23948sdkhjf

Valg af DSV-boss til klimaudvalg deler branchen

At regeringen inviterer transportbranchen ind til fælles drøftelser om, hvordan vi som erhverv kan bidrage til at løse klimaudfordringen, er fremragende. Men det er betænkeligt, at regeringen sætter DSVs øverste direktør for bordenden i Sektorpartnerskabet på transportområdet, mener DTL.

Brancheorganisationen kritiserer blandt andet valget med henvisning til, at DSV kun tegner sig for ca. 1 procent af de knap 40.000 godskørselstilladelser, der er udstedt af Færdselsstyrelsen til danske vognmandsvirksomheder til godskørsel i blandt andet Danmark. Men ifølge DTL afspejler dette lave tal ikke på nogen måde hvor mange DSV-transporter, der udføres på dansk grund.

- DSV driver en meget stor del af sin virksomhed i udlandet og benytter sig primært af udenlandske vognmænd og lavtlønschauffører fra andre lande til at trække godset rundt, også i Danmark. Alene af den grund er udpegningen meningsløs, for det er jo reelt en virksomhed, der for en stor dels vedkommende opererer under andre landes lovgivning. Et bidrag til det danske transportmarkeds klimaforbedringer kommer jo ikke primært derfra. Det skal komme fra reelle repræsentanter for den danske godstransport, udtaler DTLs administrerende direktør Erik Østergaard.

Regeringens ambitiøse klimamålsætninger skal i stedet indfries ved at trække på den branchespecifikke viden, der findes blandt den brede kreds af danske vognmænd med danske biler og danske chauffører, mener DTL. Erik Østergaard ser frem til at skulle deltage i arbejdet, der begynder på Marienborg på onsdag under ledelse af Statsminister Mette Frederiksen.

"Men regeringen bør nøje overveje hvem, der sættes i spidsen for dette arbejde for at undgå, at der efterfølgende kan rejses spørgsmål om habilitet," skriver DTL i en pressemeddelelse.

Til gengæld er man hos ITD meget begejstrede for udpegelsen af Jens Bjørn Andersen. Det skriver brancheorganisationen på sin hjemmeside.

- Det er yderst positivt for hele transporterhvervet, at Jens Bjørn Andersen har takket ja til opgaven som formand for klimapartnerskabet for landtransport. DSV Panalpina er transportmarkedets største spiller i Danmark, og de spiller også en enorm rolle på det internationale marked. Jens Bjørn Andersen kommer med kæmpe erfaring og viden, som han kan bringe i spil. DSV Road er medlem af ITD, og vi er naturligvis stolte over, at det er et af vores medlemmer, der nu skal sidde for bordenden i partnerskabet, siger administrerende direktør i ITD Carina Christensen.

Transportmagasinet har haft kontakt til DSV Panalpina, som ikke ønsker at kommentere på kritikken fra DTL.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vognmandsforretning lukker efter 83 år: Konkurrencen er for hård

HC Container præsterer største overskud i otte år

Danmark åbner grænsen for tyske, islandske og norske turister

Kranproduktion på halv kraft

Selv om corona-virussen har betydet store udfordringer for HMF, har produktionen på intet tidspunkt været lukket ned

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

Nyhedsbrev

9.158 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Narkosmuglere sendte kilovis af kokain med fragtfirma

Online Avis Arkiv

To Scanianitter på pension

Test
TEST af el-lastbiler: Kort, koncentreret bykørsel

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Investeringer gør indhug på AutoBudes bundlinje

Batteridrevne kraner til Rødovre

Minister åbner mulighed for smuthul i miljøzonesag

Fremtidens surringsbånd er her

OK's første vaskehal for lastbiler

Skive Køletransport tjener mere: Mange års arbejde betaler sig

Lastbilfabrikanter fraråder partikelfilter

Ancotrans overvejer indtog i nye lande efter rekordregnskab

Bring er flyttet til nyt og grønnere logistikcenter i Greve

Ancotrans laver bedste resultat i 138 år: - Vi er mega stolte

Marius Pedersen opkøber FKS Slamson

ATL: Anden bølge kan ramme os hårdere

Østjysk vognmand holder kursen

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Svenske vognmænd klarer sig bedre end ventet

De rykker ud når lastbilen bryder ned

Dansk containerskib er blevet ramt af coronavirus

Vestjysk transportvirksomhed lægger million til bundlinjen

Lastbilsalg ramt af corona

Nordjysk transportfirma gentager millionoverskud

DTL foreslår: Sådan kan politikere redde vognmænd fra økonomisk klemme

Daimler henter topchef hos Scania

DTL: Ny bestyrelse

Krav om chaufføruddannelse bliver genindført

Stiholt: Corona har halveret nysalg

Lavede mad på gasblus i førerhuset: Lastbilchauffør svært forbrændt

Ny direktør for De Danske Bilimportører

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få et stærkt diagnoseværktøj til AGV-diagnose!

Endnu et wirehejs flytter ud fra Støvring

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Oudrup Stenleje I/S nye Kel-Berg tipkærre med 3-vejs tip

Tænker du på et salg

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Holder du dig opdateret inden for dit felt?

Transportoptimering & distribution af cement

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Kel-Berg overføringskærre til Kaj Ove Kristiansen & Søn

Går det som en leg, når en BÄR lift/læssebagsmæk skal fixes?

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Universalgrab fra Meldgaard Hydraulik

Vild rekord - Når ud til 175.000 brugere

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Kel-Berg gardintrailer til Rygaard Transport & Logistic A/S

Tag kontrollen over uønskede bakterier med hygiejneklude som

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Få overblik over vores udvalg af løfteåg på vores hjemmeside

Pavilloner hejst på plads i atriumgård

Send til en kollega

0.218