny Scania R 500 af Stiholt i Aalborg for at kunne levere mere bæredygtig transport til sine kunder.

- Jeg mærker tydeligt, at nogle kunder har øget fokus på bæredygtighed, siger vognmanden.

- Derfor har jeg skiftet min ellers gode Scania R 480 fra 2010 ud med den nye R 500 for at kunne køre længere på literen og formindske udslippet af CO2 og andre miljøbelastende stoffer takket være Euro 6-motoren, siger han.

- Faktisk overvejer jeg at lave et grønt regnskab for at vise, at den nye Scania belaster miljøet markant mindre end den gamle, der ellers kørte fint og kunne have holdt i flere år frem, tilføjer Rasmus.

Han driver vognmandsforretningen sammen med sin bror Anders, der kører kran-/grabkørsel med en godt to år gammel Scania G 450.

Den nye R 500 B8x4*4, der er opbygget med 24-tons SAWO wirehejs med 3-vejstip, skal køre fast med en ny overføringshænger og indimellem også med kærre på op til 56 ton vogntogsvægt. Derfor har Rasmus valgt lidt flere hestekræfter end i broderens kranbil, der for det meste kun kører solo.

Bedste kompromis
- Som vognmand kunne jeg jo godt have forkælet mig selv med en ny V8’er med mange flere hestekræfter, men Stiholts salgschef Jens Holger Pedersen anbefalede mig denne R 500 som det bedste kompromis mellem brændstoføkonomi og trækkraft. Den følger også fint med i trafikken selv ved max. vogntogsvægt, og den går langt på literen, så det var det rigtige valg, siger Rasmus.

Han kører fast et par dage om ugen med dybstrøelse (en pænere betegnelse for kalvepis og -lort!) direkte fra landmændene til biogasanlægget i Vaarst. Resten af tiden kører han lokal entreprenørkørsel, flis til kraft-/varmeværker og affald fra erhvervsvirksomheder.

- Det med bæredygtighed går igen med affaldskørslen. Jeg mærker et stigende behov for at hjælpe kunderne med affaldssortering, så nu går vi ud og afmærker vores affaldscontainere med de forskellige affaldsfraktioner, så det bliver nemmere for kunderne at sortere korrekt. Det giver også plus i miljøregnskabet, fortæller Rasmus.

Dæktryksmåling på trækket
Rasmus har også fået monteret automatisk dæktryksmåling på hele trækket.

- Ved hjælp af en app fra Bridgestone kan jeg holde øje med samtlige dæk, så jeg undgår at spilde brændstof på at køre med for lavt dæktryk, siger han.

- Jeg er omstillingsparat og klar til at investere grønt, når det kan lade sig gøre.

- Tiden er endnu ikke til at skifte til biodiesel eller biogas. Hvis vi gjorde det nu, ville vi gå fallit, og så hjælper det jo ikke noget; men så snart driftsøkonomien kan hænge sammen ved at køre på bæredygtige brændstoffer, er vi klar, fastslår Rasmus, der i sin tid blev uddannet som Scania-mekaniker.

Alligevel har han valgt at tegne en 8-årig serviceaftale med udvidet drivlinegaranti hos Stiholt på den nye bil.

- Det er der faktisk bedre økonomi i at lade Stiholt gøre det end selv at ligge og skrue hjemme på gårdspladsen.

- Når man har kørt 13-14 timer om dagen og samtidig står for alt det administrative, salg mm. kan det ikke svare sig også at skulle bruge tid på at skrue på bilerne, siger Rasmus Myrrhøj Nielsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094