23948sdkhjf

Branchen i oprør: Postnord-støtte er en hån

Både DTL og ITD er oprørte over dagens nyhed om, at Postnord søger yderligere støtte fra den danske stat på 100 mio. kr. for at kunne opfylde befordringspligten.

DTL mener, at det er en hån mod Postnords kunder, at de oplever en stadig forringet service.

- Som branche vil vi formentlig ret hurtigt ville kunne stå klar til at løfte Postnords opgaver. De kører i forvejen pakker ud hver dag. At have nogle breve med vil ikke være en stor omstilling. Men for kunderne ville det betyde en kæmpe forskel ikke kun at se PostNord komme med post én gang om ugen, og ofte smide selv den mindste pakke i en pakkeboks kilometer fra folks hjem. Med de private aktører ville de kunne få post og pakker direkte hjem – flere gange om ugen. Subsidierne giver ikke mening – hverken for privatkunden eller for ønsket om at have et stærkt erhvervsliv på fair konkurrencevilkår, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard, og tilføjer:

- Reelt er det at føje spot til skade: Først lader man skatteyderne betale for en stadig ringere ydelse. Og derpå bruger man skattekroner på at undergrave konkurrencebetingelserne og stille de private aktører ringere. Nu har farcen stået på i en årrække, og som man ynder at sige i politik: Nok er nok.

Også ITD er stærkt kritisk overfor, at transportministeren nu vil give mere end 100 millioner kroner til PostNord til en forlængelse af befordringspligten. Det er statsstøtte, som skal godkendes af Kommissionen, mener ITD, og derfor skal det undersøges, om beløbet er notificeret.

- Det er helt uforståeligt, at transportministeren nu vil sende et trecifret millionbeløb til det skrantende Postnord. Det synes at være en bundløs opgave at hælde penge i Postnord. Det er mangel på rettidig omhu, at man ikke i tide har fået forhandlet en ny aftale om befordringspligten på plads, så man havde undgået at skulle sende en ny og alt for stor pose penge afsted. Dog er det glædeligt, at mange af Folketingets partier ikke bare ukritisk siger ja til dette forsøg på at luske yderligere statsstøtte til selskabet ind ad bagvejen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

I ITD og i transport- og logistikerhvervet har man længe ventet i både spænding og bekymring på, hvad den nye aftale om befordringspligten kommer til at indebære for de private transportvirksomheder.

- I ITD mener vi, at Postnord skal pålægges at lukke de underskudsgivende aktiviteter, som ligger uden for befordringspligten, helt ned. Vi mener samtidig, at befordringspligten skal reduceres til et minimum og ikke omfatte pakkeleveringer. Det giver ingen mening, at man lader en statslig aktør stå for udbringning af pakker, når de private aktører i dag kan levere en lige så god - og i mange tilfælde - langt bedre service på området. Derfor foreslår vi helt konkret, at man skærer helt ind til benet og reducerer befordringspligten til kun at dække enkeltstyksforsendelser af breve op til to kilo. Overlad pakkeleveringerne til de private transport- og logistikvirksomheder, foreslår Carina Christensen.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Færre lastbiler i Haderslev

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Renault vil halvere nedetid

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Blue Water åbner nyt kontor

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.188