23948sdkhjf

Fra drømmebro til konkret projekt

| Af Claus Djørup, Christiansborg | Tip redaktionen om en historie

En bro eller tunnel mellem Als og Fyn har politisk medvind. Transportministeren tager første skridt til en forundersøgelse

TRAFIK: Trekantsområdet er ved at sande til i trafik. Det kunne afhjælpes med en tredje, sydlig Lillebæltsforbindelse mellem Fyn og Als. Hvor langt er dette projekt i køen af infrastrukturprojekter?

Det banker på døren og kan få kandidatstatus, når forhandlingerne begynder - formentlig til foråret.



Transportminister Benny Engelbrecht har på opfordring fra bl.a. Niels Flemming Hansen (K) og Andreas Steenberg (R) bedt om et grundlag til at træffe beslutning om, hvorvidt der skal igangsættes en forundersøgelse.

- Det er ikke sikkert, at et projekt af det omfang kan nå at blive iværksat og gøres færdigt på denne side af år 2030, men jeg vil sikre et beslutningsgrundlag for en forundersøgelse, siger Benny Engelbrecht.

- Den samfundsøkonomiske forrentning ser fornuftig ud. Selv med brugerbetaling lander man på 5,5 procent i intern rente. Det skyldes ikke mindst, at man slipper for en del omvejskørsel over den nuværende Lillebæltsforbindelse, fortsætter transportministeren.

Videre vil det være en fordel for pendlingen i Region Syddanmark, og den kritiske trængsel på Lillebæltsbroen (motorvejsbroen) udskydes med 10 år, anfører han.

I givet fald er der en politisk betingelse: Et bredt flertal skal stå bag projektet, som skønnes at koste 20 milliarder kroner med motorvej på begge sider.

Støtte i Kiel

Slesvig-Holstens økonomi- og trafikminister, Bernd Buchholz (FDP) støtter projektet. Det er jo nemt, kunne man indvende, for kielerregeringen skal ikke bidrage til en bro eller tunnel mellem Als og Fyn.

Den faldefærdige Rader Hochbrücke på A7 over Kielerkanalen ved Rendsborg skal i øvrigt udskiftes i løbet af få år. Broen er et nåleøje for lastbiler på vej fra eller til Danmark.

- Vi har også udbedt os viden om forskellige initiativer i Nordtyskland, for eksempel Rader Hochbrücke. Det er ikke mit indtryk, at man i Slesvig-Holsten synes, at det var uvenligt, replicerer Benny Engelbrecht.

Radikal: Helst tunnelløsning

Nils Sjøberg (R), som er opstillet i Sønderborgkredsen og folketingsmedlem under Lotte Rods (R) barselsorlov, forlod en onsdagsspørgetid med tilsagnet om, at også en tunnelløsning vil blive belyst.

Den radikale politiker mener, at det vil ende med en tunnel på grund af, at et Natura 2000-område og smukke naturområder berøres. Desuden er havbundsforholdene ikke de bedste for en bro.

- I mange år har man på Als og ikke mindst fra Danfoss’ side ønsket en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Det hænger først og fremmest sammen med, at man gerne vil sikre sig arbejdskraft, siger Nils Sjøberg.

Lukrativ investering

- En forrentning på 5-6 procent vil være en lukrativ investering for en pensionskasse. Skulle et projekt med tunnel og miljøsikring blive to eller tre gange så dyrt som skitseret i de foreløbige beregninger, så vil det fortsat være en god investering for pensionskasser og andre investorer.

Det er ikke urealistisk, at forbindelsen indvies før 2030, mener Nils Sjøberg.

Man kunne godt iværksætte projektet nu, mens pensionskasser og andre store investorer leder efter sikre investeringer, som giver højere afkast end obligationer.

- Derfor er det afgørende at få iværksat en forundersøgelse nu, som kan give et reelt billede af, om en forbindelse med blandt andet tunneler under Lillebælt og under de sårbare naturområder kan gennemføres, siger han.

Nils Sjøberg forventer som minimum, at forundersøgelsen bliver planlagt i 2020, og den skal helst omfatte en kombineret vej- og baneforbindelse - derfor taler han om tunneler i flertal. En jernbane kunne måske erstattes af elbusser.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Sløje tider for vinterkørsel

Kvinder klar til netværk

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

Her er transportaftalens vigtigste punkter

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.14