23948sdkhjf

Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme

Scanias sekscylindrede rækkemotor fås efter udvidelsen med 540 hk udgaven nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk.

Meget af teknologien i den nye 540’er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger. Dertil variabel kølepumpe.

540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan få fordele af den ekstra brændstofbesparelse såvel som 300 kg øget lasteevne - mens 520 V8-motoren i de fleste tilfælde vil være mest brændstoføkonomisk, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton.

Et godt valg for mange
Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på god brændstoføkonomi - og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen.

Scania udtaler selv, at den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør 540 hk maskinen til et godt valg for mange kunder.

Med 2.700 Nm fra 1.000- til 1.300 omdrejninger er der mulighed for såvel en ganske hurtig gearing og lave omdrejningstal som til en god startevne.

Men 500 hk udgaven yder dog 2.550 Nm allerede fra 925- til 1.340 omdrejninger - altså over et større omdrejningsområde.

En dansk kommentar
Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme.

- Med tilføjelse af 540-modellen opstår spørgsmålet, om hvornår man bør vælge 540 R6 i forhold til 520 V8. Den helt enkle regel er, at 540 anbefales ved vogntogsvægt under 45 ton, hvor den leverer lidt bedre brændstoføkonomi i forhold til V8’eren, siger Anton Freiesleben.

Men han understreger, at der som så ofte kan være mere nuancerede situationer.

Måske bedst ved 56 tons
- For den nye 540 er ligeledes cirka 300 kg lettere end 520 V8, og kan dette udnyttes ved transporter, hvor lasteevnen er afgørende, så forekommer der situationer hvor 540’eren er den bedste valg selv ved syv-akslede 56 ton vogntog.

Anton Freiesleben peger på, at Scania på det danske marked ofte har disse grænsetilfælde.

- Derfor er 540 et kærkomment nyt alternativ, som hjælper til, at vi kan optimere specifikationerne yderligere, siger Anton Freiesleben.

S-førerhuset behøver ingen nærmere præsentation, mener han.

- Citater fra danske chauffører taler deres eget sprog, siger salgsdirektøren. Således har danske chauffører givet spontane udtalelse som følgende efter deres første tur i en Scania S-model:

"Chaufførkomforten er i top"
"Der er ikke nogen lastbil over, ingen ved siden af og langt til nummer to"
"Den kører som en drøm"

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan for øvrigt køre på en blanding af op til 100 procent hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.

Artiklen er en del af temaet Test.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125