23948sdkhjf

DSV-chef: Det er en stor opgave vi står overfor

- Det er en stor og ambitiøs opgave, vi står overfor. Jeg kommer til at inddrage alle relevante organisationer i dette arbejde. Det er ikke et arbejde, jeg kan udføre alene.

Sådan siger Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV Panalpina til Transportmagasinet om sin nye rolle som formand for regeringens klimapartnerskab pålandtransportområdet.

- Jeg har allerede fået mange positive tilkendegivelser og gode idéer fra forskellige aktører.

- Det er en spændende opgave, som DSV selv kan udvikle sig af; men det er ikke min egen min egen virksomheds interesser, jeg kommer til at varetage i dette stykke arbejde.

- Der foregår allerede en del klimavenlig godstransport i branchen og i EU. Det vil komplementere vores arbejde - ikke overtrumfe det.

Udnyt lastrum bedre
- Formålet med partnerskaberne er at komme med idéer til klimaløsninger.

Første milepæl er aflevering af konkrete anbefalinger i slutningen af februar. De skal indgå i klimaminister Dan Jørgensens arbejde med en klimahandlingsplan, siger DSV-chefen og skæver blandt andet til det, der foregår Sverige med hensyn til vægtgrænser.

- Det vil have en positiv CO2-virkning, hvis man kan få gods ind på ni i stedet for 10 lastbiler.

Blandt forslagene kan følgelig ventes større udbredelse af modulvogntog for at udnytte lastbiler og brændstof bedre.

Indsatserne skal koble sektorerne sammen frem for begrænse sig til silotænkning, og der skal findes europæiske løsninger.

Brændstof
Et eksempel er brændstof, hvor Danmark ikke skal satse på en type, som ikke kan tankes rundt i Europa.

En stor del af landevejstransporten krydser grænser. Derfor er det vigtigt at finde fælles, europæiske retningslinjer for brændstof. Det nytter ikke at køre på biodiesel herhjemme, hvis tyskerne vælger brint.

- Sverige er store brugere af HVO, som jeg er en stor fortaler for. Der kører over 50.000 lastbiler på det brændstof i Sverige, fordi man har indrettet afgifterne på en hensigtsmæssig måde. I Danmark er det antal omkring 500, fordi brændstoffet er markant dyrere.

Rivende udvikling fortsætter
Transportmagasinet: Hvordan ser du transportsektoren om 10 år?

- På en måde vil den være den samme som i dag. Vi henter noget gods et sted og afleverer det et andet sted. Det vil stadig være en kerneydelse at transportere ting fra A til B.

- Den måde, vi gør det på, kan forandre sig markant - teknologier og planlægning. Nu har jeg har haft det privilegium at være i branchen i over 30 år, og der er sket en rivende udvikling. Det vil fortsætte. Der er et momentum, som vi kan bruge, slutter Jens Bjørn Andersen.

Sekretariat hos Dansk Erhverv
Jens Bjørn Andersen bruger Specialforeningen for Logistik og Transport (SLD) og Dansk Erhverv som sekretariat, hvor Jesper Kronborg vil forestå arbejdet.

Desuden deltager følgende organisationer i partnerskabet: Dansk Erhverv, SLD, DTL, Danske Speditører, Dansk Industri, Dansk Banegods, Danske Havne, Dansk Persontransport og ITD.

Ved sin side i klima-arbejdet har Jens Bjørn Andersen to næstformænd. Den ene er Anne Kathrine Steenbjerge, som er administrerende direktør hos Ancotrans A/S og formand for DI Transport. Den anden er Martin Danielsen, som er administrerende direktør hos Schou-Danielsen Logistik A/S og formand for vognmandsorganisationen DTL.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078