23948sdkhjf

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Andreas Steenberg sættes i spidsen for statens råd for trafiksikkerhed

Formentlig ender dette år med flere trafikdræbte end sidste år. Det skal vendes, så færre mister livet på vejene og især landevejene.

Færdselskommissionens ny formand, transportordfører Andreas Steenberg (R), vil sætte ind på fire områder.

- Det ene er alkohol. Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden offentliggjorde en rapport for nylig, hvor man desværre kan se, at flere unge synes, at det er i orden at køre efter at have drukket et par genstande for meget. Alkohol er en synder i forhold til trafikdrab, så det skal vi have sat ind overfor og få ændret holdningen til det, siger Andreas Steenberg.

- Så er der selvfølgelig fart. Det primære problem med hastighedsgrænser er, når de ikke overholdes.

Fotovogne og stærekasser
Her vil han kigge på, om udvidet brug af fotovogne og stærekasser vil have effekt og spare politibetjente.

Færdselskommissionens opgave er at fremskaffe viden om, hvad der kunne virke, og så er det et politisk spørgsmål i Folketinget, hvordan fartgrænser vejes i forhold til mobilitet.

- Den tredje store synder er uopmærksomhed. Det er formentlig især mobiltelefonerne. Det er et relativt nyt felt, så der skal tilvejebringes viden om, hvad der skal til for at få folk til at holde opmærksomheden på at køre bilen.

Strategi for landevejene
Det fjerde er landevejene, hvor de fleste alvorlige uheld sker. Det er måske en kombination af alkohol, uopmærksomhed, alkohol og for høj fart.

Han vil arbejde med graduerede hastighedsgrænser, rumleriller, reflekser, svingbane, mere skiltning samt landevejenes fysiske udformning og design.

- Det bliver også interessant at se på landevejene i forbindelse med infrastrukturforhandlingerne. I de otte år, hvor jeg har været medlem af Folketinget, har man ikke fået lavet en samlet strategi for landeveje i forhold til både mobilitet og trafiksikkerhed, siger Andreas Steenberg.

Næstformand fra Venstre
Den ny næstformand er Kristian Pihl Lorentzen (V), som skriver på en bog om vejvrede sammen med sin samleverske, kørelærer Carina Bach Lauritsen.

- Han kalder det trafikal egoisme. At køre for stærkt eller efter at have drukket tre øl er også en form for egoisme, hvor man ikke tænker på andre. Det kan da sagtens være, at vi skulle se på kulturen, hvor man bliver en djævel, der råber og skriger og kører for tæt på andre, når man sætter sig i sin bil, siger Andreas Steenberg.

Lastbilfart kunne hæves
Det største problem med lastbiler, campingvogne og trailere er, når de overhales hasarderet.

- Man har diskuteret, om det i forhold til trafiksikkerheden var fornuftigt at hæve hastigheden for lastbiler, så den kom op på det samme for biler for at undgå hasarderede overhalinger - om den øgede trafiksikkerhed ved at have samme hastighed ophæver lastbilens længere bremselængde, siger formanden.

- Det kunne være interessant at få mere belysning på, hvad der er op og ned i den diskussion.

Vision om nul trafikdræbte
Færdselskommissionens mål for trafikdrab er højest 120, og det bliver overskredet med mindst en tredjedel i år.

- Man skal sætte sig et mål, men det primære er handlingerne. Dybest set skal man have en vision om nul trafikdræbte, men hvad er realistisk ...

- Enhver person, der dør i trafikken, er en for meget. Det væsentlige er at få sat gang med initiativer, slutter Andreas Steenberg.

Smidigere kommission
Færdselskommissionen har ligget stille siden folketingsvalget.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ændrer på organiseringen for at skabe et bedre samarbejde mellem aktørerne om at nedbringe trafikdrab.

- Det er sørgeligt, at antallet af trafikdræbte stiger, og at 95 procent af trafikulykkerne sker på grund af menneskelig adfærd. Det er simpelt hen et tegn på, at vi ikke passer godt nok på os selv og hinanden i trafikken, fastlår Benny Engelbrecht.

Rådgiver ministeren
Færdselskommissionen er transportministerens rådgiver om trafiksikkerhed, og den ledes af folketingspolitikere. I perioden 2016-19 var Kim G. Christiansen (DF) formand og Lennart Damsbo-Andersen (S) næstformand.

Kommissionen må ikke forveksles med Rådet for Større Trafiksikkerhed, som er en privat organisation, der i øvrigt er medlem af kommissionen.

Alle Folketingets partier kan deltage i kommissionens to årlige møder. Som noget nyt står det frit for de politiske partier, hvem de vil sende fra folketingsgruppen til de fremtidige kommissionsmøder.

Første møde i februar
Det samme gælder organisationer og ministerier, som kan sende hvem de vil uden godkendelse (beskikkelse). Det er dels afbureaukratisering, dels en mulighed for at sende de mest relevante personer i forhold til mødedagsordenen.

- Der vil hverken ske beskikkelse af repræsentanter eller udpeges suppleanter. Jeg håber, at det vil give den efterspurgte fleksibilitet, erklærer Benny Engelbrecht.

Det første møde med Andreas Steenberg som formand holdes den 7. februar i Transportministeriet, hvor der bydes velkommen til Institut for Byggeri, By og Miljø, som huser Aalborg Universitets trafikforskere.

Transportbranchen er repræsenteret ved DTL og 3F.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093