23948sdkhjf

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Både DTL og ITD er oprørte over dagens nyhed om, at Postnord søger yderligere støtte fra den danske stat på 100 mio. kr. for at kunne opfylde befordringspligten.

DTL mener, at det er en hån mod Postnords kunder, at de oplever en stadig forringet service.

- Som branche vil vi formentlig ret hurtigt ville kunne stå klar til at løfte Postnords opgaver. De kører i forvejen pakker ud hver dag. At have nogle breve med vil ikke være en stor omstilling. Men for kunderne ville det betyde en kæmpe forskel ikke kun at se PostNord komme med post én gang om ugen, og ofte smide selv den mindste pakke i en pakkeboks kilometer fra folks hjem. Med de private aktører ville de kunne få post og pakker direkte hjem – flere gange om ugen. Subsidierne giver ikke mening – hverken for privatkunden eller for ønsket om at have et stærkt erhvervsliv på fair konkurrencevilkår, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard, og tilføjer:

- Reelt er det at føje spot til skade: Først lader man skatteyderne betale for en stadig ringere ydelse. Og derpå bruger man skattekroner på at undergrave konkurrencebetingelserne og stille de private aktører ringere. Nu har farcen stået på i en årrække, og som man ynder at sige i politik: Nok er nok.

Også ITD er stærkt kritisk overfor, at transportministeren nu vil give mere end 100 millioner kroner til PostNord til en forlængelse af befordringspligten. Det er statsstøtte, som skal godkendes af Kommissionen, mener ITD, og derfor skal det undersøges, om beløbet er notificeret.

- Det er helt uforståeligt, at transportministeren nu vil sende et trecifret millionbeløb til det skrantende Postnord. Det synes at være en bundløs opgave at hælde penge i Postnord. Det er mangel på rettidig omhu, at man ikke i tide har fået forhandlet en ny aftale om befordringspligten på plads, så man havde undgået at skulle sende en ny og alt for stor pose penge afsted. Dog er det glædeligt, at mange af Folketingets partier ikke bare ukritisk siger ja til dette forsøg på at luske yderligere statsstøtte til selskabet ind ad bagvejen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

I ITD og i transport- og logistikerhvervet har man længe ventet i både spænding og bekymring på, hvad den nye aftale om befordringspligten kommer til at indebære for de private transportvirksomheder.

- I ITD mener vi, at Postnord skal pålægges at lukke de underskudsgivende aktiviteter, som ligger uden for befordringspligten, helt ned. Vi mener samtidig, at befordringspligten skal reduceres til et minimum og ikke omfatte pakkeleveringer. Det giver ingen mening, at man lader en statslig aktør stå for udbringning af pakker, når de private aktører i dag kan levere en lige så god - og i mange tilfælde - langt bedre service på området. Derfor foreslår vi helt konkret, at man skærer helt ind til benet og reducerer befordringspligten til kun at dække enkeltstyksforsendelser af breve op til to kilo. Overlad pakkeleveringerne til de private transport- og logistikvirksomheder, foreslår Carina Christensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063