23948sdkhjf

Fra drømmebro til konkret projekt

| Af Claus Djørup, Christiansborg | Tip redaktionen om en historie

En bro eller tunnel mellem Als og Fyn har politisk medvind. Transportministeren tager første skridt til en forundersøgelse

TRAFIK: Trekantsområdet er ved at sande til i trafik. Det kunne afhjælpes med en tredje, sydlig Lillebæltsforbindelse mellem Fyn og Als. Hvor langt er dette projekt i køen af infrastrukturprojekter?

Det banker på døren og kan få kandidatstatus, når forhandlingerne begynder - formentlig til foråret.



Transportminister Benny Engelbrecht har på opfordring fra bl.a. Niels Flemming Hansen (K) og Andreas Steenberg (R) bedt om et grundlag til at træffe beslutning om, hvorvidt der skal igangsættes en forundersøgelse.

- Det er ikke sikkert, at et projekt af det omfang kan nå at blive iværksat og gøres færdigt på denne side af år 2030, men jeg vil sikre et beslutningsgrundlag for en forundersøgelse, siger Benny Engelbrecht.

- Den samfundsøkonomiske forrentning ser fornuftig ud. Selv med brugerbetaling lander man på 5,5 procent i intern rente. Det skyldes ikke mindst, at man slipper for en del omvejskørsel over den nuværende Lillebæltsforbindelse, fortsætter transportministeren.

Videre vil det være en fordel for pendlingen i Region Syddanmark, og den kritiske trængsel på Lillebæltsbroen (motorvejsbroen) udskydes med 10 år, anfører han.

I givet fald er der en politisk betingelse: Et bredt flertal skal stå bag projektet, som skønnes at koste 20 milliarder kroner med motorvej på begge sider.

Støtte i Kiel

Slesvig-Holstens økonomi- og trafikminister, Bernd Buchholz (FDP) støtter projektet. Det er jo nemt, kunne man indvende, for kielerregeringen skal ikke bidrage til en bro eller tunnel mellem Als og Fyn.

Den faldefærdige Rader Hochbrücke på A7 over Kielerkanalen ved Rendsborg skal i øvrigt udskiftes i løbet af få år. Broen er et nåleøje for lastbiler på vej fra eller til Danmark.

- Vi har også udbedt os viden om forskellige initiativer i Nordtyskland, for eksempel Rader Hochbrücke. Det er ikke mit indtryk, at man i Slesvig-Holsten synes, at det var uvenligt, replicerer Benny Engelbrecht.

Radikal: Helst tunnelløsning

Nils Sjøberg (R), som er opstillet i Sønderborgkredsen og folketingsmedlem under Lotte Rods (R) barselsorlov, forlod en onsdagsspørgetid med tilsagnet om, at også en tunnelløsning vil blive belyst.

Den radikale politiker mener, at det vil ende med en tunnel på grund af, at et Natura 2000-område og smukke naturområder berøres. Desuden er havbundsforholdene ikke de bedste for en bro.

- I mange år har man på Als og ikke mindst fra Danfoss’ side ønsket en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Det hænger først og fremmest sammen med, at man gerne vil sikre sig arbejdskraft, siger Nils Sjøberg.

Lukrativ investering

- En forrentning på 5-6 procent vil være en lukrativ investering for en pensionskasse. Skulle et projekt med tunnel og miljøsikring blive to eller tre gange så dyrt som skitseret i de foreløbige beregninger, så vil det fortsat være en god investering for pensionskasser og andre investorer.

Det er ikke urealistisk, at forbindelsen indvies før 2030, mener Nils Sjøberg.

Man kunne godt iværksætte projektet nu, mens pensionskasser og andre store investorer leder efter sikre investeringer, som giver højere afkast end obligationer.

- Derfor er det afgørende at få iværksat en forundersøgelse nu, som kan give et reelt billede af, om en forbindelse med blandt andet tunneler under Lillebælt og under de sårbare naturområder kan gennemføres, siger han.

Nils Sjøberg forventer som minimum, at forundersøgelsen bliver planlagt i 2020, og den skal helst omfatte en kombineret vej- og baneforbindelse - derfor taler han om tunneler i flertal. En jernbane kunne måske erstattes af elbusser.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Online Avis Arkiv

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

Danmarks første S-Way

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

Efter pænt 2019: Familievirksomhed tør ikke spå om fremtiden

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Krisen kradser: 50 fyret hos Prime Cargo

Praktisk køreundervisning indstilles

Tredje generation styrer familiefirmaet gennem krisen: - Der kommer nogle følelser frem

DTL-bossen: Snart vil transporten klinge af

Vejdirektoratet efter kritik: Der skal være ordentlige forhold

Henriette Kjær er ny politisk chef i ITD

Se kortet: Så lang er køen ved de europæiske grænser

Øresundstrafikken faldt med 67 pct. - men er uændret for lastbiler

Nye midlertidige regler for syn af køretøjer

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Politikerne skifter fokus: Fra brændstof til CO2-effekt

Miljøzonemærkat bliver digitalt

YX udvider i Nordsjælland

Også HVO fra Q8 i marts

Tre idømt fængsel for at skjule 430 kilo hash i lastbil

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Ny traverskran? Få det hurtigste og skarpeste tilbud nu!

Dokumentér din indsats med en Verdensmålcertificering

Miljøvenlige smøremidler fra Carl Stahl A/S

Nye ansigter hos bott

Desinficerende ozonbehandling

Må vi hjælpe dig i gang med kemikaliedokumentationen?

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg sværlasttrailer med udtræk til Fredericia Shipping

Selvkørende kran til brug ved arbejde på din båd

Så du vores video i sidste uge med maskindonkraften DK JACK?

Mød den nye piLIFT® SMART!

Send til en kollega

0.235