23948sdkhjf

Branchen optimistisk over vejpakken

Den netop vedtagne EU-vejpakke skaber grobund for optimisme i den danske transportbranche. Der ligger mere end to og et halvt års forhandlinger forud for vedtagelsen, og vejpakken skal nu blot vedtages af Europa-Parlamentet og Ministerrådet - hvilket forventes at være ren formalitet.

Hos ITD er de galde over, at der kommer klarhed over reglerne i branchen, siger administrerende direktør Carina Christensen:

- I ITD hilser vi det velkomment, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Transportvirksomhederne har meget længe efterspurgt stærke og fair fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen. Der er en del aftalepunkter, som vi skal dykke yderligere ned i for at kunne vurdere betydningen for erhvervet, men vi er glade for og tilfredse med, at det er lykkes at blive enige i EU om nye spilleregler.

I Danske Speditører er administrerende direktør Martin Aabak ligeledes glad for den nye vejpakke:

- I Danske Speditører ser vi det som et klart fremskridt, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Der har helt ubetinget været behov for fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen, som endnu ikke er offentliggjort, siger Martin Aabak.

Hos DTL er de lidt mere forsigtige med begejstringen:

- I overskriftsform ser trilog-aftalen rigtig ud. Samme løn for samme arbejde på samme sted, opgør med skuffeselskaber, krav til, at lastbiler på internationale ture skal vende hjem oftere, begrænsninger i cabotagekørsel, værdige forhold for chaufføren, stærkere kontrol, fastholdelse af, at det lange hvil skal holdes ude af lastbilen og så videre, siger administrerende direktør Erik Østergaard, og fortsætter:

- Det tegner rigtigt, men DTL har brug for at se alle detaljerne før vi jubler. Det er et omfangsrigt og komplekst stof, som har været undervejs i årevis. Som bekendt ligger Djævlen i detaljen – og dén vil vi have helt styr på, slutter Erik Østergaard.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Nyhedsbrev

9.086 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Færre lastbiler i Haderslev

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Renault vil halvere nedetid

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

Gammel kending tilbage hos Sawo

Blue Water åbner nyt kontor

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Mercedes satser på el

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Netværksdag for transportens kvinder blev en stor succes

Dekra får ny direktør

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.157