23948sdkhjf

Sådan vil dansk el-cykel udfordre varebilerne på last-mile

Laplandar hedder ladcyklens svar på bilernes Landrover, som nu bliver lanceret i Danmark.

Det er den første danske ladcykel, som har ladet bag ved i stedet for foran føreren. Det skyldes, at den udelukkede er beregnet til professionel brug og til egentlig godstransport. Af samme grund er den designet til præcis at rumme en europalle.

Ide fra Kina og Vietnam
Initiativet til cyklen kommer fra cykeliværksætteren, dansk/norske Jochum Kirsebom. Han er manden bag de millioner af batterifri magnetcykellygter, han de sidste 16 år har solgt gennem virksomheden Reelight.

- Ideen med at placeret ladet bagpå cyklen var egentlig ligetil. Vi gør bare, som de altid har gjort i Kina, Vietman og andre lande, der anvender cyklen til godstransport. Det ny er, at vi har en meget solid og klimavenlig elcykel, der skal kunne komme sikkert frem i al slags vejr, og som skal kunne håndteres trygt i trafikken, siger Jochum Kirsebom, der står for udvikling og produktion.

Erstatte hver tredje varebil
Ladcykler forventes i de kommende år at komme til at overtage en stor del af den trafik i byer, som varevogne og mindre lastbiler i dag varetager, den såkaldte ’last mile’ ude til butik eller forbruger. Det skyldes stigende krav om mindre forurening og øget fokus på klimaet fra virksomheder og organisationer.

Den europæiske cykelbrancheorganisation CIE (Cycling Industries Europe) har forsøgt at sætte tal på omfanget af skiftet fra varebiler til ladcykler. Ifølge CIE sælges der årligt to millioner varebiler i EU, defineret som biler, der højst vejer 3.500 kg.

- Af det totale antal varebiler anvendes omtrent en tredjedel til mindre jobs og distribution over korte strækninger i bynære områder. Ladcykler er et oplagt alternativ til at dække meget af dette behov, siger Kevin Mayne, CEO for CIE.

I Danmark vil der kunne sælges 17.000 ladcykler om året, viser beregninger fra CIE.

Laster 150 kilo på europalle
At ladet på Laplandar-cyklen sidder bag på betyder, at cyklen kan bære meget mere vægt end traditionelle cykler med lad foran. Den kan laste en europalle med 180 kilo. Denne godsvægt kan lade sig gøre, fordi konstruktionen er kraftig i stål og aluminium, og baghjulene er konstrueret uden eger, samt at vægten ligger på de bagerste ikke-styrende hjul.

Ladcyklens tyngde betyder, at den er udstyret med hydrauliske skivebremser på alle tre hjul, som hurtigt og sikkert kan bringe den tunge cykel til standsning, og uden samme risiko for knækkede kabler som andre cykler.

Med ladet bag på kan cyklen samtidig anvendes til at transportere gods, der rager op, fordi højden på godset ikke begrænser førerens udsyn.

Cyklen fås fra starten med en elmotor på 250 Watt med en rækkevidde på op til 50 km på en opladning, og den kommer i tre basisudgaver.

- Vi har fra starten en efterspørgsel efter specialtilpassede cykler, som vi kan imødekomme, fordi vi har produktion i EU og dermed nemmere kan udvikle og tilpasse designet med kunderne, siger Jochum Kirsebom.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.178 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Online Avis Arkiv

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Grenaa Havn i ny udvidelse

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Hejselad til Vojens

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Send til en kollega

0.141