23948sdkhjf

Optimisme hos DTL efter første møde i klimaudvalg

Onsdag 13. november holdt statsminister Mette Frederiksen det første møde for erhvervslivets klimapartnerskaber på Marienborg. Dermed er startskuddet givet til det omsiggribende arbejde med at løse klimaudfordringerne.

Det er vidt forskellige brancher, organisationer og erhverv, der er repræsenteret i klimapartnerskaberne, og for vejtransporten sidder Jens Bjørn Andersen, administrerende direktør for DSV, ved bordenden. Den udpegelse har delt vandene i transportbranchens organisationer – hos ITD vakte det begejstring, mens man hos DTL kaldte valget af Jens Bjørn Andersen for ’et selvmål’.

Efter første møde er overstået, hvor også branchens organisationer deltog, er der dog optimisme at spore hos administrerende direktør i DTL Erik Østergaard, da Transportmagasinet fanger ham på telefonen.

- Jens Bjørn Andersen har lagt op til, at han vil inddrage branchen bredt i den opgave, der skal løses nu. Vores kritik bestod i, at DSV Panalpina godt nok er en stor dansk virksomhed, men at det meste af deres forretning ligger udenfor Danmarks grænser. På godstilladelser i Danmark er de ikke en stor spiller, men de kontrollerer meget af den transport, der foregår i Danmark, fortæller Erik Østergaard til Transportmagasinet, og fortsætter:

- Jens Bjørn Andersen påpegede på mødet, og det samme gjorde statsministeren til alle brancherne på tværs, at vi skal finde kloge indsatser her. Vi skal sikre, at vi ikke i Danmark får lavet indgreb, der betyder, at aktørerne blot tanker i Tyskland og derpå kører ind i Danmark, fordi det er billigere. Det ville betyde, at den danske indsats på papiret kunne se rigtig flot ud, men i virkeligheden har man bare ’flyttet’ udledningen.

Tænk på det globale regnskab
For eksempel kan det også pynte på klimaregnskabet, hvis industrivirksomheder flytter til udlandet og dermed ikke længere udleder CO2, i Danmark – men det pynter ikke på det globale regnskab, at virksomhederne flytter ud, hvor de potentielt kan udlede endnu mere, og desuden nu får brug for mere transport af deres varer, hvilket igen betyder flere lastbiler på de europæiske landeveje.

- Det er den form for ’optimering’, om man vil, som man skal undgå med den indsats, der iværksættes nu. Og det er klart, at vi på et område som Transport skal gå efter europæiske løsninger, ellers skyder vi os selv i foden, siger Erik Østergaard.

- Det glæder mig at Jens Bjørn Andersen har meget fokus på den problemstilling, for transportbranchen er kendetegnet ved mange grænseoverskridende arbejdspladser og mobile arbejdstagere, og her er det vigtigt med europæiske løsninger. Ellers ender vi med, at vi kan komme den sociale dumping til livs, men i processen får skabt en klimadumping i stedet, fordi nogle vil begynde at spekulere i at tanke billigere i udlandet og derefter ligge og køre rundt i Danmark.

Han påpeger, at uanset, hvor man befinder sig i Danmark, så er man aldrig langt fra en landegrænse – hvilket allerede er set i forbindelse med cabotage, hvor nogle virksomheder omgås reglerne ved at sætte kørslen i system.

- Det kan du også med drivmidler, hvis du kan køre 700-800 kilometer på en tankfuld, og derfor glæder det mig, at statsministeren er opmærksom på den problemstilling.

Åben for de skæve ideer
- Jeg synes, det var meget positivt, og der kom positive udmeldinger, også fra Jens Bjørn Andersen, der efterlyste at få fat i de skæve vinkler, så vi omtænker den måde, vi gør tingene på. Det, det handler om i første omgang, er ikke at skyde noget ned, men i stedet sidde med en bred bruttoliste af ideer og løsninger.

Han påpeger, at transportbranchen i forvejen ikke har ligget på den lade side, når det kommer til klimadagsordenen. Der er netop gevinster for erhvervet at hente, hvis man kan spare på brændstoffet og dermed blive endnu mere konkurrencedygtige i en presset branche.

Men der er også lavt hængende frugter at hente. For eksempel i forhold til mobilvogntog, der blev tilladt i Danmark for 10 år siden, og desuden er det med nedsættelsen af klimaudvalget oplagt at se på alternative energiformer og diskutere afgiftssystemet, mener DTL-direktøren.

- Mødet var rigtigt positivt. Der var repræsentanter fra Danmarks største virksomheder og betydningsfulde brancher, og der var positiv stemning hele vejen rundt. Desuden var det inspirerende at høre om de tanker, man for eksempel gør sig indenfor industrien, landbruget og energisektoren, og det kvitterede statsministeren også for. Jeg synes, at der var en vilje blandt de tilstedeværende til at gøre noget ved denne her problemstilling, og gøre Danmark til et foregangsland, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094