23948sdkhjf

COOP: Store udfordringer med el-lastbiler

Der er ingen, der siger nej til ellastbiler, men udfordringer med infrastruktur og priser ser ud til at sætte en bremse i for interessen indtil videre - sådan lød det på debatmøde med Dansk Elbil Alliance

Ellastbilerne kommer. Det er et faktum, og lige nu bruger fabrikanterne milliarder på at udvikle dem. Men selv hvis de stod køreklar her og nu, ville der ikke være noget ladenetværk til de krævende batteripakker i de store køretøjer. Det er et ikke undseeligt problem, for det vil medføre store udgifter for de brugere, som ellers er til at tage det første skridt fra diesel til el.

Det var mere eller mindre konklusionen på status af ellastbilerne, efter Dansk Elbil Alliance holdt årsmøde for nylig.

Blandt talerne var Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance, Michael Voigt fra Daimler samt Peter K. Svendsen fra Coop. Netop Coop har et ekstremt stort distributionsnet, men med de nuværende omkostninger, som der er sammenholdt med at skulle omstille sig fra el til diesel, er det et regnskab, som simpelthen ikke går op.

For store udgifter
Det er ærgerligt, for han vil egentligt gerne købe ellastbiler, fastslår han, og han har også mandat til det fra COOP-ledelsen. Coop fastslår nemlig, at de gerne vil købe fire tunge og grønne lastbiler som kører på henholdsvis ren el, hybrid, brint og gas - og altså én af hver.

- Vi vil gerne gå forrest, men vi ved godt, at køretøjerne er dyre lige nu. Vi vil dog gerne betale for dem og danne erfaringer med, hvordan de passer ind i vores nuværende logistiksetup. Jeg har godkendelsen til at købe bilerne, men jeg kan endnu ikke rigtigt finde dem i den form, jeg vil, siger Peter K. Svendsen.

Planen for COOP er, at lastbilerne via udlån skal danne basis for en testplatform med de erfaringer, der kommer og hvordan de bidrager til de grønne løsninger. Men som priserne det ser ud lige nu, er det alt, alt for dyrt:

- Når jeg ser, at vi kan komme til at betale 30 pct. mere pr km., hvis vi bruger ellastbiler, så vil det grundlæggende betyde, at vi placerer hele vores årlige overskud der, siger han.

Coop har en årlig omsætning på omkring 45 mia. kr., og “på et godt år" er det et overskud på 300 mio. kr.

- Det er altså under én procent af vores omsætning, der lander på bunden, så det med at sige, at vi lige tager en ekstra udgift her og der, det går ikke, det må vi bare erkende, siger Peter K. Svendsen.

Klar til at købe
Coop sælger primært fødevarer. Når man ser deres samlede klimabelastning, så svarer det faktisk til 10 pct. af Danmark nationale klimaregnskab. Derfor spiller COOP en central rolle i den grønne omstilling. Dog kommer 92 pct. af klimabelastningen fra produktion af den mad, de sælger. Blot otte pct. kommer fra den energi, vi bruger i vores butikker, samt emballage og transport.

- Så hvis vi skal have væsentlige CO2-reduktioner for pengene, så er det ikke nødvendigvis på den tunge transport, der er vores primære, fastslår Peter K. Svendsen, som er chef for energi og grøn omstilling i Coop Danmark og fortsætter:

- Jeg vil sindssygt gerne købe nogle ellastbiler, men er det dér, vi skal fokusere vores skyts, og hvad skal det koste?, spørger han.

Han ville i første omgang stille skarpe krav til deres leverandører om, at COOPs varer skal leveres elbaseret.

- For mig at se er der brug for enten brancheudvekslinger, eller for regulering for at skubbe på denne udvikling. Vi kan sagtens spille hellige og stå i spidsen for denne omstilling, men konsekvensen vil formentligt koste os markedsandele, og vi får en meget, meget lille klimaeffekt for pengene, vurderer Peter K. Svendsen.

COOP fastslår dog, at de skal gå forrest, og at de også vil gå forrest:

- Når vi kontakter leverandørerne og siger, at vi gerne vil købe fire forskellige grønne, alternative biler, så kan vi ikke købe dem. Det er en helt lavpraktisk udfordring, som vi har lige nu. Det skridt som vi rent faktisk gerne vil tage lige nu, kan vi ikke tage. der er også stadigvæk en usikkerhed om, hvilken teknologi, der bliver den bærende. Brint, el eller andet, og det er jeg ikke klog nok til at vurdere, hvis vi skal se fem eller ti år frem. Det en branche, som er drevet benhårdt af kosteffektivisering, og det gør det svært at gennemføre en omstilling.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Transport.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109