23948sdkhjf

Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme

TEST: Scanias sekscylindrede rækkemotor fås efter udvidelsen med 540 hk udgaven nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk.

Meget af teknologien i den nye 540’er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger. Dertil variabel kølepumpe.



540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan få fordele af den ekstra brændstofbesparelse såvel som 300 kg øget lasteevne - mens 520 V8-motoren i de fleste tilfælde vil være mest brændstoføkonomisk, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton.

Et godt valg for mange
Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på god brændstoføkonomi - og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen.

Scania udtaler selv, at den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør 540 hk maskinen til et godt valg for mange kunder.

Med 2.700 Nm fra 1.000- til 1.300 omdrejninger er der mulighed for såvel en ganske hurtig gearing og lave omdrejningstal som til en god startevne.

Men 500 hk udgaven yder dog 2.550 Nm allerede fra 925- til 1.340 omdrejninger - altså over et større omdrejningsområde.

En dansk kommentar
Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme.

- Med tilføjelse af 540-modellen opstår spørgsmålet, om hvornår man bør vælge 540 R6 i forhold til 520 V8. Den helt enkle regel er, at 540 anbefales ved vogntogsvægt under 45 ton, hvor den leverer lidt bedre brændstoføkonomi i forhold til V8’eren, siger Anton Freiesleben.

Men han understreger, at der som så ofte kan være mere nuancerede situationer.

Måske bedst ved 56 tons
- For den nye 540 er ligeledes cirka 300 kg lettere end 520 V8, og kan dette udnyttes ved transporter, hvor lasteevnen er afgørende, så forekommer der situationer hvor 540’eren er den bedste valg selv ved syv-akslede 56 ton vogntog.

Anton Freiesleben peger på, at Scania på det danske marked ofte har disse grænsetilfælde.

- Derfor er 540 et kærkomment nyt alternativ, som hjælper til, at vi kan optimere specifikationerne yderligere, siger Anton Freiesleben.

S-førerhuset behøver ingen nærmere præsentation, mener han.

- Citater fra danske chauffører taler deres eget sprog, siger salgsdirektøren. Således har danske chauffører givet spontane udtalelse som følgende efter deres første tur i en Scania S-model:

"Chaufførkomforten er i top"
"Der er ikke nogen lastbil over, ingen ved siden af og langt til nummer to"
"Den kører som en drøm"

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan for øvrigt køre på en blanding af op til 100 procent hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

Postnord sælger dagligvarelogistikken

Nyhedsbrev

9.102 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

DSV har fået 47.000 kvm logistikcenter på bare 9 måneder

Online Avis Arkiv

OK-forhandlinger i transportsektoren tæt på klimaks

Dansk Industri og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger i dag for at forsøge at opnå gennembrudsforlig

Klima-Dan indkalder til forhandlinger om ladestandere og erhvervstransport

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Plus

Bagom Vestas-aftalen
DSV tænker grønne vindmølle-tanker: Vil revolutionere Vestas-transporter

OK mærker stigende efterspørgsel på HVO

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Lastbilsalget vil falde i 2020

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Scania får ny salgschef

Afmatning i Nordens største havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Tjek vores nye katalog!

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Restsalg opkorterkrog m. gaffel

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

4 facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!

Har du et login til fyns-kran.dk?

Kel-Berg sværlasttrailer til Fredericia Shipping A/S

Står du og skal bruge stålwirer? NOS A/S har et stort udvalg

Med få skridt kan du gøre en forskel

Ny telecom sælger ansat hos Prysmian Danmark

Komplette faldsikringssæt fra Carl Stahl A/S

Har du hørt om vores kurser i Sikker Anhugning? (VIDEO)

Børge Skafte Transport & Spedition A/S nye Kel-Berg

Vi har nyt katalog på gaden!

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Vil du være en del af vores serviceteam?

Send til en kollega

0.173