23948sdkhjf

ITD: Drop de højere bøder til der er skabt klarhed

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Færdselsstyrelsen vil på et dialogmøde med branchen den 11. november 2019 drøfte problemstillinger i forbindelse med konstatering af alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler og de kommende forhøjede bøder.

ITD ser frem til mødet og efterlyser en klar og entydig liste med kategorisering af de sikkerhedskritiske fejl, inden loven træder i kraft.

- Ingen er uenige i, at køretøjer, der bevæger sig rundt i trafikken, skal være i forsvarlig stand. Vi skal bestemt heller ikke holde hånden over de få, der ikke vil vedligeholde, eller som springer over, hvor gærdet er lavest, når der skal vedligeholdes. Men vi må og skal have klare svar på, hvad der forventes af både chauffør og vognmand og ikke mindst, hvad man forventes at kunne dokumentere, inden loven træder i kraft. Lige nu ved ingen præcist, hvilke kriterier der lægges til grund for, om fejlene er mindre væsentlige eller farlige, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Derfor savner ITD klare svar fra myndighederne.

- Myndighederne må sikre klare retningslinjer og en klar kontrolinstruks, inden loven træder i kraft. Ellers bør loven droppes. For os vil det være logisk, at myndighederne med udgangspunkt i vejsidesynsdirektivets bilag 2 oplister, hvad der anses som klart sikkerhedskritiske fejl, som chaufføren og vognmanden vil kunne pålægges de nye højere bøder for. Det vil kunne skabe klarhed for alle, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Næste store usikkerhed, som ITD også ønsker svar på, er vurderingen af, hvorvidt chauffør og vognmand er vidende - eller burde være vidende om - at eventuelle kritiske fejl er til stede.

Transportministeren har udtrykt, at chaufføren kun skal straffes ved uagtsomhed ved fejl og mangler, men det efterlader stadig et stort spillerum for fortolkninger, som skaber den store usikkerhed i branchen.

Chaufføren har ifølge et notat fra Transportministeriet ikke pligt til at foretage en mere tilbundsgående, teknisk undersøgelse af køretøjet inden kørsel, som normalt kun kan udføres af en synsvirksomhed eller mekaniker.

Chaufføren skal heller ikke straffes for pludselig opståede fejl og mangler eller skjulte mangler, som han ikke ved, eller burde vide, er til stede.

Det er i sidste ende overvejende politiet, der skal kontrollere den nye lov. ITD er stærkt bekymret for, at der uden en meget klar kontrolinstruks kommer en lang række bøder, der skal prøves ved domstolene, for at få fastslået juridisk, hvad der forventes af chauffør og vognmand.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Stor Scania til Bette Gris

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Nyhedsbrev

9.150 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Online Avis Arkiv

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Lastbilsalg ramt af corona

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Salget af varebiler styrtdykker

Universal Transport løfter aktivitetsniveauet

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

Daimler henter topchef hos Scania

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

DTL-direktør: - Vi har arbejdet stenhårdt

DTL: Ny bestyrelse

DTL's virtuelle generalforsamling

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

DSV Transport overtager al kørsel for LT Gruppen

Millionoverskud: Hirtshals Havn vokser på godstrafikken

Pengemangel hos Midttrafik kan ramme vognmænd

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Gratis online møde om ISO 27001

Wood´s Powr-Grip håndsugekop

KLC / KLC Hydraulik.

Kel-Berg tiptrailer til Søren Bech Transport ApS

Transportoptimering & distribution af færdigblandet beton

10 År SolutionWeb - Tak!

Giv dit input til den teknologiske udvikling

Ny Hygiejnestation fra bott kan nu også leases

Send til en kollega

0.187