23948sdkhjf

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

Selvom navnet klinger engelsk og ejerskabet siden 2015 har været japansk, så har Prime Cargo trådt barneskoene i Kolding i 1998.

I dag har koncernen kontorer fra Nordeuropa over Fjernøsten til USA og har skabt sig et solidt navn, ikke mindst gennem ejerskabet, japanske Mitsui-Soko Group repræsenteret af Mitsui-Soko International, som er en af verdens førende logistikudbydere.

Netop logistik er kernen i forretningen hos Prime Cargo, og virksomheden har i flere år leveret logistikløsninger til modebranchen.

De seneste år er det dog en meget større, global tendens, der præger markedet: Nemlig E-handel.

Men selvom der kan være store gevinster at hente, så er det også et segment, der kan give udfordringer. Det kan Prime Cargos administrerende direktør Morten Høilund, der tiltrådte posten i juni, nikke genkendende til.

I den seneste årsrapport 2018-19 kom Prime Cargo ud med et underskud på -7,3 mio. kr. før skat, mod et overskud på 6 mio. kr. året før. Dykket i indtjeningen skyldes en uheldig disponering af personale til at håndtere det store pres fra e-handlen i højsæsonen, der typisk strækker sig fra oktober til og med julesalget. Herunder selvfølgelig også den berygtede Black Friday, hvor landets pakketransportører plejer at få ekstra sved på panden.

- Vores e-commerce segment har givet et stort boost til væksten på toplinjen, men i det forgangne regnskabsår har det desværre også været den helt store årsag til underskuddet. Fordi det er så sæsonbetonet arbejde, kræver det en enorm planlægning, som vi har været gode til qua vores arbejde for modebranchen. Det er meget sæsonbetonet, og vi har været vandt til at skalere op og ned på både medarbejdere og kvadratmeter, fortæller Morten Høilund, og fortsætter:

- Sidste år fik vi nogle folk ind, der ikke havde samme erfaring i vores branche, og der fejlede vi på planlægning. Vi kom for sent i gang med oplæring, og derfor løb det meget hurtigt op i lønkroner og ineffektivitet. Samtidig ville vi ikke kaste håndklædet i ringen overfor kunderne, for vi har mange gode og tætte forbindelser, som skal kunne stole på, at opgaverne bliver løst.

Det har været nogle dyre lærepenge, erkender Morten Høilund, men allerede nu er billedet ændret. Ved hjælp af organisationsændringer og en ny højautomatiseret lagerløsning er en stor del af den manuelle håndtering af pakkerne elimineret, og dermed bliver hele kæden mindre sårbar.

- Når det rigtig går løs i højsæsonen, er vi 500 fuldtidsansatte der banker rundt på lageret, og på et tidspunkt bliver det for bøvlet. Derfor venter vi os meget af det nye system, og det ser allerede lovende ud, siger Morten Høilund.

Det nye atuomatiske lager blev indviet i oktober - det kan du se og læse mere om her.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Antallet af danske vognmandsvirksomheder vokser

Ministerium skal finde løsning på problem med nye miljøzoneregler

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Mærsks containerfragt trodser modvind på verdenshavene

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Nyhedsbrev

9.029 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Ukrainsk vognmand dømt: Manipulation blev kostbar affære

Online Avis Arkiv

Ny Effer-kran til Skaks

Test
TEST: Franskmand med forbedringer

Renault Master kommer nu i en forbedret udgave, der er både mere støjsvag og bedre skruet sammen end tidligere - og sikrere.

H. P. Therkelsen har meldt sig ud af ITD

Alex Andersen Ølund tester spritny Volvo-teknologi

Tre danske havne med i nordisk erklæring om bæredygtig udvikling

Både havnene i Esbjerg, Aarhus samt CMP forpligter sig nu til at dele erfaringer med syv andre nordiske havne

Regeringen om overflyttelse af færdselsområdet: - Det giver mening

Færdselsstyrelsen på vej med katalog om farlige fejl

Ønske om vinterdæk til lastbiler

Pris til transportforskning

Der er en grønnere vej

Speditionsbranchen åbner døren på klem for EUX-elever

Scania: V8'er går som varmt brød

Regeringen vil lægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Firmaets mand satte sig for bordenden: - Det er hjerteblod

Ny kampagne gør 8. klasses elever til trafikambassadører

DFDS fik forventningen bekræftet i tredje kvartal

Still får ny dansk direktør

Rapport: IT-sikkerheden halter i hver fjerde virksomhed

Første i Danmark: YX lancerer bæredygtig diesel på truckanlæg

Virksomheder med underskud: Største stigning siden finanskrisen, men…

Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

Protruck vinder initiativpris

Scania opgraderer på uddannelser

Konkurser i september

Klumme: Konsekvenser ved udeladelse af CE-mærkning

Skift olie på ramperne inden frosten kommer

Betalingsbro er et skråplan

Vi kan ikke leve af en smuk bro

Ingen lov om spejl-kameraer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spændelement for glatte aksler og rør

Sidste udkald til basiskursus om Udbudsloven

Ny hjemmeside om bæredygtighed

NOS A/S har pallegafler til DIN løfteopgave!

NYHED: Unikke Rundsling til 'Heavy Lift' fra Hampidjan

Ny Maxtrailer !

Vind en Dynello Accu Winder - Fyns Kran Udstyr

Ringspann® præcision

Ny Faymonville Multimax !

Prysmian offentliggør 3.kvartal 2019 resultat

BSV hjælper gerne med det rette løfteværktøj

ODE’s nye højfrekvens magnetventil med lang levetid

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Ny Kel-Berg 61,5 m3 tiptrailer til Sejer & Sønnichsen A/S

Ny Maxtrailer !

Ny kompakt arbejdslampe med unikt SMART GRIP 4-in-1 system

Bureau Veritas Kick Off Seminar 2020

Mød Bo Rønhard - Ny salgskonsulent i Nordjylland

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til A/S P. Moos Eftf.

CLAMPEX ® Spændelementer fra KTR

Ny Maxtrailer !

Kender i fordelene ved vacuum løftesystemer?

Ny viden og erfaringsdeling er vigtig

Ny Benalu Trailer !

Send til en kollega

0.212