23948sdkhjf

Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST: Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk - med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor

Det er altid svært at skulle vælge den rette lastbil til den rette opgave, men jo flere muligheder, der er for at vælge, jo bedre.

Et godt eksempel er udvidelsen af Scanias serie af 13 liters motorer, hvor der nu også er en udgave med 540 hk.

Scania S540 4x2

Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V 
Model: DC13 166
Slagvolumen: 13 liter
Indsprøjtning: XPi 
Miljø: Euro 6
Behandling: Ren SCR
Tank: 400 liter
AdBlue tank: 47 liter
Ydelse: 540 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Udstødningsbremse: 242 kW v. 2.400 omdr. 
Støjniveau: 80 decibel
Gearkasse: 12 trins Scania GRS905R - Opticruise
Bagtøjsudveksling: 2,59
Totalvægt: 39,6 tons
Forbrug på testrute: 3,8 km/l 
Retarder: Scania R 4100D. 500 kW. 
Dæk: Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5 - 315/55 R22,5. 
Bagaksel gearing: Scania R780 enkelt-reduktion. 
Foraksel: Parabelfjedre 7.500 kg. 
Bagaksel: Luftaffjedring 11.500 kg. 
Styretøj: Kuglekredsløb - servo
Akselafstand: 3.750 mm. 
Vendediameter trækker: 7.012 mm (kantsten)
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, AEB nødbremse, LDW linjevogter, esc stabilitetssystem, bakkeholder, LED lygter


Modellen gik i produktion i november 2019, og Scania har været forbi med en demo-model, som vi netop har prøvekørt i en S540 udgave - med det store førerhus med fladt gulv og til gengæld fire trin op fra vejen.

124 km på to timer
Vi har valgt vores faste 124 km teststrækning, der begynder ved Scania-importøren i Ishøj og så går ad motorvejen til Sydsjælland, hvor vi drejer af ved Bårse runddel.

Så kører vi en strækning ad den gamle kuperede landevej (den gamle hovedvej 2) til Rønnede og så retur ad motorvejen til Ishøj.

Godt to timers test med 52 km/t i gennemsnit. På motorvejen valgte vi at sætte fartpiloten på 85 km/t, hvor testbilen kørte med 1.175 omdrejninger. Køretøjet - en 4x2 Europa-trækker - vejede knap 40 tons.

Mest i 12. gear eller frigear
Den kraftige motor holdt sig det meste af turen i 12. gear, selv på flere stigninger, hvor vi var nede på 930 omdrejninger. Men lige så ofte i frigear gennem Predictive Cruise Control.

Kun en enkelt gang på landevejen var vi i 11. gear ved 70 km/t - ved 1.400 omdrejninger. Ellers var det kun ved kørsel gennem byer og gennem rundkørsler, at motoren gearede ned.

Den nye S540 er meget støjsvag og derfor ganske komfortabel. Et tysk fagblad målte støjniveauet ved 80 km/t til 50 decibel.

"New Generation"
Scanias "New Generation" lastbiler har fra første færd imponeret med stærkt forbedret førerkomfort - og en voldsom forbedring af kvaliteten. Bare det at lukke dørene er et bevis i sig selv. Det nærmeste, som man kommer, er at lukke døren på en Audi A8.

Vi har skrevet det før - men nu sidder man lidt længere fremme og lidt til venstre. Det optimerer udsynet betragteligt. Hele instrumenteringen er også nydesignet og lige til at gå til. Testbilen var i toptrim med bl.a. lædersæder og læderrat.

Fra tyske tests
Testbilen kom lige fra tests hos tyske fagblade, hvor bedste gennemsnitsresultat lå på fire km/l ved en 346 km lang test. Vores test endte med 3,8 km/l.

Et af de tyske fagblade havde i øvrigt sat bilen op i en sammenligningstest med Volvo I-Save og Mercedes-Benz Actros - og her løb Scania igen af med sejren i kategorien ’brændstofforbrug’.

Scanias sekscylindrede rækkemotorserie har slået konkurrenterne ved mange brændstoftests - blandt andet med sejr ved den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk - en præstation for et svensk mærke ved tests i Tyskland.

Helt dugfrisk test
Bladet er netop udkommet, fortalte vores demo-driver René Seckler fra Scania Tyskland. Da han kørte vores testkøretøj fra Göttingen i Tyskland til Ishøj - en strækning på 600 km - opnåede han resultatet 3,7 km/l.

Selvfølgelig med langt mere kuperet terræn inklusive Kassel bakken og med mere trafik.

Men kan kalde den et grænsetilfælde - men for mange vognmænd et kærkomment grænsetilfælde.

Den nye udgave, som hedder, DC13 166 er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og gode køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

Scania prøver at udvikle de modeller, som kunderne har brug for. I dette tilfælde en ny topudgave af 13-liters motoren, så springet fra den 6-cylindrede 13 liter motor til V8-motoren på 16 liter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Razzia denne uge: Lastbilchauffører er mest uopmærksomme i trafikken

DK-Miljø opkøber vognmandsfirma med 100 år på bagen

DTL om håndholdt mobilsnak: - Vi vil ikke se det!

Trafiktung Københavner-bro er nedslidt: Skal renoveres for 36 mio. kr.

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Nyhedsbrev

9.105 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

TIP Nordic fortsætter væksten

TIP Trailer nåde en milepæl i december. Over 10.000 trailere på leje i Norden!

Online Avis Arkiv

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Lastbilsalget vil falde i 2020

Plus

Efter kæmpe transportaftale: - Det skader aldrig at have lidt ydmyghed

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Vognmand løfter overskuddet over millionen

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Kontrol: Polsk chauffør fanget med magnet og rod i fragtbrevene

Nye leveringer

Ny hurtigfærge til Fjord Line er søsat

Fjord Lines nye katamaran til Skagerrak kommer til at hedde ’Fjord FSTR’ og har nu fået vand under kølene i Filippinerne

Plus

Omstridt lov om opbygninger udskudt

Den nye godkendelsesordning for ombyggede køretøjer ventes først at træde i kraft den 1. januar 202

Aabenraa Havn overtager Vattenfall-terminal

Aarhus Havn oplever markant stigning i udlejning af arealer

Årets mekanikerlærling er fra Volvo

Transportfirma viser sikre takter i årsregnskab

Se transportbranchens innovative solstrålehistorier

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Plus

Jernbaneterminal til millioner ligger fortsat øde hen

Direktør tilbage hos Nyscan

V og R vil gøre det gratis at køre over Storebælt i elbil

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Pallemagasin taler med robotter

Næstved Havns næste direktør er fundet

Debat
- Vi skal hylde de dygtige lærlinge

Vand på vejene er lige så farligt som is

Afmatning i Nordens største havn

Scania får ny salgschef

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Service af faldsikringsudstyr

Kel-Berg nedb. sværlasttrailer med udtræk til Ugilt Spær A/S

Load test af 110 tons løfteåg (VIDEO)

Kranfører Jim hejser byggematerialer

NOS A/S har eget riggerværksted

Forbilleder til fremtidens køkkener

Renovering af kædeblokke i vores offshore afdeling

Indkøring af kran fra KLC

Produktnyhed fra Hans Følsgaard

Flådestyring TTC: Tacho Tracking Canbus

Fabriksny 4 aksel FAYMONVILLE Multimax !

NYHED ONLINE: HADEF ’Liftboy’ 43/86E elektrisk wirespil

Husker du at få dit løftegrej efterset?

Ny Kel-Berg 2 akslet linktrailer til Flemming Krogh A/S

Vi har nyt katalog på gaden!

BSV - meget mere end jern og gul maling

Er det dig? Eller en du kender?

Flotte opbygninger til Københavns Kommune

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® kran!

Kel-Berg city tiptrailer, årets første nyhed fra Lastas

NOS A/S har surringer, der holder!

Læs: Ni vigtige regler når du bruger sjækler

To nye Kel-Berg sværlasttrailere til P.K. Justesen A/S

NOS A/S forhandler et stort udvalg af tovværk!

Gratis seminar: Bæredygtighed og byggevarer

Send til en kollega

0.189