23948sdkhjf

Spektakulære transporter i dag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Det er kun vejret, der på nuværende tidspunkt kan gå hen og forplumre mandagens storstilede mølletransporter fra Hanstholm Havn til vindmølletestcentret i Østerild i Thy. Det fortæller Gert Overgaard Madsen, disponent hos Torben Rafn A/S, til Transportmagasinet.

En sektion af et vindmølletårn plus en nacelle (den del af møllen, der indeholder bl.a. gearkassen og generatoren, red.) skal begge transporteres de 22 kilometer ud til Det Nationale Testcenter for Store Vindmøller.

Umiddelbart lyder det jo ikke som noget særligt – vindmølletransporter foregår trods alt i hobetal på de danske veje hele året rundt, og for specialisterne i Torben Rafn er den slags vel nærmest rugbrødsarbejde – men netop denne transport er speciel, fordi mølletårnet skal transporteres oprejst, med sine imponerende 10 meter bredde og 28 meter højde stikkende lodret op i luften.

- Selvom vi flytter mange meget store og specielle ting, så er det her langt fra en hverdagsopgave, fortæller Gert Overgaard Madsen, og fortsætter:

- Tårnet er i første omgang transporteret fra Svindbæk ved Give til Esbjerg Havn i liggende tilstand, og den slags transporter foretager vi hver uge med indtil flere køretøjer. Men inden møllen er lastet på skibet til Hanstholm, er den blevet rejst og har fået monteret nogle komponenter, der ikke kan tåle at ligge ned. Det er derfor, det er nødvendigt at transportere tårnet stående på denne her måde, og det er lidt specielt, siger han.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Sådan så det ud, da Mammoet i 2016 udførte en lignende transport til testcentret i Østerild:


Video: Camilla Gade

Lange og grundige forberedelser
Forud for mandagens transport er gået talrige forberedelser, hvor planlægningen i snart trekvart år har fyldt rigtig meget på den daglige agenda hos Gert Overgaard Madsen. Veje skulle udbygges, træer skulle fældes, myndigheder kontaktes og høringsfrister overholdes.

- Tegningerne over, hvordan transporten skulle udføres, har ligget klar siden primo august, og derefter gik arbejdet med Vejdirektoratet, lodsejere, Thisted Kommune, Midt- og Vestjyllands Politi og Hjemmeværnet i gang. Det tager sin tid, og derfor har vi også været tidligt ude, men heldigvis har alle parter været rigtigt gode til at spille med os og få tingene til at glide, fortæller Gert Overgaard Madsen.

Skibet lægger til kaj i Hanstholm torsdag aften, hvorefter vindmølledelene losses. Tårnet, der vejer lige i underkanten af 275 tons, skal transporteres på to såkaldte SPMT’er (self-propelled modular transporter) eller selvkørende blokvogne, der ikke kræver assistance fra lastbiler. Transportens totale mål er 21,25 meter i længden, 10 meter i bredden og 28 meter i højden. Den samlede transport vejer 390 tons og drives af 2 x 490 hk.

Nacellen skal flyttes på to THP/SL blokvogne med to lastbiler foran til at trække og én lastbil bagved til at skubbe, hvilket gør det totale køretøj 55 meter langt, 8 meter bredt og 11,25 meterhøjt. Vægten på denne transport løber op i 605 tons, inklusiv de 3 lastbiler, der yder 2.070 hk tilsammen.

Vejret kan drille på mandag
Tårnet forventes at kunne køre 3,5 km/t i gennemsnit, og de 21,6 kilometer skal tilbagelægges i tidsrummet 8:30 til 18.

- Det har været en tidskrævende opgave, men det er også underholdende arbejde. I vores branche er det noget af det, der giver blod på tanden, for selvom andre ville tænke, at sådan en transport ikke kunne lade sig gøre, så tager vi ja-hatten på. Det betyder selvfølgelig mange opkald, møder og forberedelser, men det har virkelig været en fornøjelse af se, hvordan alle myndighederne har spillet med, så vi er rimelig fortrøstningsfulde i, at det kommer til at gå, som det skal, siger Gert Overgaard Madsen.

Selvom transporten er planlagt helt til fingerspidserne, så er der stadig én stor ubekendt faktor i forløbet: Nemlig vejret.

- Når vi udfører sådan en transport, så spiller vejret en afgørende rolle. Vores smertegrænse går ved vindstød på maksimalt 12 m/s, og som vejrudsigten ser ud de kommende dage, ser det lidt mere blæsende ud, end vi bryder os om. Derfor er der en reel risiko for, at vi trækker stikket, hvis vinden bliver for voldsom, fortæller Gert Overgaard Madsen, og fortsætter:

- Men lige nu slår vi koldt vand i blodet og bliver ved med at følge med i, hvordan vejret udvikler sig. Det er jo vilkårene, for det er en vindmølle, der skal transporteres, og de skal sjovt nok stå der, hvor det blæser.

Politiet: Hold afstand

I 2016 gennemførte Mammoet en lignende transport af et opretstående vindmølletårn fra Hanstholm Havn til testcentret i Østerild. Det blev dengang et større tilløbsstykke, hvor medier og interesserede borgere fulgte transporten tæt.

Det bliver der dog ikke mulighed for denne gang, oplyser Midt- og Vestjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Mens transporterne kører forbi, anbefaler politiet af sikkerhedsmæssige hensyn, at beboere langs ruten trækker ud af deres huse til en sikkerhedsafstand på minimum 50 meter. Samtidig vil politiet med hjælp fra Hjemmeværnet sørge for, at samtlige tilskuere holdes på minimum 50 meters afstand af transporten.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Nye Rema 1000-trailere køler med CO2 i stedet for diesel

Contino leverede en halv million juletræer i fjor

Branchen optimistisk over vejpakken

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Johnson i sejrstale: Kursen er sat mod brexit i januar

Nyhedsbrev

9.057 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Polsk lastbilchauffør gemte magnet i underbukserne

Online Avis Arkiv

Vejpakken er i hus: Huller i EU's transportregler lukkes efter langvarig strid

DFDS udvider med logistikopkøb

Stort bilskib indvier Esbjerg Havns nye multiterminal

Lindø tager nyt havneområde i brug

Kæmpe julegave: Rekordordre til MAN Odense

Hæderkronet vognmandsforretning solgt til Uglehøj Holding

Nye leveringer

Koldings borgmester afblæser havnelukning

Den politiske opbakning til at lukke Kolding Havn er blevet for snæver, siger borgmester til Jyske Vestkysten

EU-vejpakke kan sætte endeligt punktum for underbetalte lastbilchauffører

16 transportorganisationer slår i bordet med krav om aftale nu!

Støtter 'Gadens Børn' med specialtrailere

HK-klubformand: - Vognmænd var ikke postvirksomheder

'Glem det', siger DTL: - I skal ikke hente pengene hos os!

Tyvebander går målrettet efter lastbiler

Schenker bygger bro mellem Asien og Europa

Fire byrødder trækker støtte til havnelukning i Kolding

Havnevirksomhederne skal have lov at blive på havnen, lyder det fra fire byrådspolitikere i Kolding, der nu trækker deres støtte til lukning

November-salg er faldet - men samlet set stiger salg af lastbiler

Poul Schou lukker og slukker i Ejby efter 52 år

Rekordår: Dobbelt op på konkurser i transportbranchen

Aftale om nye skraldevogne på plads

Tredje spor over Fyn sparer trafikanter for 152.000 rejsetimer hvert år

Vejdirektoratet sparer på lyset på hovedlandevejene

SDK Shipping køber Odense-selskab

Mærsk har taget hul på global fyringsrunde

Trods stort fokus: Kvinder fylder stadig lidt i bestyrelser

Flere tomme lagerlokaler for første gang i syv år

Volvo lancerer vidensbank for transportbranchen

Hollandsk chauffør dømt for at smugle over 50 kg hash

800 meter længere pr. liter

Hiab udvider garantien

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Manicus Teknik, din leverandør af hydraulik

Juletilbud hos KH-Technic ApS!

Der er kun 11 dage til juleaften, har du styr på julegave ?

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

To nye Kel-Berg 3 aks. tipkærrer til Poul Schou A/S

Ny Serie 3000 magnetventiler fra PNEUMAX

Leverer du ind til den danske dagligvarehandel?

Encodere og slæberinge til Industri 4.0/IIoT

Brug boblefolie som emballage til indpakningen

VM Tarm kan nu holde styr på dine serviceeftersyn

Kel-Berg 4 akslet tiptrailer til Vognmand Torben Bøgh ApS

Bell hus fra KTR

Har din virksomhed vedtaget en cirkulær forretningsmodel?

NOS A/S tilbyder løfteklør fra TERRIER

Nyhed Online: Pladeklo / Pladegaffel til trapezplader

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Harald Røgen & Sønner A/S

Første etape af fremtidens superkaj står klar

Hvordan finder du vej til ISO 45001?

HIAB kraner med Just Easy Tools

FSTYR vejledning sikkerhedskritiske fejl og mangler

+6.650 har allerede ét - skal du ikke også have et login?

NOS A/S tilbyder lodslejder

To nye Kel-Berg bokstrailere til Vognmand Susanne Henriksen

Send til en kollega

0.176