23948sdkhjf

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

En meget omfattende sag om ulovlig transport af svin og kvæg er nu på vej i retten.

Fyns Politi har valgt at tiltale 11 danske vognmænd for mere end 1000 tilfælde af brud på reglerne for, hvordan dyr må transporteres i lastbiler i mere end 8 timer.

Overtrædelserne er ifølge anklageskriftet sket over en periode på to et halvt år, og de fleste anklagepunkter handler om, at transporttiden for svin eller kvæg har været for lang.

2 af de 11 vognmænd er også tiltalt for ikke at have indsendt GPS-informationer og logbøger til Fødevarestyrelsen og for at have for lidt plads til grisene.

Omfanget af sagen er uden for normalen, siger advokaturchef hos Fyns Politi, Martin von Bülow, til DR Nyheder.

- Sagen vedrører over 1000 forskellige enkeltsager. Det er mange, og det er meget sjældent, vi sidder med så store sager, siger han.

Ikke godt for dyrenes velfærd
Hos Fødevarestyrelsen deler veterinærchef i VeterinærSyd Signe Hvidt-Nielsen sagerne op i to bunker. Den første omhandler dem, der påvirker dyrevelfærden. Det er dem, hvor transporttiden er for lang, og hvor der er for lidt plads på bilerne.

- Det har en direkte negativ effekt på dyrenes velfærd. De lange transporttider betyder, at dyrene bliver trætte og stressede undervejs, forklarer hun.

Vognmændene er kun tiltalt for brud på reglerne om transport af dyr og ikke for dyremishandling. Og det er væsentligt, mener brancheforeningen Sammarks direktør Lisbet Hommelhoff:

- For os er det væsentligt, at sagen ikke handler om brud på dyrevelfærd, for vi lever af at sælge og levere god dyrevelfærd i Europa, siger Lisbet Hommelhoff til DR Nyheder.

Hun mener, at vognmændene har handlet i god tro, fordi Fødevarestyrelsen ikke har henvendt sig til dem tidligere med besked om at kontrollerne viste, at de havde overtrådt reglerne:

- Man har ikke på noget tidspunkt hørt fra Fødevarestyrelsen at der skulle være noget galt i det, man har gjort, siger Lisbet Hommelhoff.

Hun kalder det frustrerende, at tiltalen først kommer langt tid efter reglerne skulle være blevet brudt og opfordrer Fødevarestyrelsen til i højere grad at sige til løbende, hvis man bliver opmærksom på, at reglerne bliver brudt.

Bøder og ekstra kontrol
Da sagen er rejst mod vognmændenes selskaber og ikke direkte mod dem personligt, kan der ifølge anklager Martin von Bülow ikke blive tale om fængselsstraf. Det er derimod bødeblokken, der skal i brug, hvis de bliver de bliver dømt.

- De vejledende takster er på 7.000 kroner for én forseelse, hvis det er første gang, man straffes for det. Men hvis man har mange forseelser, er det ikke bare sådan, at man ganger tallene sammen. Det er op til dommeren at vurdere, hvor stor bøden skal være, forklarer han.

Ifølge Martin von Bülow er der foruden det 262 sider lange anklageskrift allerede flere sager på vej mod danske vognmænd.

Hos Fødevarestyrelsen kalder Signe Hvidt-Nielsen det for 'bekymrende', at reglerne ikke bliver overholdt. Derfor vil styrelsen nu øge kontrollen med udvalgte vognmænd, som man tidligere har set ikke altid overholder reglerne.

- Vi vil møde dem med ekstra kontrol, indtil de retter ind og følger reglerne, siger veterinærchefen.

Anklagemyndigheden forventer, at sagen kommer for retten i sommeren 2020.

FAKTA: Logbogssagen

Det lange anklageskrift kommer efter, at Fødevarestyrelsen i sommeren 2018 i en redegørelse konkluderede, at man fra 2012 til 2018 ikke havde været gode nok til at sanktionere de overtrædelser, man havde fundet.

Samtidig valgte styrelsen at opgive at følge hundredvis af sager om lange dyretransporter til dørs, da de havde hobet sig op og var blevet forældede. En beslutning, der udløste massiv kritik.

Derfor har Fødevarestyrelsen gennemgået sager fra 2016-2018 og anmeldt en række
lovovertrædelser til politiet.

Det har resulteret i et 262 sider langt anklageskrift, der tiltaler 11 vognmænd for i alt 1.011 overtrædelser.

Overtrædelserne er sket i perioden 5. februar 2016 til 18. december 2018.

Den længste transport varede 35 timer og 30 minutter og gik fra fra Ringkøbing i Danmark til Predappio i Italien

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Nye leveringer

Dekra sætter skub i antallet af faglærte chauffører

Østjysk vognmand vokser med travl byggebranche

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Nyhedsbrev

9.159 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Online Avis Arkiv

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

To Scanianitter på pension

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Østjysk vognmand holder kursen

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løft sikkert med kæde

Se hvorfor du ikke kan undvære en MIG-opkorter til kædesæt!

Får du efterset dit faldsikringsudstyr?

Rotatorer til alle behov

Ny Kel-Berg overføringsanhænger til Demstrup Autotransport

Intelligent optimering til cementproducenter

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Send til en kollega

0.175