23948sdkhjf

Store ord beskriver transatlantisk makkerskab: "Vi er sjælevenner"

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner (Torino) | Tip redaktionen om en historie

Amerikanske Nikola Motors og italienske Iveco er langt i arbejdet med at tilbyde en brintlastbil i Europa, bygget på basis af Ivecos nye S-Way lastbil

"We are soulmates" - vi er sjælevenner.

Sådan udtrykte chefen for amerikanske Nikola Motors, Trevor Milton, hans forhold til italienske Iveco, da den kommende Nikola Tre lastbil forleden blev vist første gang i Europa - og dermed besejlede joint-venture samarbejdet mellem de to selskaber.

De to selskaber har føling for samme sag: Miljøet. For hvor Iveco har været pionér på gasdrift til lastbiler - er Nikola pionér på brintteknologi til lastbiler. For Iveco er Nikola er kærkommen partner - for modsat alle andre lastbilsproducenter i Europa, var Iveco alene.

Indenfor to år vil vi se de første el- og brintlastbiler fra Nikola i Europa. Nikola Motors er kun få år gammelt - og folkene bag er primært eksperter i el og brint.

Tre måneders arbejde
For nylig havde den europæiske udgave kaldet Nikola TRE præmiere i Torino i Italien. Lastbilen er udviklet sammen med Nikolas’ europæiske partner Iveco, som har stået for bl.a. platform og førerhusudvikling. Men i samarbejdet er også FPT (Fiat Power Train) på drivlinedelen.

Arbejdet med TRE-modellen er gennemført på kun tre måneder - og det har betydet, at Nikola Motors har sparet mange års udviklingsarbejde.

Udviklingsteamet hos Iveco og designerne fra Ital Design var netop færdige med udviklingen af Iveco’s nye S-Way og X-Way trækkere, da samarbejdet med Nikola Motors blev indgået - og så kunne de fortsætte, hvor de slap.

Fremtidens fjerntransport
- Brintbiler er for os at løsningen på fremtidens langdistance-kørsel, hvor el er løsningen på distribution i byer. Brintbiler er elbiler, hvor brinten er rækkeviddeforlænger. Vi er i gang med en udvikling, som kan sammenlignes med den industrielle revolution for 100 år siden, sagde Trevor Milton.

Hvor de europæiske plug-in el-lastbiler primært er udviklet til distribution, er Nikola TRE udviklet som trækker og eksportkørsel. I første omgang som 4x2, men senere også 6x2. Bilen vil både tilbydes som trækker og forvogn/hænger-kombination.

Man taler om, at ca. 10 pct. af lastbiler kører på el i Europa i 2025, 30 pct. i 2030 og i 2050 er målet CO2 neutralitet. Det skal brint hjælpe med.

Skalérbare platforme
Der er tale om skalérbare platforme med plads til brint- og litium el-teknik. Kapaciteten er 800 kWh, som sikrer en rækkevidde på i snit 400 km. Totalvægt op til 44 tons.

Nilkola-folkene taler om maksimalt op til 1.000 hk og rækkevidde på 800 km. I USA taler man også om topfart for lastbilerne på 121 km/t.

Ved at gå til brint kan man opnå samme rækkevidde med færre batterier og dermed øget nyttelasten. Brinttankene vil rumme mellem 40- og 80 kg.

Bilerne til distribution kan klare sig med mindre teknologi på 480 kW med et drejningsmoment på 1.800 Nm. Der vil operere to elmotorer pr. aksel og et geardifferentiale. Batterikapacitet 80 kWh. Ladetid med 400 kW bliver to timer fra 0. Bilerne bliver nøglefri med betjening via store touchscreens - med indstilling af klima, førersæde og de kameraer, som har afløst sidespejlene (som hos Mercedes).

Færdig bil næste år
Samarbejdet betyder, at Nikola primært står for drivline, mens platform og design for de europæiske lastbiler vil være fra Iveco, som også skal stå for salg og service. Iveco har dog også forsket i brint i længere tid.

Allerede på IAA transportmessen i Hannover næste år vil den færdige Nikola TRE lastbil blive præsenteret - i første omgang som eludgave - og kort efter, som Trevor Milton udtrykte det, vil vi kunne tilbyde bilen i brintudgave.

Det kan dog både blive 2022 og 2023 - alt efter udrulningen af fyldestationer.

"Nikola indtager Europa som et ustoppeligt godstog"

Fælles for de fleste af plug-in el-lastbilerne fra præsentationen i Torino er, at de ventes klar til salg om et par år. Som nogle af de første. Det vil sige, at producenter som Renault og Volvo dog allerede er på markedet i dag. Og alle andre er på vej. 

Når det gælder brint, er det foruden Nikola kun Hyundai og Toyota, som er klar med brintlastbiler - og faktisk arbejder amerikanerne med begge selskaber for at få en fælles platform, når det gælder fyldestationer og godkendelser. 

Desuden samarbejder man med ZF, Bosch, Mahle (motorteknologi) og Shell - samt med det norske brint-selskab NEL om bl.a. elektrolyse. NEL ejer i dag danske H2 Logic. 

De første brintbiler kører i USA 

- Nikola vil indtage Europa som et ustoppeligt godstog, sagde firmaets skifter Trevor Milton ved præsentationen - og henviste til sin opvækst med en far, der arbejdede ved jernbanerne i Las Vegas. 

I USA har man netop indsat de første brintlastbiler baseret på Nikola 1 lastbilen, som kører Budweiser øl for Anheuser-Busch bryggeriet - med premiere på bryggeriet i St. Louis forleden. 

Disse første lastbiler fra Nikola er helt og aldeles udviklet og produceret hjemme på hovedsædet i Phoenix, Arizona. 

Som et Formel 1 team 

- Vi er som et Formel 1 racing team, hvor vi har al produktion in-house - fra rammer til aksler og karosseridele - bygget delvist på 3D printere. Brintudviklingen er vi pionerer i - og batteriudvikling står vi også selv for. Men vi kan ikke gøre det uden samarbejdspartnere - således er de elektriske aksler udviklet sammen med Bosch - og nu har vi så fundet Iveco som vores partner, fortæller Mark Russel, der er præsident i Nikola Motors. 

Mark Russel ser ikke projektet som et job, men som en mission. Det handler om at spalte vand "H2O" til brint "H2" og ilt "O." 

140 mio kr. pr. fyldestation 

Og det burde ikke kunne gå galt, selv om selskabet frem til 2028 vil stå klar med 700 brintfylde-stationer i USA og Canada - og 70 i Europa. De første fyldestationer er klar - bl.a. én ved fabrikken i Phoenix, som bliver flittigt brugt af amerikanske Hyundai og Toyota-ejere, der kører i brintbiler. 

Men priser for hver fyldestation er 20 mio. Dollars eller ca. 140 mio. kroner - og hver station fylder tre-fire hektar eller 200 meter gange 200 meter. Her kan være tilknyttet en vindmøllepark eller en solcelle-mark. 

- Det handler om at kunne prioritere brinttransport lokalt, siger Trevor Milton. 

200 lastbiler pr. dag pr. anlæg 

Andre steder bruges måske vandkraft. Og der skal også anvendes rørtransport af den færdige brint i stil med det danske naturgasnet. Beregningen er, at 200 lastbiler om 10 år hver dag vil benytte hvert eneste af anlæggene. Påfyldningen skal ske med 700 bar. 

I Danmark er der p.t. syv fyldeanlæg - opbygget som containere, der modsat Nikolas totalløsning fyldes op via lastbilstransport. 

Udfordringen er måske størst i USA, hvor en gallon (3,8 liter) diesel koster tre dollars (21 kr.). Men alt styres politisk - derfor er gaspriserne i Danmark (som er 1,25 kr. dyrere pr. liter end diesel) med til at ødelægge indførelse af biogas-transport - med mindre en kommune som f.eks. København forlanger gastransport som tilfældet p.t. er med busser og renovationskørsel. 

Mange investorer er klar 

Så vil spørgsmålet om økonomi og profit falde til jorden. Hvis kunden (en kommune) vil betale meromkostningerne, så er problemerne løst. Så er hele spørgsmålet med totaløkonomi (Total Cost of Ownership) nærmest irrelevant. 

Men - der behøves mange investorer, som man dog allerede har aftaler med i USA. Men der er også mange i Europa - ikke kun Iveco, men også eksempelvis Shell, Bosch, Mahle og ZF. 

Finansieringen vil i vid udstrækning foregå via leasing- og finansieringsselskaber, hvor både køretøj, brint/el og service vil indgå.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Lastbildæk skal mærkes

Katastrofal nedgang for persontransport

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Svært marked: Leman fyrer 50

Online Avis Arkiv

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Gang i luftfragten igen

Plus

Bennys drenge vasker sig

Fredsøs grønne lastbiler kører for fuld skrue her under corona-krisen. Folk skal jo have mad, siger chefen

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Vognmand: Corona giver flere pakker til private

Test
TEST: En dag i grusgraven

Sådan bliver de danske erhvervshavne påvirket af coronakrisen

Corona-virus
Konkurser: - På én nat væltede det ind med henvendelser

Frygten for at gå konkurs eksisterer i stort set alle brancher, men især enkeltmandsvirksomhederne er lige nu i panik, lyder det fra konkursernes frontlinje.

Overrasket vognmand: Vi kan ikke mærke krisen

City Container positive trods krisen: Forventer opadgående kurve

ITD udskyder generalforsamling

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Danmarks første S-Way

BHS Logistics går frem i svært marked

Nye leveringer

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Direktørskifte i Bevola

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

PÅSKETILBUD - lær AB 18 hjemme!

Ny Kel-Berg 4 akslet 65 m3 til Jan C. Skov Logistik ApS

CASE: Besøg på byggepladsen hos T.C. Anlæg i Odense

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Modtager du vores nyhedsbrev?

10 ting du bør overveje, når du skal vælge EDI-leverandør

Lastas har leveret ny Kel-Berg til HLS Fragt A/S

Deltag i Konkurrencen - Vind månedens pakke med rundsling!

Kran og krog hjælper med renovationen

Slangeopruller 3/8" 20 MTR. fra AJ - Engros A/S

Stor Hiab kran på ladbil

Onlinekursus i offentlig servicetrafik

Leverance til kunde, med yderst tilfredse medarbejdere.

NOS A/S har surringer, der holder!

NY Kel-Berg overføringsanhænger til Finn Durafour & Søn ApS

Undgå tunge manuelle løft med en vakuumhåndteringsløsning!

EFFER kran klar til Arthur Andersen

Nyt liv til dit kranudstyr?

Ny sælger for opbygning af lastbiler og reparationer

Årets kontorbyggeri 2020 – kontorernes paradis skal kåres!

NOS A/S Vi tilbyder kvalitets RHINO taljer

Lastas har leveret en ny Kel-Berg til Ribe Flaskecentral A/S

Send til en kollega

0.157