23948sdkhjf

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

At regeringen inviterer transportbranchen ind til fælles drøftelser om, hvordan vi som erhverv kan bidrage til at løse klimaudfordringen, er fremragende. Men det er betænkeligt, at regeringen sætter DSVs øverste direktør for bordenden i Sektorpartnerskabet på transportområdet, mener DTL.

Brancheorganisationen kritiserer blandt andet valget med henvisning til, at DSV kun tegner sig for ca. 1 procent af de knap 40.000 godskørselstilladelser, der er udstedt af Færdselsstyrelsen til danske vognmandsvirksomheder til godskørsel i blandt andet Danmark. Men ifølge DTL afspejler dette lave tal ikke på nogen måde hvor mange DSV-transporter, der udføres på dansk grund.

- DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning. Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

Regeringens ambitiøse klimamålsætninger skal i stedet indfries ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører, mener DTL. Erik Østergaard ser frem til at skulle deltage i arbejdet, der begynder på Marienborg på onsdag under ledelse af Statsminister Mette Frederiksen.

"Men regeringen bør nøje overveje hvem, der sættes i spidsen for dette arbejde for at undgå, at der efterfølgende kan rejses spørgsmål om habilitet," skriver DTL i en pressemeddelelse.

Til gengæld er man hos ITD meget begejstrede for udpegelsen af Jens Bjørn Andersen. Det skriver brancheorganisationen på sin hjemmeside.

- Det er yderst positivt for hele transporterhvervet, at Jens Bjørn Andersen har takket ja til opgaven som formand for klimapartnerskabet for landtransport. DSV Panalpina er transportmarkedets største spiller i Danmark, og de spiller også en enorm rolle på det internationale marked. Jens Bjørn Andersen kommer med kæmpe erfaring og viden, som han kan bringe i spil. DSV Road er medlem af ITD, og vi er naturligvis stolte over, at det er et af vores medlemmer, der nu skal sidde for bordenden i partnerskabet, siger administrerende direktør i ITD Carina Christensen.

Transportmagasinet har haft kontakt til DSV Panalpina, som ikke ønsker at kommentere på kritikken fra DTL.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.234