23948sdkhjf

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Onsdag 13. november holdt statsminister Mette Frederiksen det første møde for erhvervslivets klimapartnerskaber på Marienborg. Dermed er startskuddet givet til det omsiggribende arbejde med at løse klimaudfordringerne.

Det er vidt forskellige brancher, organisationer og erhverv, der er repræsenteret i klimapartnerskaberne, og for vejtransporten sidder Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør for DSV, ved bordenden. Den udpegelse har delt vandene i transportbranchens organisationer – hos ITD vakte det begejstring, mens man hos DTL kaldte valget af Jens Bjørn Andersen for ’et selvmål’.

Efter første møde er overstået, hvor også branchens organisationer deltog, er der dog optimisme at spore hos administrerende direktør i DTL Erik Østergaard, da Transportmagasinet fanger ham på telefonen.

- Jens Bjørn Andersen har lagt op til, at han vil inddrage branchen bredt i den opgave, der skal løses nu. Vores kritik bestod i, at DSV Panalpina godt nok er en stor dansk virksomhed, men at det meste af deres forretning ligger udenfor Danmarks grænser. På godstilladelser i Danmark er de ikke en stor spiller, men de kontrollerer meget af den transport, der foregår i Danmark, fortæller Erik Østergaard til Transportmagasinet, og fortsætter:

- Jens Bjørn Andersen påpegede på mødet, og det samme gjorde statsministeren til alle brancherne på tværs, at vi skal finde kloge indsatser her. Vi skal sikre, at vi ikke i Danmark får lavet indgreb, der betyder, at aktørerne blot tanker i Tyskland og derpå kører ind i Danmark, fordi det er billigere. Det ville betyde, at den danske indsats på papiret kunne se rigtig flot ud, men i virkeligheden har man bare ’flyttet’ udledningen.

Tænk på det globale regnskab
For eksempel kan det også pynte på klimaregnskabet, hvis industrivirksomheder flytter til udlandet og dermed ikke længere udleder CO2, i Danmark – men det pynter ikke på det globale regnskab, at virksomhederne flytter ud, hvor de potentielt kan udlede endnu mere, og desuden nu får brug for mere transport af deres varer, hvilket igen betyder flere lastbiler på de europæiske landeveje.

- Det er den form for ’optimering’, om man vil, som man skal undgå med den indsats, der iværksættes nu. Og det er klart, at vi på et område som Transport skal gå efter europæiske løsninger, ellers skyder vi os selv i foden, siger Erik Østergaard.

- Det glæder mig at Jens Bjørn Andersen har meget fokus på den problemstilling, for transportbranchen er kendetegnet ved mange grænseoverskridende arbejdspladser og mobile arbejdstagere, og her er det vigtigt med europæiske løsninger. Ellers ender vi med, at vi kan komme den sociale dumping til livs, men i processen får skabt en klimadumping i stedet, fordi nogle vil begynde at spekulere i at tanke billigere i udlandet og derefter ligge og køre rundt i Danmark.

Han påpeger, at uanset, hvor man befinder sig i Danmark, så er man aldrig langt fra en landegrænse – hvilket allerede er set i forbindelse med cabotage, hvor nogle virksomheder omgås reglerne ved at sætte kørslen i system.

- Det kan du også med drivmidler, hvis du kan køre 700-800 kilometer på en tankfuld, og derfor glæder det mig, at statsministeren er opmærksom på den problemstilling.

Åben for de skæve ideer
- Jeg synes, det var meget positivt, og der kom positive udmeldinger, også fra Jens Bjørn Andersen, der efterlyste at få fat i de skæve vinkler, så vi omtænker den måde, vi gør tingene på. Det, det handler om i første omgang, er ikke at skyde noget ned, men i stedet sidde med en bred bruttoliste af ideer og løsninger.

Han påpeger, at transportbranchen i forvejen ikke har ligget på den lade side, når det kommer til klimadagsordenen. Der er netop gevinster for erhvervet at hente, hvis man kan spare på brændstoffet og dermed blive endnu mere konkurrencedygtige i en presset branche.

Men der er også lavt hængende frugter at hente. For eksempel i forhold til mobilvogntog, der blev tilladt i Danmark for 10 år siden, og desuden er det med nedsættelsen af klimaudvalget oplagt at se på alternative energiformer og diskutere afgiftssystemet, mener DTL-direktøren.

- Mødet var rigtigt positivt. Der var repræsentanter fra Danmarks største virksomheder og betydningsfulde brancher, og der var positiv stemning hele vejen rundt. Desuden var det inspirerende at høre om de tanker, man for eksempel gør sig indenfor industrien, landbruget og energisektoren, og det kvitterede statsministeren også for. Jeg synes, at der var en vilje blandt de tilstedeværende til at gøre noget ved denne her problemstilling, og gøre Danmark til et foregangsland, siger Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Online Avis Arkiv

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.203