23948sdkhjf

Rikke laver det arbejde, ingen andre gider

Fortoldning, især når det kommer til transportbranchen, kan let komme til at føles som papirnusseri og kedelige formalia. Men det er en fejl at undervurdere vigtigheden af ordentlig toldbehandling.

Det mener i hvert fald Rikke Kofod, der har været selvstændig toldspecialist i 20 år.

Lige nu har hun mere travlt end nogensinde i sin virksomhed, Fortoldningsbutikken, takket være det forestående Brexit og øget trafik til og fra Norge.

Venter spændt på Brexit
Brexit kommer til at have en stor indvirkning på den måde, dansk erhvervsliv handler med Storbritannien. Men præcis hvor store følger, der kommer, er svært at spå om.

Uvished er dog ingen grund til ikke at forberede sig selv og sin virksomhed på de nye vilkår, mener Rikke Kofod, der vurderer, at alvoren stadig ikke er gået op for rigtig mange i de små- og mellemstore virksomheder:

- Jeg var forleden til et oplæg om Brexit, der var flere eksperter på programmet, blandt andet nogle repræsentanter fra Toldstyrelsen. Men der var stort set ingen tilhørere. Jeg spurgte dem om, hvad de ville gøre for at sikre sig, at virksomhederne var ordentlig klædt på til Brexit, hvortil der blev svaret, at der jo allerede var sendt rigtig mange breve og mails ud til de erhvervsdrivende, hvor de har advaret om følgerne af Brexit. Men når man taler med virksomhedsejerne, så forstår mange stadig ikke, hvilke konsekvenser det har for dem, før de står midt i det, siger hun.

For uanset om det bliver en deal eller no-deal Brexit, så skal der stadig laves fortoldninger efter skæringsdatoen.

– Og, så sikkert som Amen i kirken, så har jeg dem i røret i hobevis, og så gælder det om at trække en løsning ud af ærmet, der både er lovlig og brugbar, så alle kan komme videre.

Toldarbejdet bliver negligeret
Én stor udfordring omkring Brexit er toldtransitdokumenterne, der nu pludselig skal være på plads, når godset fra Storbritannien lander på EU’s kontinent, og skal videre til andre lande i EU. Dette er nemlig ikke gratis - det kræver, at transportørerne eller virksomhederne selv har mulighed for at kautionere penge til formålet, hvilket ikke har været nødvendigt tidligere.

- Jeg oplever, at toldarbejdet ofte bliver negligeret i virksomhederne. Toldarbejdet er noget, der bare er i vejen og spænder ben for forretningen. Det er ærgerligt, men det behøver ikke være så besværligt. Man skal bare tage nogle kvalificerede geværgreb på de rigtige tidspunkter og med hjælp af seriøse samarbejdspartnere, så bliver det hurtigt ”business as usual” igen, siger Rikke Kofod.

Det startede i London
Rikke Kofod er selv uddannet shippingassistent. Efter handelsgymnasiet tog hun to år til England og arbejdede hos en shipbroker i London. Med hjælp af telex på hulbånd og daglige besøg på The Baltic Exchange med store fugtige bunker af papir fra spritduplikatoren, skiftede lasterne hurtigt hænder.

Siden fik hun en elevplads hos IBM hjemme i Danmark, hvor hun fik plads i deres klareringsafdeling i Kastrup. Derefter har hun arbejdet både som speditør og toldspeditør hos blandt andet DFDS (nu DSV), Bax Global (nu DB Schenker), inden hun besluttede sig for at blive selvstændig.

- Jeg blev klar over, at jeg ville arbejde selvstændigt, fordi det ville give mig frihed til at forfølge mine egne drømme. Også selvom jeg ikke bliver rig af det, fortæller Rikke Kofod.

Fortoldning har mange facetter
Selvom det i USA kræver en universitetsuddannelse, så er der i Danmark ingen uddannelsesmæssige krav, der skal være opfyldt, før man kan slå sig ned som toldspecialist.

At pålægge told på handelsvarer strækker sig helt tilbage til middelalderen, hvor Erik af Pommern i 1426 indførte Øresundstolden i Helsingør. Dette har mange konger levet fedt på gennem årene og det har finansieret både slotte og krige.

Men det er ikke kun konger og speditørvirksomheder, der kan få brug for at navigere i toldjunglen.

– Det er også mindre kunder, der skal have deres pakker med hjem, eller private, der skal flytte deres bohave mellem Danmark og et land udenfor EU, fortæller hun, og tilføjer:

- Derudover arbejder jeg også for Moesgaard Museum, når de skal have effekter hjem til udstillinger, og tilbage igen – det er ganske sjovt og udfordrende, for hvordan sætter man egentlig lige en pris på for eksempel en terrakotta-kriger fra Kina, så den eventuelle toldskyld kan beregnes? Den er svær, så derfor handler det om at finde løsninger på mange forskelligartede toldbehov, fortæller hun.

- Uden hjælp fra den utrættelige toldvejledning og de forskellige styrelser, så ville dette være et svært job at bestride.

Opruster med udsigt til Brexit
Har man ikke har styr på toldreglerne, kan det ende i for store eller for små toldudlæg. Begge dele kan medføre grimme toldbøder eller endog importforbud, hvilket er lidt øv, hvis man ernærer sig ved at være importør.

Men fordi systemet er skruet sammen på den måde, det er, skaber det en del berøringsangst hos mange. Netop derfor er Rikke Kofod så spændt på, hvad der sker, når Brexit bliver en realitet.

Som forberedelse til de kommende måneders tumult skal hun nu selv ud og ansætte mere personale for at kunne følge med, og kvalificeret personale hænger ikke på træerne.

– Det er ikke nok med velvilje og ”jeg lærer hurtigt-attitude”, der skal være et grundigt fundament i toldverdens kringelkroge til stede, nogen man kan være i øjenhøjde med og som kan stille de rigtige spørgsmål, siger Rikke Kofod.

En limousine af et toldsystem
Yderligere er der stort behov for hjælp til toldarbejde mellem de Skandinaviske lande, hvortil Rikke efter eget udsagn har bestilt en limousine af et toldsystem hos Descartes (KSD), der har lavet en cloud-baseret GCT-løsning.

– Den kan fortolde godset både frem og tilbage mellem Danmark, Sverige og Norge, hvor fortoldningerne vendes i skyen. Jeg glæder mig som et lille barn til jul, tilføjer hun.

Rikke Kofod har selv været med til at teste og udvikle dette system sammen med Descartes (KSD), som blandt andet skal bruges til Postnord, hvor hun især har bidraget med know-how og erfaringer fra mange års arbejde i det danske toldsystem for at sikre, at alle relevante oplysninger er inkluderet og tilgængelige, og at reglerne bliver fulgt til punkt og prikke. For som hun siger:

- Systemer kan være smarte, men de kan også gøre dem, der arbejder med dem, mindre kloge, fordi de ikke ser det, der ligger inde bagved.

- Toldarbejde er det arbejde, som ingen gider lave. Det er lidt ligesom uldvasketøjet, der ryger nederst i kurven. Virkeligheden er, at det ikke kan vente, for så kommer godset hverken ud og rulle, flyde eller flyve, og så går hele samfundet i stå. Derfor kræver toldarbejdet rettidig omhu.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094