23948sdkhjf

Ønske om vinterdæk til lastbiler

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

I Dækimportørforeningen fører vi en hyppig dialog med politikerne for at få indført en vinterdækslovgivning. Klimaet i Danmark ligger meget tæt op ad Tysklands, så i stiler efter en lignende model i Danmark.

Sådan siger Jannick Ditlevsen, ny formand for Dækimportørforeningen og salgschef for Apollo Vredestein i Danmark.



- Vores nabolande har indført krav om vinterdæk på lastbilernes trækkende aksler. Der er tale om vinterdæk med "Three Peak Mountain Snowflake Symbol" (3PMSF). Kravene til disse dæk er strengere end til de vinterdæk, der har betegnelsen M+S dæk, og som ikke længere er tilstrækkelige på tunge køretøjer i Norge fra 15. november i år - og i Sverige fra 1. december.

- Herhjemme er der endnu ingen krav, og det er meget svært at spå om sandsynligheden for at få det gennemført; men da 3PMSF er blevet et krav i landene omkring os, vil vi anbefale dette i en given dansk lovgivning på dæk til alle køretøjer, siger Jannick Ditlevsen.

Der sker mange uheld med varebiler og lastbiler, som kører på sommerdæk om vinteren. Problemet er størst i begyndelsen af vinteren, hvor eksempelvis isslag overrasker mange chauffører. Det er et problem, som man i brancheforeningen forsøger at kommunikere til transportbranchen.

- Vi gør alt, hvad vi kan, i forhold til at oplyse omkring vigtigheden af det rette dækvalg til forholdene. Vores håb er at der blandt andet gennem medierne bliver et øget fokus på at sikkerhed og fremkommelighed. Det er vigtigt for os alle, siger brancheformanden.

Derfor skal man skifte
Dækimportørforeningen arbejder løbende med information i form af pressemeddelelser eller indlæg på de sociale medier og på deres egen hjemmeside under Dækbranchen Danmark.

- Vi er i mange år kommet med oplysende kampagner til både forbrugere og fagfolk. Vores fokusområder er sikkerhed og fremkommelighed. Et vigtigt emne er at få fortalt forbrugerne, at man kører dobbelt så langt på et sæt dæk, hvis kan skifter mellem sommer- og vinterdæk.

- Man kan jo ikke køre med mere end et sæt dæk ad gangen, så derfor holder de jo alt andet lige dobbelt så lang tid, når man skifter mellem årstiderne. Samtidig er det både det sikreste og det mest økonomiske at benytte de rigtige dæk til årstiden, siger Jannick Ditlevsen.

Regummierede dæk
I dag findes der også regummierede dæk med 3PMSF symbol; men mange forbrugere ved det ikke. Dækimportørforeningen skriver heller ikke om det på deres hjemmeside. Hvorfor ikke?

- Det gør Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark, svarer Jannick Ditlevsen.

- Fabrikantforeningen har fælles sekretariat med os i Dækbranchen Danmark.

En anden sag, som der heller ikke kommunikeres ud om, er, at der tit kommet revner og lignende i vinterdækkene ti´l lastbiler. Det opådages først, når voignmændene skifter til vintedæk.

- Nej, det er ikke et emne, som Dækimportørforeningen har gjort noget for at kommunikere ud om, men via Dækbranchen Danmark og Rådet for Større Dæksikkerhed gøres der opmærksom på problemstillingen, siger Jannick Ditlevsen.

Han mener, at det som udgangspunkt altid er vigtigt at lade sin dækspecialist gennemgå dækkene i forbindelse med på- og afmontering - og samtidig som forbruger at få vejledning, om et dæk for eksempel bør udskiftes.

Mønsterdybde
Mange opfatter minimums-mønsterdybde på dæk til at være nok, men det kan være svært at opdrage forbrugerne, så de vælger det rigtige dæk til den rigtige årstid - med den bedste mønsterdybde.

Loven foreskriver 1,6 millimeter som mindste mønsterdybde til varebiler og én millimeter på køretøjer over 3.500 kg totalvægt.

- Vi anbefaler i vinterperioden en forøget mønsterdybde af hensyn til vejgrebet og bremseeffekt på alle køretøjer, og på de tunge køretøjer ønsker vi endvidere, at lovens mindstekrav også hæves til 1,6 millimeter, som det er i landene omkring os, siger Jannick Ditlevsen.

Især om vinteren er vejgreb og igangsætning en væsentlig faktor - både for sikkerheden og for mobiliteten.

Lige så gode som privatbilister
- Vi kommunikerer jo bredt ud og forsøger at påvirke erhvervslivet, så de bliver ligeså gode til at bruge vinterdæk som privatbilisterne. Det er jo i høj grad til fordel for virksomhederne, at de kan betjene deres kunder i tide, selv om der er vinterføre.

Jannick Ditlevsen peger også på, at det jo også handler om medarbejdernes sikkerhed på arbejdspladsen i bilen - og dermed også at mindske risikoen for skader på køretøjet.

- De fleste chauffører ejer ikke selv den bil de kører i og tager derfor heller ikke beslutningen i forhold til dækskifte, så der er op til arbejdsgiver eller flådeejer at udvise den ansvarlighed. Så længe der ikke er en lovgivning på området, kan vi kun opfordre folk til at bruge deres sunde fornuft og måske tænke nye tiltag ind, som for eksempel nedsat forsikringspræmie ved brug af vinterdæk, siger Jannick Ditlevsen.

Apollo-Vredestein
Brancheformanden repræsenterer i sin virksomhed Apollo-Vredestein dæk i Danmark. Vredestein er et hollandsk dækmærke fra 1909, men er i dag ejet af den indiske Apollo dækkoncern.

Specialdæk til personbiler produceres fortsat i Holland, mens andre dæktyper produceres i Indien - men efter den hollandske sammensætning. Apollo lastbildæk produceres på koncernens nye fabrik i Ungarn. Der produceres dog ikke vinterdæk.

Herhjemme er Apollo lastbilsdæk repræsenteret gennem en enkelt grossist - AAV dæk - med flere afdelinger i landet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Branchen optimistisk over vejpakken

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyhedsbrev

9.057 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

DFDS udvider med logistikopkøb

Lindø tager nyt havneområde i brug

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Tungvognskontrol: Hjullås på flere udenlandske lastbiler

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dkbrænde.Dk og Dansk Erhvervsudlejning nye Kel-Berg trailer

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Ny Faymonville Multimax !

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Der er kun 11 dage til juleaften, har du styr på julegave ?

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

Send til en kollega

0.272