23948sdkhjf

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

En meget omfattende sag om ulovlig transport af svin og kvæg er nu på vej i retten.

Fyns Politi har valgt at tiltale 11 danske vognmænd for mere end 1000 tilfælde af brud på reglerne for, hvordan dyr må transporteres i lastbiler i mere end 8 timer.

Overtrædelserne er ifølge anklageskriftet sket over en periode på to et halvt år, og de fleste anklagepunkter handler om, at transporttiden for svin eller kvæg har været for lang.

2 af de 11 vognmænd er også tiltalt for ikke at have indsendt GPS-informationer og logbøger til Fødevarestyrelsen og for at have for lidt plads til grisene.

Omfanget af sagen er uden for normalen, siger advokaturchef hos Fyns Politi, Martin von Bülow, til DR Nyheder.

- Sagen vedrører over 1000 forskellige enkeltsager. Det er mange, og det er meget sjældent, vi sidder med så store sager, siger han.

Ikke godt for dyrenes velfærd
Hos Fødevarestyrelsen deler veterinærchef i VeterinærSyd Signe Hvidt-Nielsen sagerne op i to bunker. Den første omhandler dem, der påvirker dyrevelfærden. Det er dem, hvor transporttiden er for lang, og hvor der er for lidt plads på bilerne.

- Det har en direkte negativ effekt på dyrenes velfærd. De lange transporttider betyder, at dyrene bliver trætte og stressede undervejs, forklarer hun.

Vognmændene er kun tiltalt for brud på reglerne om transport af dyr og ikke for dyremishandling. Og det er væsentligt, mener brancheforeningen Sammarks direktør Lisbet Hommelhoff:

- For os er det væsentligt, at sagen ikke handler om brud på dyrevelfærd, for vi lever af at sælge og levere god dyrevelfærd i Europa, siger Lisbet Hommelhoff til DR Nyheder.

Hun mener, at vognmændene har handlet i god tro, fordi Fødevarestyrelsen ikke har henvendt sig til dem tidligere med besked om at kontrollerne viste, at de havde overtrådt reglerne:

- Man har ikke på noget tidspunkt hørt fra Fødevarestyrelsen at der skulle være noget galt i det, man har gjort, siger Lisbet Hommelhoff.

Hun kalder det frustrerende, at tiltalen først kommer langt tid efter reglerne skulle være blevet brudt og opfordrer Fødevarestyrelsen til i højere grad at sige til løbende, hvis man bliver opmærksom på, at reglerne bliver brudt.

Bøder og ekstra kontrol
Da sagen er rejst mod vognmændenes selskaber og ikke direkte mod dem personligt, kan der ifølge anklager Martin von Bülow ikke blive tale om fængselsstraf. Det er derimod bødeblokken, der skal i brug, hvis de bliver de bliver dømt.

- De vejledende takster er på 7.000 kroner for én forseelse, hvis det er første gang, man straffes for det. Men hvis man har mange forseelser, er det ikke bare sådan, at man ganger tallene sammen. Det er op til dommeren at vurdere, hvor stor bøden skal være, forklarer han.

Ifølge Martin von Bülow er der foruden det 262 sider lange anklageskrift allerede flere sager på vej mod danske vognmænd.

Hos Fødevarestyrelsen kalder Signe Hvidt-Nielsen det for 'bekymrende', at reglerne ikke bliver overholdt. Derfor vil styrelsen nu øge kontrollen med udvalgte vognmænd, som man tidligere har set ikke altid overholder reglerne.

- Vi vil møde dem med ekstra kontrol, indtil de retter ind og følger reglerne, siger veterinærchefen.

Anklagemyndigheden forventer, at sagen kommer for retten i sommeren 2020.

FAKTA: Logbogssagen

Det lange anklageskrift kommer efter, at Fødevarestyrelsen i sommeren 2018 i en redegørelse konkluderede, at man fra 2012 til 2018 ikke havde været gode nok til at sanktionere de overtrædelser, man havde fundet.

Samtidig valgte styrelsen at opgive at følge hundredvis af sager om lange dyretransporter til dørs, da de havde hobet sig op og var blevet forældede. En beslutning, der udløste massiv kritik.

Derfor har Fødevarestyrelsen gennemgået sager fra 2016-2018 og anmeldt en række
lovovertrædelser til politiet.

Det har resulteret i et 262 sider langt anklageskrift, der tiltaler 11 vognmænd for i alt 1.011 overtrædelser.

Overtrædelserne er sket i perioden 5. februar 2016 til 18. december 2018.

Den længste transport varede 35 timer og 30 minutter og gik fra fra Ringkøbing i Danmark til Predappio i Italien

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

Østjysk vognmand holder kursen

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Sydfynsk fragtmand dobler op på driftsresultatet

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Nyhedsbrev

9.152 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

Online Avis Arkiv

DFDS og DSV planlægger enorm brintfabrik i København

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Corona sætter en dæmper på NTG’s vækst

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Stor Scania til Bette Gris

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Salget af varebiler styrtdykker

Lastbilsalg ramt af corona

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Vi er måske ikke Danmarks største kranfirma.

Kel-Berg tiptrailer til Ejler Chr Knudsen A/S

Spar 90% CO2 på dine transporter

Nu er "Spillet om AB 18" GRATIS!

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Send til en kollega

0.172