23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Transportmagasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Branchen optimistisk over vejpakken

Den netop vedtagne EU-vejpakke skaber grobund for optimisme i den danske transportbranche. Der ligger mere end to og et halvt års forhandlinger forud for vedtagelsen, og vejpakken skal nu blot vedtages af Europa-Parlamentet og Ministerrådet - hvilket forventes at være ren formalitet.

Hos ITD er de galde over, at der kommer klarhed over reglerne i branchen, siger administrerende direktør Carina Christensen:

- I ITD hilser vi det velkomment, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Transportvirksomhederne har meget længe efterspurgt stærke og fair fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen. Der er en del aftalepunkter, som vi skal dykke yderligere ned i for at kunne vurdere betydningen for erhvervet, men vi er glade for og tilfredse med, at det er lykkes at blive enige i EU om nye spilleregler.

I Danske Speditører er administrerende direktør Martin Aabak ligeledes glad for den nye vejpakke:

- I Danske Speditører ser vi det som et klart fremskridt, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Der har helt ubetinget været behov for fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen, som endnu ikke er offentliggjort, siger Martin Aabak.

Hos DTL er de lidt mere forsigtige med begejstringen:

- I overskriftsform ser trilog-aftalen rigtig ud. Samme løn for samme arbejde på samme sted, opgør med skuffeselskaber, krav til, at lastbiler på internationale ture skal vende hjem oftere, begrænsninger i cabotagekørsel, værdige forhold for chaufføren, stærkere kontrol, fastholdelse af, at det lange hvil skal holdes ude af lastbilen og så videre, siger administrerende direktør Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det tegner rigtigt, men DTL har brug for at se alle detaljerne før vi jubler. Det er et omfangsrigt og komplekst stof, som har været undervejs i årevis. Som bekendt ligger Djævlen i detaljen – og dén vil vi have helt styr på, slutter Erik Østergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04