23948sdkhjf

Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST: Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk - med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor

Det er altid svært at skulle vælge den rette lastbil til den rette opgave, men jo flere muligheder, der er for at vælge, jo bedre.

Et godt eksempel er udvidelsen af Scanias serie af 13 liters motorer, hvor der nu også er en udgave med 540 hk.

Scania S540 4x2

Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V 
Model: DC13 166
Slagvolumen: 13 liter
Indsprøjtning: XPi 
Miljø: Euro 6
Behandling: Ren SCR
Tank: 400 liter
AdBlue tank: 47 liter
Ydelse: 540 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Udstødningsbremse: 242 kW v. 2.400 omdr. 
Støjniveau: 80 decibel
Gearkasse: 12 trins Scania GRS905R - Opticruise
Bagtøjsudveksling: 2,59
Totalvægt: 39,6 tons
Forbrug på testrute: 3,8 km/l 
Retarder: Scania R 4100D. 500 kW. 
Dæk: Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5 - 315/55 R22,5. 
Bagaksel gearing: Scania R780 enkelt-reduktion. 
Foraksel: Parabelfjedre 7.500 kg. 
Bagaksel: Luftaffjedring 11.500 kg. 
Styretøj: Kuglekredsløb - servo
Akselafstand: 3.750 mm. 
Vendediameter trækker: 7.012 mm (kantsten)
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, AEB nødbremse, LDW linjevogter, esc stabilitetssystem, bakkeholder, LED lygter


Modellen gik i produktion i november 2019, og Scania har været forbi med en demo-model, som vi netop har prøvekørt i en S540 udgave - med det store førerhus med fladt gulv og til gengæld fire trin op fra vejen.

124 km på to timer
Vi har valgt vores faste 124 km teststrækning, der begynder ved Scania-importøren i Ishøj og så går ad motorvejen til Sydsjælland, hvor vi drejer af ved Bårse runddel.

Så kører vi en strækning ad den gamle kuperede landevej (den gamle hovedvej 2) til Rønnede og så retur ad motorvejen til Ishøj.

Godt to timers test med 52 km/t i gennemsnit. På motorvejen valgte vi at sætte fartpiloten på 85 km/t, hvor testbilen kørte med 1.175 omdrejninger. Køretøjet - en 4x2 Europa-trækker - vejede knap 40 tons.

Mest i 12. gear eller frigear
Den kraftige motor holdt sig det meste af turen i 12. gear, selv på flere stigninger, hvor vi var nede på 930 omdrejninger. Men lige så ofte i frigear gennem Predictive Cruise Control.

Kun en enkelt gang på landevejen var vi i 11. gear ved 70 km/t - ved 1.400 omdrejninger. Ellers var det kun ved kørsel gennem byer og gennem rundkørsler, at motoren gearede ned.

Den nye S540 er meget støjsvag og derfor ganske komfortabel. Et tysk fagblad målte støjniveauet ved 80 km/t til 50 decibel.

"New Generation"
Scanias "New Generation" lastbiler har fra første færd imponeret med stærkt forbedret førerkomfort - og en voldsom forbedring af kvaliteten. Bare det at lukke dørene er et bevis i sig selv. Det nærmeste, som man kommer, er at lukke døren på en Audi A8.

Vi har skrevet det før - men nu sidder man lidt længere fremme og lidt til venstre. Det optimerer udsynet betragteligt. Hele instrumenteringen er også nydesignet og lige til at gå til. Testbilen var i toptrim med bl.a. lædersæder og læderrat.

Fra tyske tests
Testbilen kom lige fra tests hos tyske fagblade, hvor bedste gennemsnitsresultat lå på fire km/l ved en 346 km lang test. Vores test endte med 3,8 km/l.

Et af de tyske fagblade havde i øvrigt sat bilen op i en sammenligningstest med Volvo I-Save og Mercedes-Benz Actros - og her løb Scania igen af med sejren i kategorien ’brændstofforbrug’.

Scanias sekscylindrede rækkemotorserie har slået konkurrenterne ved mange brændstoftests - blandt andet med sejr ved den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk - en præstation for et svensk mærke ved tests i Tyskland.

Helt dugfrisk test
Bladet er netop udkommet, fortalte vores demo-driver René Seckler fra Scania Tyskland. Da han kørte vores testkøretøj fra Göttingen i Tyskland til Ishøj - en strækning på 600 km - opnåede han resultatet 3,7 km/l.

Selvfølgelig med langt mere kuperet terræn inklusive Kassel bakken og med mere trafik.

Men kan kalde den et grænsetilfælde - men for mange vognmænd et kærkomment grænsetilfælde.

Den nye udgave, som hedder, DC13 166 er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og gode køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

Scania prøver at udvikle de modeller, som kunderne har brug for. I dette tilfælde en ny topudgave af 13-liters motoren, så springet fra den 6-cylindrede 13 liter motor til V8-motoren på 16 liter.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

Her er transportaftalens vigtigste punkter

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.188