23948sdkhjf

Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme

Scanias sekscylindrede rækkemotor fås efter udvidelsen med 540 hk udgaven nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk.

Meget af teknologien i den nye 540’er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger. Dertil variabel kølepumpe.



540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan få fordele af den ekstra brændstofbesparelse såvel som 300 kg øget lasteevne - mens 520 V8-motoren i de fleste tilfælde vil være mest brændstoføkonomisk, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton.

Et godt valg for mange
Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på god brændstoføkonomi - og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen.

Scania udtaler selv, at den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør 540 hk maskinen til et godt valg for mange kunder.

Med 2.700 Nm fra 1.000- til 1.300 omdrejninger er der mulighed for såvel en ganske hurtig gearing og lave omdrejningstal som til en god startevne.

Læs også: Anden V8'er på et år

Men 500 hk udgaven yder dog 2.550 Nm allerede fra 925- til 1.340 omdrejninger - altså over et større omdrejningsområde.

En dansk kommentar
Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme.

- Med tilføjelse af 540-modellen opstår spørgsmålet, om hvornår man bør vælge 540 R6 i forhold til 520 V8. Den helt enkle regel er, at 540 anbefales ved vogntogsvægt under 45 ton, hvor den leverer lidt bedre brændstoføkonomi i forhold til V8’eren, siger Anton Freiesleben.

Men han understreger, at der som så ofte kan være mere nuancerede situationer.

Læs også: Ny Scania R650 til Fjerritslev

Måske bedst ved 56 tons
- For den nye 540 er ligeledes cirka 300 kg lettere end 520 V8, og kan dette udnyttes ved transporter, hvor lasteevnen er afgørende, så forekommer der situationer hvor 540’eren er den bedste valg selv ved syv-akslede 56 ton vogntog.

Anton Freiesleben peger på, at Scania på det danske marked ofte har disse grænsetilfælde.

- Derfor er 540 et kærkomment nyt alternativ, som hjælper til, at vi kan optimere specifikationerne yderligere, siger Anton Freiesleben.

S-førerhuset behøver ingen nærmere præsentation, mener han.

Læs også: Vognmand får lækker V8 Limited Edition med busplys og guld-lir

- Citater fra danske chauffører taler deres eget sprog, siger salgsdirektøren. Således har danske chauffører givet spontane udtalelse som følgende efter deres første tur i en Scania S-model:

"Chaufførkomforten er i top"
"Der er ikke nogen lastbil over, ingen ved siden af og langt til nummer to"
"Den kører som en drøm"

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan for øvrigt køre på en blanding af op til 100 procent hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Svært marked: Leman fyrer 50

Online Avis Arkiv
Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Gang i luftfragten igen

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.145