23948sdkhjf

Skal det være 540 R6 eller 520 V8?

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme

TEST: Scanias sekscylindrede rækkemotor fås efter udvidelsen med 540 hk udgaven nu i fem effektversioner: 370, 410, 450, 500 og 540 hk.

Meget af teknologien i den nye 540’er findes også i søstermotoren på 500 hk, eksempelvis en robust turbo med fast geometri og kuglelejer i stedet for bøsninger. Dertil variabel kølepumpe.



540-motoren egner sig særligt til gennemsnits-vogntogsvægte under 45 ton hvor kunderne kan få fordele af den ekstra brændstofbesparelse såvel som 300 kg øget lasteevne - mens 520 V8-motoren i de fleste tilfælde vil være mest brændstoføkonomisk, når gennemsnitsvogntogsvægten overstiger 45 ton.

Et godt valg for mange
Alle DC13-motorerne har det til fælles, at de byder på god brændstoføkonomi - og kun bruger SCR til efterbehandling af udstødningen.

Scania udtaler selv, at den forbedrede brændstoføkonomi og kraft/vægtforholdet gør 540 hk maskinen til et godt valg for mange kunder.

Med 2.700 Nm fra 1.000- til 1.300 omdrejninger er der mulighed for såvel en ganske hurtig gearing og lave omdrejningstal som til en god startevne.

Men 500 hk udgaven yder dog 2.550 Nm allerede fra 925- til 1.340 omdrejninger - altså over et større omdrejningsområde.

En dansk kommentar
Salgsdirektør Anton Freiesleben, Scania Danmark, er glad for at kunne præsentere den nye 540 hk udgave af 13 liter motoren herhjemme.

- Med tilføjelse af 540-modellen opstår spørgsmålet, om hvornår man bør vælge 540 R6 i forhold til 520 V8. Den helt enkle regel er, at 540 anbefales ved vogntogsvægt under 45 ton, hvor den leverer lidt bedre brændstoføkonomi i forhold til V8’eren, siger Anton Freiesleben.

Men han understreger, at der som så ofte kan være mere nuancerede situationer.

Måske bedst ved 56 tons
- For den nye 540 er ligeledes cirka 300 kg lettere end 520 V8, og kan dette udnyttes ved transporter, hvor lasteevnen er afgørende, så forekommer der situationer hvor 540’eren er den bedste valg selv ved syv-akslede 56 ton vogntog.

Anton Freiesleben peger på, at Scania på det danske marked ofte har disse grænsetilfælde.

- Derfor er 540 et kærkomment nyt alternativ, som hjælper til, at vi kan optimere specifikationerne yderligere, siger Anton Freiesleben.

S-førerhuset behøver ingen nærmere præsentation, mener han.

- Citater fra danske chauffører taler deres eget sprog, siger salgsdirektøren. Således har danske chauffører givet spontane udtalelse som følgende efter deres første tur i en Scania S-model:

"Chaufførkomforten er i top"
"Der er ikke nogen lastbil over, ingen ved siden af og langt til nummer to"
"Den kører som en drøm"

Alle Scanias Euro 5- og 6-dieselmotorer kan for øvrigt køre på en blanding af op til 100 procent hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO) samt på diesel og HVO i et vilkårligt blandingsforhold uanset motorserie.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

Her er transportaftalens vigtigste punkter

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.453