23948sdkhjf

Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST: Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk - med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor

Det er altid svært at skulle vælge den rette lastbil til den rette opgave, men jo flere muligheder, der er for at vælge, jo bedre.

Et godt eksempel er udvidelsen af Scanias serie af 13 liters motorer, hvor der nu også er en udgave med 540 hk.

Scania S540 4x2

Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V 
Model: DC13 166
Slagvolumen: 13 liter
Indsprøjtning: XPi 
Miljø: Euro 6
Behandling: Ren SCR
Tank: 400 liter
AdBlue tank: 47 liter
Ydelse: 540 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Udstødningsbremse: 242 kW v. 2.400 omdr. 
Støjniveau: 80 decibel
Gearkasse: 12 trins Scania GRS905R - Opticruise
Bagtøjsudveksling: 2,59
Totalvægt: 39,6 tons
Forbrug på testrute: 3,8 km/l 
Retarder: Scania R 4100D. 500 kW. 
Dæk: Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5 - 315/55 R22,5. 
Bagaksel gearing: Scania R780 enkelt-reduktion. 
Foraksel: Parabelfjedre 7.500 kg. 
Bagaksel: Luftaffjedring 11.500 kg. 
Styretøj: Kuglekredsløb - servo
Akselafstand: 3.750 mm. 
Vendediameter trækker: 7.012 mm (kantsten)
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, AEB nødbremse, LDW linjevogter, esc stabilitetssystem, bakkeholder, LED lygter


Modellen gik i produktion i november 2019, og Scania har været forbi med en demo-model, som vi netop har prøvekørt i en S540 udgave - med det store førerhus med fladt gulv og til gengæld fire trin op fra vejen.

124 km på to timer
Vi har valgt vores faste 124 km teststrækning, der begynder ved Scania-importøren i Ishøj og så går ad motorvejen til Sydsjælland, hvor vi drejer af ved Bårse runddel.

Så kører vi en strækning ad den gamle kuperede landevej (den gamle hovedvej 2) til Rønnede og så retur ad motorvejen til Ishøj.

Godt to timers test med 52 km/t i gennemsnit. På motorvejen valgte vi at sætte fartpiloten på 85 km/t, hvor testbilen kørte med 1.175 omdrejninger. Køretøjet - en 4x2 Europa-trækker - vejede knap 40 tons.

Mest i 12. gear eller frigear
Den kraftige motor holdt sig det meste af turen i 12. gear, selv på flere stigninger, hvor vi var nede på 930 omdrejninger. Men lige så ofte i frigear gennem Predictive Cruise Control.

Kun en enkelt gang på landevejen var vi i 11. gear ved 70 km/t - ved 1.400 omdrejninger. Ellers var det kun ved kørsel gennem byer og gennem rundkørsler, at motoren gearede ned.

Den nye S540 er meget støjsvag og derfor ganske komfortabel. Et tysk fagblad målte støjniveauet ved 80 km/t til 50 decibel.

"New Generation"
Scanias "New Generation" lastbiler har fra første færd imponeret med stærkt forbedret førerkomfort - og en voldsom forbedring af kvaliteten. Bare det at lukke dørene er et bevis i sig selv. Det nærmeste, som man kommer, er at lukke døren på en Audi A8.

Vi har skrevet det før - men nu sidder man lidt længere fremme og lidt til venstre. Det optimerer udsynet betragteligt. Hele instrumenteringen er også nydesignet og lige til at gå til. Testbilen var i toptrim med bl.a. lædersæder og læderrat.

Fra tyske tests
Testbilen kom lige fra tests hos tyske fagblade, hvor bedste gennemsnitsresultat lå på fire km/l ved en 346 km lang test. Vores test endte med 3,8 km/l.

Et af de tyske fagblade havde i øvrigt sat bilen op i en sammenligningstest med Volvo I-Save og Mercedes-Benz Actros - og her løb Scania igen af med sejren i kategorien ’brændstofforbrug’.

Scanias sekscylindrede rækkemotorserie har slået konkurrenterne ved mange brændstoftests - blandt andet med sejr ved den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk - en præstation for et svensk mærke ved tests i Tyskland.

Helt dugfrisk test
Bladet er netop udkommet, fortalte vores demo-driver René Seckler fra Scania Tyskland. Da han kørte vores testkøretøj fra Göttingen i Tyskland til Ishøj - en strækning på 600 km - opnåede han resultatet 3,7 km/l.

Selvfølgelig med langt mere kuperet terræn inklusive Kassel bakken og med mere trafik.

Men kan kalde den et grænsetilfælde - men for mange vognmænd et kærkomment grænsetilfælde.

Den nye udgave, som hedder, DC13 166 er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og gode køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

Scania prøver at udvikle de modeller, som kunderne har brug for. I dette tilfælde en ny topudgave af 13-liters motoren, så springet fra den 6-cylindrede 13 liter motor til V8-motoren på 16 liter.

Mere om: Scania S540
Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Lastbildæk skal mærkes

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Svært marked: Leman fyrer 50

Online Avis Arkiv

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Gang i luftfragten igen

Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.141