23948sdkhjf

COOP: Store udfordringer med el-lastbiler

| Af Tekst og foto: Vincent Byakika | Tip redaktionen om en historie

Der er ingen, der siger nej til ellastbiler, men udfordringer med infrastruktur og priser ser ud til at sætte en bremse i for interessen indtil videre - sådan lød det på debatmøde med Dansk Elbil Alliance

Ellastbilerne kommer. Det er et faktum, og lige nu bruger fabrikanterne milliarder på at udvikle dem. Men selv hvis de stod køreklar her og nu, ville der ikke være noget ladenetværk til de krævende batteripakker i de store køretøjer. Det er et ikke undseeligt problem, for det vil medføre store udgifter for de brugere, som ellers er til at tage det første skridt fra diesel til el.

Det var mere eller mindre konklusionen på status af ellastbilerne, efter Dansk Elbil Alliance holdt årsmøde for nylig.



Blandt talerne var Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance, Michael Voigt fra Daimler samt Peter K. Svendsen fra Coop. Netop Coop har et ekstremt stort distributionsnet, men med de nuværende omkostninger, som der er sammenholdt med at skulle omstille sig fra el til diesel, er det et regnskab, som simpelthen ikke går op.

For store udgifter
Det er ærgerligt, for han vil egentligt gerne købe ellastbiler, fastslår han, og han har også mandat til det fra COOP-ledelsen. Coop fastslår nemlig, at de gerne vil købe fire tunge og grønne lastbiler som kører på henholdsvis ren el, hybrid, brint og gas - og altså én af hver.

- Vi vil gerne gå forrest, men vi ved godt, at køretøjerne er dyre lige nu. Vi vil dog gerne betale for dem og danne erfaringer med, hvordan de passer ind i vores nuværende logistiksetup. Jeg har godkendelsen til at købe bilerne, men jeg kan endnu ikke rigtigt finde dem i den form, jeg vil, siger Peter K. Svendsen.

Planen for COOP er, at lastbilerne via udlån skal danne basis for en testplatform med de erfaringer, der kommer og hvordan de bidrager til de grønne løsninger. Men som priserne det ser ud lige nu, er det alt, alt for dyrt:

- Når jeg ser, at vi kan komme til at betale 30 pct. mere pr km., hvis vi bruger ellastbiler, så vil det grundlæggende betyde, at vi placerer hele vores årlige overskud der, siger han.

Coop har en årlig omsætning på omkring 45 mia. kr., og “på et godt år" er det et overskud på 300 mio. kr.

- Det er altså under én procent af vores omsætning, der lander på bunden, så det med at sige, at vi lige tager en ekstra udgift her og der, det går ikke, det må vi bare erkende, siger Peter K. Svendsen.

Klar til at købe
Coop sælger primært fødevarer. Når man ser deres samlede klimabelastning, så svarer det faktisk til 10 pct. af Danmark nationale klimaregnskab. Derfor spiller COOP en central rolle i den grønne omstilling. Dog kommer 92 pct. af klimabelastningen fra produktion af den mad, de sælger. Blot otte pct. kommer fra den energi, vi bruger i vores butikker, samt emballage og transport.

- Så hvis vi skal have væsentlige CO2-reduktioner for pengene, så er det ikke nødvendigvis på den tunge transport, der er vores primære, fastslår Peter K. Svendsen, som er chef for energi og grøn omstilling i Coop Danmark og fortsætter:

- Jeg vil sindssygt gerne købe nogle ellastbiler, men er det dér, vi skal fokusere vores skyts, og hvad skal det koste?, spørger han.

Han ville i første omgang stille skarpe krav til deres leverandører om, at COOPs varer skal leveres elbaseret.

- For mig at se er der brug for enten brancheudvekslinger, eller for regulering for at skubbe på denne udvikling. Vi kan sagtens spille hellige og stå i spidsen for denne omstilling, men konsekvensen vil formentligt koste os markedsandele, og vi får en meget, meget lille klimaeffekt for pengene, vurderer Peter K. Svendsen.

COOP fastslår dog, at de skal gå forrest, og at de også vil gå forrest:

- Når vi kontakter leverandørerne og siger, at vi gerne vil købe fire forskellige grønne, alternative biler, så kan vi ikke købe dem. Det er en helt lavpraktisk udfordring, som vi har lige nu. Det skridt som vi rent faktisk gerne vil tage lige nu, kan vi ikke tage. der er også stadigvæk en usikkerhed om, hvilken teknologi, der bliver den bærende. Brint, el eller andet, og det er jeg ikke klog nok til at vurdere, hvis vi skal se fem eller ti år frem. Det en branche, som er drevet benhårdt af kosteffektivisering, og det gør det svært at gennemføre en omstilling.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Her er transportaftalens vigtigste punkter

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

ITD: En trist dag for danske vognmænd

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.18