23948sdkhjf

Ønske om vinterdæk til lastbiler

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

I Dækimportørforeningen fører vi en hyppig dialog med politikerne for at få indført en vinterdækslovgivning. Klimaet i Danmark ligger meget tæt op ad Tysklands, så i stiler efter en lignende model i Danmark.

Sådan siger Jannick Ditlevsen, ny formand for Dækimportørforeningen og salgschef for Apollo Vredestein i Danmark.



- Vores nabolande har indført krav om vinterdæk på lastbilernes trækkende aksler. Der er tale om vinterdæk med "Three Peak Mountain Snowflake Symbol" (3PMSF). Kravene til disse dæk er strengere end til de vinterdæk, der har betegnelsen M+S dæk, og som ikke længere er tilstrækkelige på tunge køretøjer i Norge fra 15. november i år - og i Sverige fra 1. december.

- Herhjemme er der endnu ingen krav, og det er meget svært at spå om sandsynligheden for at få det gennemført; men da 3PMSF er blevet et krav i landene omkring os, vil vi anbefale dette i en given dansk lovgivning på dæk til alle køretøjer, siger Jannick Ditlevsen.

Der sker mange uheld med varebiler og lastbiler, som kører på sommerdæk om vinteren. Problemet er størst i begyndelsen af vinteren, hvor eksempelvis isslag overrasker mange chauffører. Det er et problem, som man i brancheforeningen forsøger at kommunikere til transportbranchen.

- Vi gør alt, hvad vi kan, i forhold til at oplyse omkring vigtigheden af det rette dækvalg til forholdene. Vores håb er at der blandt andet gennem medierne bliver et øget fokus på at sikkerhed og fremkommelighed. Det er vigtigt for os alle, siger brancheformanden.

Derfor skal man skifte
Dækimportørforeningen arbejder løbende med information i form af pressemeddelelser eller indlæg på de sociale medier og på deres egen hjemmeside under Dækbranchen Danmark.

- Vi er i mange år kommet med oplysende kampagner til både forbrugere og fagfolk. Vores fokusområder er sikkerhed og fremkommelighed. Et vigtigt emne er at få fortalt forbrugerne, at man kører dobbelt så langt på et sæt dæk, hvis kan skifter mellem sommer- og vinterdæk.

- Man kan jo ikke køre med mere end et sæt dæk ad gangen, så derfor holder de jo alt andet lige dobbelt så lang tid, når man skifter mellem årstiderne. Samtidig er det både det sikreste og det mest økonomiske at benytte de rigtige dæk til årstiden, siger Jannick Ditlevsen.

Regummierede dæk
I dag findes der også regummierede dæk med 3PMSF symbol; men mange forbrugere ved det ikke. Dækimportørforeningen skriver heller ikke om det på deres hjemmeside. Hvorfor ikke?

- Det gør Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark, svarer Jannick Ditlevsen.

- Fabrikantforeningen har fælles sekretariat med os i Dækbranchen Danmark.

En anden sag, som der heller ikke kommunikeres ud om, er, at der tit kommet revner og lignende i vinterdækkene ti´l lastbiler. Det opådages først, når voignmændene skifter til vintedæk.

- Nej, det er ikke et emne, som Dækimportørforeningen har gjort noget for at kommunikere ud om, men via Dækbranchen Danmark og Rådet for Større Dæksikkerhed gøres der opmærksom på problemstillingen, siger Jannick Ditlevsen.

Han mener, at det som udgangspunkt altid er vigtigt at lade sin dækspecialist gennemgå dækkene i forbindelse med på- og afmontering - og samtidig som forbruger at få vejledning, om et dæk for eksempel bør udskiftes.

Mønsterdybde
Mange opfatter minimums-mønsterdybde på dæk til at være nok, men det kan være svært at opdrage forbrugerne, så de vælger det rigtige dæk til den rigtige årstid - med den bedste mønsterdybde.

Loven foreskriver 1,6 millimeter som mindste mønsterdybde til varebiler og én millimeter på køretøjer over 3.500 kg totalvægt.

- Vi anbefaler i vinterperioden en forøget mønsterdybde af hensyn til vejgrebet og bremseeffekt på alle køretøjer, og på de tunge køretøjer ønsker vi endvidere, at lovens mindstekrav også hæves til 1,6 millimeter, som det er i landene omkring os, siger Jannick Ditlevsen.

Især om vinteren er vejgreb og igangsætning en væsentlig faktor - både for sikkerheden og for mobiliteten.

Lige så gode som privatbilister
- Vi kommunikerer jo bredt ud og forsøger at påvirke erhvervslivet, så de bliver ligeså gode til at bruge vinterdæk som privatbilisterne. Det er jo i høj grad til fordel for virksomhederne, at de kan betjene deres kunder i tide, selv om der er vinterføre.

Jannick Ditlevsen peger også på, at det jo også handler om medarbejdernes sikkerhed på arbejdspladsen i bilen - og dermed også at mindske risikoen for skader på køretøjet.

- De fleste chauffører ejer ikke selv den bil de kører i og tager derfor heller ikke beslutningen i forhold til dækskifte, så der er op til arbejdsgiver eller flådeejer at udvise den ansvarlighed. Så længe der ikke er en lovgivning på området, kan vi kun opfordre folk til at bruge deres sunde fornuft og måske tænke nye tiltag ind, som for eksempel nedsat forsikringspræmie ved brug af vinterdæk, siger Jannick Ditlevsen.

Apollo-Vredestein
Brancheformanden repræsenterer i sin virksomhed Apollo-Vredestein dæk i Danmark. Vredestein er et hollandsk dækmærke fra 1909, men er i dag ejet af den indiske Apollo dækkoncern.

Specialdæk til personbiler produceres fortsat i Holland, mens andre dæktyper produceres i Indien - men efter den hollandske sammensætning. Apollo lastbildæk produceres på koncernens nye fabrik i Ungarn. Der produceres dog ikke vinterdæk.

Herhjemme er Apollo lastbilsdæk repræsenteret gennem en enkelt grossist - AAV dæk - med flere afdelinger i landet.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Online Avis Arkiv

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.219