23948sdkhjf

E-handel er Prime Cargos lunefulde guldkalv

Selvom navnet klinger engelsk og ejerskabet siden 2015 har været japansk, så har Prime Cargo trådt barneskoene i Kolding i 1998.

I dag har koncernen kontorer fra Nordeuropa over Fjernøsten til USA og har skabt sig et solidt navn, ikke mindst gennem ejerskabet, japanske Mitsui-Soko Group repræsenteret af Mitsui-Soko International, som er en af verdens førende logistikudbydere.

Netop logistik er kernen i forretningen hos Prime Cargo, og virksomheden har i flere år leveret logistikløsninger til modebranchen.

De seneste år er det dog en meget større, global tendens, der præger markedet: Nemlig E-handel.

Men selvom der kan være store gevinster at hente, så er det også et segment, der kan give udfordringer. Det kan Prime Cargos administrerende direktør Morten Høilund, der tiltrådte posten i juni, nikke genkendende til.

I den seneste årsrapport 2018-19 kom Prime Cargo ud med et underskud på -7,3 mio. kr. før skat, mod et overskud på 6 mio. kr. året før. Dykket i indtjeningen skyldes en uheldig disponering af personale til at håndtere det store pres fra e-handlen i højsæsonen, der typisk strækker sig fra oktober til og med julesalget. Herunder selvfølgelig også den berygtede Black Friday, hvor landets pakketransportører plejer at få ekstra sved på panden.

- Vores e-commerce segment har givet et stort boost til væksten på toplinjen, men i det forgangne regnskabsår har det desværre også været den helt store årsag til underskuddet. Fordi det er så sæsonbetonet arbejde, kræver det en enorm planlægning, som vi har været gode til qua vores arbejde for modebranchen. Det er meget sæsonbetonet, og vi har været vandt til at skalere op og ned på både medarbejdere og kvadratmeter, fortæller Morten Høilund, og fortsætter:

- Sidste år fik vi nogle folk ind, der ikke havde samme erfaring i vores branche, og der fejlede vi på planlægning. Vi kom for sent i gang med oplæring, og derfor løb det meget hurtigt op i lønkroner og ineffektivitet. Samtidig ville vi ikke kaste håndklædet i ringen overfor kunderne, for vi har mange gode og tætte forbindelser, som skal kunne stole på, at opgaverne bliver løst.

Det har været nogle dyre lærepenge, erkender Morten Høilund, men allerede nu er billedet ændret. Ved hjælp af organisationsændringer og en ny højautomatiseret lagerløsning er en stor del af den manuelle håndtering af pakkerne elimineret, og dermed bliver hele kæden mindre sårbar.

- Når det rigtig går løs i højsæsonen, er vi 500 fuldtidsansatte der banker rundt på lageret, og på et tidspunkt bliver det for bøvlet. Derfor venter vi os meget af det nye system, og det ser allerede lovende ud, siger Morten Høilund.

Det nye atuomatiske lager blev indviet i oktober - det kan du se og læse mere om her.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Stor Scania til Bette Gris

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Leman mærket af lavere indtjening: Nu sætter de fart på væksten

Freja går frem i Norge og Finland - og er klar til opkøb

Så blev det vognmandens tur til ny bil

Nyhedsbrev

9.150 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Online Avis Arkiv

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

Nyt 80.000 kvm logistikcenter i Trekantområdet

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Havnevirksomheder i Kolding går sammen i åbent brev til politikere

Lov på vej om ordnede forhold for chauffører

Et flertal i Folketinget er klar til at godkende lovforslaget om chaufførers lønniveau

Glostrup-firma leverer nyt trecifret millionoverskud

Lastbilkoncern vil redde ældre dieselkøretøjer med nye partikelfiltre

Lastbilsalg ramt af corona

Prispres og investeringer bremser vækst hos djurslandsk vognmand

Salget af varebiler styrtdykker

Universal Transport løfter aktivitetsniveauet

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

Daimler henter topchef hos Scania

Tidligere topchef ryger helt ud af NTG

Danske vognmænd sparer penge: Lastbilens vægt tjekkes på farten

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

DTL-direktør: - Vi har arbejdet stenhårdt

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Midtjysk slamsugerproducent får ny direktør

Robotter gør lageret mere sikkert

Flot Scania R650 V8 til Vig

Gyldigheden på en række kort og beviser bliver forlænget

Euro 5 ud af storbyerne tidligere

DSV Transport overtager al kørsel for LT Gruppen

Millionoverskud: Hirtshals Havn vokser på godstrafikken

Pengemangel hos Midttrafik kan ramme vognmænd

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye NOx sensorer fra PE er nu på hylden hos BESKO.

Brings nye logistikcenter i Greve står færdigt

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

Hejseladsopbygning i klare farver klar til landevejen

Sådan jonglerer man med 30-tons betonbiler

Kel-Berg overføringsanhænger til Brdr. Rasmussen Stenstrup

Eftersyn af kraner - så tag en snak med Harry eller Anders

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

NOS A/S 24-7-365

Kel-Berg tiptrailer til Vognmand Kim Christensen

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Vi leverer dine paller og dit gods mens du sover!

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Gratis online møde om ISO 27001

Wood´s Powr-Grip håndsugekop

KLC / KLC Hydraulik.

Kel-Berg tiptrailer til Søren Bech Transport ApS

Transportoptimering & distribution af færdigblandet beton

10 År SolutionWeb - Tak!

Giv dit input til den teknologiske udvikling

Ny Hygiejnestation fra bott kan nu også leases

Send til en kollega

0.219