23948sdkhjf

Spektakulære transporter i dag: Torben Rafn A/S melder alt klar

Det er kun vejret, der på nuværende tidspunkt kan gå hen og forplumre mandagens storstilede mølletransporter fra Hanstholm Havn til vindmølletestcentret i Østerild i Thy. Det fortæller Gert Overgaard Madsen, disponent hos Torben Rafn A/S, til Transportmagasinet.

En sektion af et vindmølletårn plus en nacelle (den del af møllen, der indeholder bl.a. gearkassen og generatoren, red.) skal begge transporteres de 22 kilometer ud til Det Nationale Testcenter for Store Vindmøller.

Umiddelbart lyder det jo ikke som noget særligt – vindmølletransporter foregår trods alt i hobetal på de danske veje hele året rundt, og for specialisterne i Torben Rafn er den slags vel nærmest rugbrødsarbejde – men netop denne transport er speciel, fordi mølletårnet skal transporteres oprejst, med sine imponerende 10 meter bredde og 28 meter højde stikkende lodret op i luften.

- Selvom vi flytter mange meget store og specielle ting, så er det her langt fra en hverdagsopgave, fortæller Gert Overgaard Madsen, og fortsætter:

- Tårnet er i første omgang transporteret fra Svindbæk ved Give til Esbjerg Havn i liggende tilstand, og den slags transporter foretager vi hver uge med indtil flere køretøjer. Men inden møllen er lastet på skibet til Hanstholm, er den blevet rejst og har fået monteret nogle komponenter, der ikke kan tåle at ligge ned. Det er derfor, det er nødvendigt at transportere tårnet stående på denne her måde, og det er lidt specielt, siger han.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Sådan så det ud, da Mammoet i 2016 udførte en lignende transport til testcentret i Østerild:


Video: Camilla Gade

Lange og grundige forberedelser
Forud for mandagens transport er gået talrige forberedelser, hvor planlægningen i snart trekvart år har fyldt rigtig meget på den daglige agenda hos Gert Overgaard Madsen. Veje skulle udbygges, træer skulle fældes, myndigheder kontaktes og høringsfrister overholdes.

- Tegningerne over, hvordan transporten skulle udføres, har ligget klar siden primo august, og derefter gik arbejdet med Vejdirektoratet, lodsejere, Thisted Kommune, Midt- og Vestjyllands Politi og Hjemmeværnet i gang. Det tager sin tid, og derfor har vi også været tidligt ude, men heldigvis har alle parter været rigtigt gode til at spille med os og få tingene til at glide, fortæller Gert Overgaard Madsen.

Skibet lægger til kaj i Hanstholm torsdag aften, hvorefter vindmølledelene losses. Tårnet, der vejer lige i underkanten af 275 tons, skal transporteres på to såkaldte SPMT’er (self-propelled modular transporter) eller selvkørende blokvogne, der ikke kræver assistance fra lastbiler. Transportens totale mål er 21,25 meter i længden, 10 meter i bredden og 28 meter i højden. Den samlede transport vejer 390 tons og drives af 2 x 490 hk.

Nacellen skal flyttes på to THP/SL blokvogne med to lastbiler foran til at trække og én lastbil bagved til at skubbe, hvilket gør det totale køretøj 55 meter langt, 8 meter bredt og 11,25 meterhøjt. Vægten på denne transport løber op i 605 tons, inklusiv de 3 lastbiler, der yder 2.070 hk tilsammen.

Vejret kan drille på mandag
Tårnet forventes at kunne køre 3,5 km/t i gennemsnit, og de 21,6 kilometer skal tilbagelægges i tidsrummet 8:30 til 18.

- Det har været en tidskrævende opgave, men det er også underholdende arbejde. I vores branche er det noget af det, der giver blod på tanden, for selvom andre ville tænke, at sådan en transport ikke kunne lade sig gøre, så tager vi ja-hatten på. Det betyder selvfølgelig mange opkald, møder og forberedelser, men det har virkelig været en fornøjelse af se, hvordan alle myndighederne har spillet med, så vi er rimelig fortrøstningsfulde i, at det kommer til at gå, som det skal, siger Gert Overgaard Madsen.

Selvom transporten er planlagt helt til fingerspidserne, så er der stadig én stor ubekendt faktor i forløbet: Nemlig vejret.

- Når vi udfører sådan en transport, så spiller vejret en afgørende rolle. Vores smertegrænse går ved vindstød på maksimalt 12 m/s, og som vejrudsigten ser ud de kommende dage, ser det lidt mere blæsende ud, end vi bryder os om. Derfor er der en reel risiko for, at vi trækker stikket, hvis vinden bliver for voldsom, fortæller Gert Overgaard Madsen, og fortsætter:

- Men lige nu slår vi koldt vand i blodet og bliver ved med at følge med i, hvordan vejret udvikler sig. Det er jo vilkårene, for det er en vindmølle, der skal transporteres, og de skal sjovt nok stå der, hvor det blæser.

Politiet: Hold afstand

I 2016 gennemførte Mammoet en lignende transport af et opretstående vindmølletårn fra Hanstholm Havn til testcentret i Østerild. Det blev dengang et større tilløbsstykke, hvor medier og interesserede borgere fulgte transporten tæt.

Det bliver der dog ikke mulighed for denne gang, oplyser Midt- og Vestjyllands Politi i en pressemeddelelse.

Mens transporterne kører forbi, anbefaler politiet af sikkerhedsmæssige hensyn, at beboere langs ruten trækker ud af deres huse til en sikkerhedsafstand på minimum 50 meter. Samtidig vil politiet med hjælp fra Hjemmeværnet sørge for, at samtlige tilskuere holdes på minimum 50 meters afstand af transporten.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Online Avis Arkiv

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Intern Auditor Kvalitet

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Send til en kollega

0.143