23948sdkhjf

DSV-chef: Det er en stor opgave vi står overfor

| Af Claus Djørup | Tip redaktionen om en historie

- Det er en stor og ambitiøs opgave, vi står overfor. Jeg kommer til at inddrage alle relevante organisationer i dette arbejde. Det er ikke et arbejde, jeg kan udføre alene.

Sådan siger Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV Panalpina til Transportmagasinet om sin nye rolle som formand for regeringens klimapartnerskab pålandtransportområdet.

- Jeg har allerede fået mange positive tilkendegivelser og gode idéer fra forskellige aktører.

- Det er en spændende opgave, som DSV selv kan udvikle sig af; men det er ikke min egen min egen virksomheds interesser, jeg kommer til at varetage i dette stykke arbejde.

- Der foregår allerede en del klimavenlig godstransport i branchen og i EU. Det vil komplementere vores arbejde - ikke overtrumfe det.

Udnyt lastrum bedre
- Formålet med partnerskaberne er at komme med idéer til klimaløsninger.

Første milepæl er aflevering af konkrete anbefalinger i slutningen af februar. De skal indgå i klimaminister Dan Jørgensens arbejde med en klimahandlingsplan, siger DSV-chefen og skæver blandt andet til det, der foregår Sverige med hensyn til vægtgrænser.

- Det vil have en positiv CO2-virkning, hvis man kan få gods ind på ni i stedet for 10 lastbiler.

Blandt forslagene kan følgelig ventes større udbredelse af modulvogntog for at udnytte lastbiler og brændstof bedre.

Indsatserne skal koble sektorerne sammen frem for begrænse sig til silotænkning, og der skal findes europæiske løsninger.

Brændstof
Et eksempel er brændstof, hvor Danmark ikke skal satse på en type, som ikke kan tankes rundt i Europa.

En stor del af landevejstransporten krydser grænser. Derfor er det vigtigt at finde fælles, europæiske retningslinjer for brændstof. Det nytter ikke at køre på biodiesel herhjemme, hvis tyskerne vælger brint.

- Sverige er store brugere af HVO, som jeg er en stor fortaler for. Der kører over 50.000 lastbiler på det brændstof i Sverige, fordi man har indrettet afgifterne på en hensigtsmæssig måde. I Danmark er det antal omkring 500, fordi brændstoffet er markant dyrere.

Rivende udvikling fortsætter
Transportmagasinet: Hvordan ser du transportsektoren om 10 år?

- På en måde vil den være den samme som i dag. Vi henter noget gods et sted og afleverer det et andet sted. Det vil stadig være en kerneydelse at transportere ting fra A til B.

- Den måde, vi gør det på, kan forandre sig markant - teknologier og planlægning. Nu har jeg har haft det privilegium at være i branchen i over 30 år, og der er sket en rivende udvikling. Det vil fortsætte. Der er et momentum, som vi kan bruge, slutter Jens Bjørn Andersen.

Sekretariat hos Dansk Erhverv
Jens Bjørn Andersen bruger Specialforeningen for Logistik og Transport (SLD) og Dansk Erhverv som sekretariat, hvor Jesper Kronborg vil forestå arbejdet.

Desuden deltager følgende organisationer i partnerskabet: Dansk Erhverv, SLD, DTL, Danske Speditører, Dansk Industri, Dansk Banegods, Danske Havne, Dansk Persontransport og ITD.

Ved sin side i klima-arbejdet har Jens Bjørn Andersen to næstformænd. Den ene er Anne Kathrine Steenbjerge, som er administrerende direktør hos Ancotrans A/S og formand for DI Transport. Den anden er Martin Danielsen, som er administrerende direktør hos Schou-Danielsen Logistik A/S og formand for vognmandsorganisationen DTL.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Færre lastbiler i Haderslev

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Renault vil halvere nedetid

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.156