23948sdkhjf

11 vognmænd tiltalt for hundredvis af regelbrud

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Grise og kvæg transporteret længere tid end tilladt og manglende dokumentation er blandt anklagerne i et 262 sider langt anklageskrift mod 11 danske vognmænd

En meget omfattende sag om ulovlig transport af svin og kvæg er nu på vej i retten.

Fyns Politi har valgt at tiltale 11 danske vognmænd for mere end 1000 tilfælde af brud på reglerne for, hvordan dyr må transporteres i lastbiler i mere end 8 timer.

Overtrædelserne er ifølge anklageskriftet sket over en periode på to et halvt år, og de fleste anklagepunkter handler om, at transporttiden for svin eller kvæg har været for lang.

2 af de 11 vognmænd er også tiltalt for ikke at have indsendt GPS-informationer og logbøger til Fødevarestyrelsen og for at have for lidt plads til grisene.

Omfanget af sagen er uden for normalen, siger advokaturchef hos Fyns Politi, Martin von Bülow, til DR Nyheder.

- Sagen vedrører over 1000 forskellige enkeltsager. Det er mange, og det er meget sjældent, vi sidder med så store sager, siger han.

Ikke godt for dyrenes velfærd
Hos Fødevarestyrelsen deler veterinærchef i VeterinærSyd Signe Hvidt-Nielsen sagerne op i to bunker. Den første omhandler dem, der påvirker dyrevelfærden. Det er dem, hvor transporttiden er for lang, og hvor der er for lidt plads på bilerne.

- Det har en direkte negativ effekt på dyrenes velfærd. De lange transporttider betyder, at dyrene bliver trætte og stressede undervejs, forklarer hun.

Vognmændene er kun tiltalt for brud på reglerne om transport af dyr og ikke for dyremishandling. Og det er væsentligt, mener brancheforeningen Sammarks direktør Lisbet Hommelhoff:

- For os er det væsentligt, at sagen ikke handler om brud på dyrevelfærd, for vi lever af at sælge og levere god dyrevelfærd i Europa, siger Lisbet Hommelhoff til DR Nyheder.

Hun mener, at vognmændene har handlet i god tro, fordi Fødevarestyrelsen ikke har henvendt sig til dem tidligere med besked om at kontrollerne viste, at de havde overtrådt reglerne:

- Man har ikke på noget tidspunkt hørt fra Fødevarestyrelsen at der skulle være noget galt i det, man har gjort, siger Lisbet Hommelhoff.

Hun kalder det frustrerende, at tiltalen først kommer langt tid efter reglerne skulle være blevet brudt og opfordrer Fødevarestyrelsen til i højere grad at sige til løbende, hvis man bliver opmærksom på, at reglerne bliver brudt.

Bøder og ekstra kontrol
Da sagen er rejst mod vognmændenes selskaber og ikke direkte mod dem personligt, kan der ifølge anklager Martin von Bülow ikke blive tale om fængselsstraf. Det er derimod bødeblokken, der skal i brug, hvis de bliver de bliver dømt.

- De vejledende takster er på 7.000 kroner for én forseelse, hvis det er første gang, man straffes for det. Men hvis man har mange forseelser, er det ikke bare sådan, at man ganger tallene sammen. Det er op til dommeren at vurdere, hvor stor bøden skal være, forklarer han.

Ifølge Martin von Bülow er der foruden det 262 sider lange anklageskrift allerede flere sager på vej mod danske vognmænd.

Hos Fødevarestyrelsen kalder Signe Hvidt-Nielsen det for 'bekymrende', at reglerne ikke bliver overholdt. Derfor vil styrelsen nu øge kontrollen med udvalgte vognmænd, som man tidligere har set ikke altid overholder reglerne.

- Vi vil møde dem med ekstra kontrol, indtil de retter ind og følger reglerne, siger veterinærchefen.

Anklagemyndigheden forventer, at sagen kommer for retten i sommeren 2020.

FAKTA: Logbogssagen

Det lange anklageskrift kommer efter, at Fødevarestyrelsen i sommeren 2018 i en redegørelse konkluderede, at man fra 2012 til 2018 ikke havde været gode nok til at sanktionere de overtrædelser, man havde fundet.

Samtidig valgte styrelsen at opgive at følge hundredvis af sager om lange dyretransporter til dørs, da de havde hobet sig op og var blevet forældede. En beslutning, der udløste massiv kritik.

Derfor har Fødevarestyrelsen gennemgået sager fra 2016-2018 og anmeldt en række
lovovertrædelser til politiet.

Det har resulteret i et 262 sider langt anklageskrift, der tiltaler 11 vognmænd for i alt 1.011 overtrædelser.

Overtrædelserne er sket i perioden 5. februar 2016 til 18. december 2018.

Den længste transport varede 35 timer og 30 minutter og gik fra fra Ringkøbing i Danmark til Predappio i Italien

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Nyhedsbrev

9.029 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Online Avis Arkiv

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Send til en kollega

0.259