23948sdkhjf

Lastbiltest: Scania får ros for et ’kærkomment grænsetilfælde’

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

TEST: Scania har netop lanceret topmodellen blandt deres 13-liters motorer med 540 hk - med 300 kg. større nyttelast end den mindste V8-motor

Det er altid svært at skulle vælge den rette lastbil til den rette opgave, men jo flere muligheder, der er for at vælge, jo bedre.

Et godt eksempel er udvidelsen af Scanias serie af 13 liters motorer, hvor der nu også er en udgave med 540 hk.

Scania S540 4x2

Motor: 6 cyl. turbodiesel. 24V 
Model: DC13 166
Slagvolumen: 13 liter
Indsprøjtning: XPi 
Miljø: Euro 6
Behandling: Ren SCR
Tank: 400 liter
AdBlue tank: 47 liter
Ydelse: 540 hk v. 1.800 omdr.
Moment: 2.700 Nm v. 1.000-1.300 omdr.
Udstødningsbremse: 242 kW v. 2.400 omdr. 
Støjniveau: 80 decibel
Gearkasse: 12 trins Scania GRS905R - Opticruise
Bagtøjsudveksling: 2,59
Totalvægt: 39,6 tons
Forbrug på testrute: 3,8 km/l 
Retarder: Scania R 4100D. 500 kW. 
Dæk: Michelin X-Line Energy 385/55 R22,5 - 315/55 R22,5. 
Bagaksel gearing: Scania R780 enkelt-reduktion. 
Foraksel: Parabelfjedre 7.500 kg. 
Bagaksel: Luftaffjedring 11.500 kg. 
Styretøj: Kuglekredsløb - servo
Akselafstand: 3.750 mm. 
Vendediameter trækker: 7.012 mm (kantsten)
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot, AEB nødbremse, LDW linjevogter, esc stabilitetssystem, bakkeholder, LED lygter


Modellen gik i produktion i november 2019, og Scania har været forbi med en demo-model, som vi netop har prøvekørt i en S540 udgave - med det store førerhus med fladt gulv og til gengæld fire trin op fra vejen.

124 km på to timer
Vi har valgt vores faste 124 km teststrækning, der begynder ved Scania-importøren i Ishøj og så går ad motorvejen til Sydsjælland, hvor vi drejer af ved Bårse runddel.

Så kører vi en strækning ad den gamle kuperede landevej (den gamle hovedvej 2) til Rønnede og så retur ad motorvejen til Ishøj.

Godt to timers test med 52 km/t i gennemsnit. På motorvejen valgte vi at sætte fartpiloten på 85 km/t, hvor testbilen kørte med 1.175 omdrejninger. Køretøjet - en 4x2 Europa-trækker - vejede knap 40 tons.

Mest i 12. gear eller frigear
Den kraftige motor holdt sig det meste af turen i 12. gear, selv på flere stigninger, hvor vi var nede på 930 omdrejninger. Men lige så ofte i frigear gennem Predictive Cruise Control.

Kun en enkelt gang på landevejen var vi i 11. gear ved 70 km/t - ved 1.400 omdrejninger. Ellers var det kun ved kørsel gennem byer og gennem rundkørsler, at motoren gearede ned.

Den nye S540 er meget støjsvag og derfor ganske komfortabel. Et tysk fagblad målte støjniveauet ved 80 km/t til 50 decibel.

"New Generation"
Scanias "New Generation" lastbiler har fra første færd imponeret med stærkt forbedret førerkomfort - og en voldsom forbedring af kvaliteten. Bare det at lukke dørene er et bevis i sig selv. Det nærmeste, som man kommer, er at lukke døren på en Audi A8.

Vi har skrevet det før - men nu sidder man lidt længere fremme og lidt til venstre. Det optimerer udsynet betragteligt. Hele instrumenteringen er også nydesignet og lige til at gå til. Testbilen var i toptrim med bl.a. lædersæder og læderrat.

Fra tyske tests
Testbilen kom lige fra tests hos tyske fagblade, hvor bedste gennemsnitsresultat lå på fire km/l ved en 346 km lang test. Vores test endte med 3,8 km/l.

Et af de tyske fagblade havde i øvrigt sat bilen op i en sammenligningstest med Volvo I-Save og Mercedes-Benz Actros - og her løb Scania igen af med sejren i kategorien ’brændstofforbrug’.

Scanias sekscylindrede rækkemotorserie har slået konkurrenterne ved mange brændstoftests - blandt andet med sejr ved den tyske ‘Green Truck’-pris tre år i træk - en præstation for et svensk mærke ved tests i Tyskland.

Helt dugfrisk test
Bladet er netop udkommet, fortalte vores demo-driver René Seckler fra Scania Tyskland. Da han kørte vores testkøretøj fra Göttingen i Tyskland til Ishøj - en strækning på 600 km - opnåede han resultatet 3,7 km/l.

Selvfølgelig med langt mere kuperet terræn inklusive Kassel bakken og med mere trafik.

Men kan kalde den et grænsetilfælde - men for mange vognmænd et kærkomment grænsetilfælde.

Den nye udgave, som hedder, DC13 166 er primært beregnet til kunder, der kræver råstyrke og gode køreegenskaber, men hvor begrænsninger på for eksempel vægt eller forakseltryk gør den mere fordelagtig end V8-motorerne med en effekt på 520 hk og opefter.

Scania prøver at udvikle de modeller, som kunderne har brug for. I dette tilfælde en ny topudgave af 13-liters motoren, så springet fra den 6-cylindrede 13 liter motor til V8-motoren på 16 liter.

Mere om: Scania S540
Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Nyhedsbrev

9.178 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Online Avis Arkiv

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Grenaa Havn i ny udvidelse

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Hejselad til Vojens

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Send til en kollega

0.171