23948sdkhjf

Store ord beskriver transatlantisk makkerskab: "Vi er sjælevenner"

| Af Tekst og foto: Carsten Teiner (Torino) | Tip redaktionen om en historie

Amerikanske Nikola Motors og italienske Iveco er langt i arbejdet med at tilbyde en brintlastbil i Europa, bygget på basis af Ivecos nye S-Way lastbil

"We are soulmates" - vi er sjælevenner.

Sådan udtrykte chefen for amerikanske Nikola Motors, Trevor Milton, hans forhold til italienske Iveco, da den kommende Nikola Tre lastbil forleden blev vist første gang i Europa - og dermed besejlede joint-venture samarbejdet mellem de to selskaber.

De to selskaber har føling for samme sag: Miljøet. For hvor Iveco har været pionér på gasdrift til lastbiler - er Nikola pionér på brintteknologi til lastbiler. For Iveco er Nikola er kærkommen partner - for modsat alle andre lastbilsproducenter i Europa, var Iveco alene.

Indenfor to år vil vi se de første el- og brintlastbiler fra Nikola i Europa. Nikola Motors er kun få år gammelt - og folkene bag er primært eksperter i el og brint.

Tre måneders arbejde
For nylig havde den europæiske udgave kaldet Nikola TRE præmiere i Torino i Italien. Lastbilen er udviklet sammen med Nikolas’ europæiske partner Iveco, som har stået for bl.a. platform og førerhusudvikling. Men i samarbejdet er også FPT (Fiat Power Train) på drivlinedelen.

Arbejdet med TRE-modellen er gennemført på kun tre måneder - og det har betydet, at Nikola Motors har sparet mange års udviklingsarbejde.

Udviklingsteamet hos Iveco og designerne fra Ital Design var netop færdige med udviklingen af Iveco’s nye S-Way og X-Way trækkere, da samarbejdet med Nikola Motors blev indgået - og så kunne de fortsætte, hvor de slap.

Fremtidens fjerntransport
- Brintbiler er for os at løsningen på fremtidens langdistance-kørsel, hvor el er løsningen på distribution i byer. Brintbiler er elbiler, hvor brinten er rækkeviddeforlænger. Vi er i gang med en udvikling, som kan sammenlignes med den industrielle revolution for 100 år siden, sagde Trevor Milton.

Hvor de europæiske plug-in el-lastbiler primært er udviklet til distribution, er Nikola TRE udviklet som trækker og eksportkørsel. I første omgang som 4x2, men senere også 6x2. Bilen vil både tilbydes som trækker og forvogn/hænger-kombination.

Man taler om, at ca. 10 pct. af lastbiler kører på el i Europa i 2025, 30 pct. i 2030 og i 2050 er målet CO2 neutralitet. Det skal brint hjælpe med.

Skalérbare platforme
Der er tale om skalérbare platforme med plads til brint- og litium el-teknik. Kapaciteten er 800 kWh, som sikrer en rækkevidde på i snit 400 km. Totalvægt op til 44 tons.

Nilkola-folkene taler om maksimalt op til 1.000 hk og rækkevidde på 800 km. I USA taler man også om topfart for lastbilerne på 121 km/t.

Ved at gå til brint kan man opnå samme rækkevidde med færre batterier og dermed øget nyttelasten. Brinttankene vil rumme mellem 40- og 80 kg.

Bilerne til distribution kan klare sig med mindre teknologi på 480 kW med et drejningsmoment på 1.800 Nm. Der vil operere to elmotorer pr. aksel og et geardifferentiale. Batterikapacitet 80 kWh. Ladetid med 400 kW bliver to timer fra 0. Bilerne bliver nøglefri med betjening via store touchscreens - med indstilling af klima, førersæde og de kameraer, som har afløst sidespejlene (som hos Mercedes).

Færdig bil næste år
Samarbejdet betyder, at Nikola primært står for drivline, mens platform og design for de europæiske lastbiler vil være fra Iveco, som også skal stå for salg og service. Iveco har dog også forsket i brint i længere tid.

Allerede på IAA transportmessen i Hannover næste år vil den færdige Nikola TRE lastbil blive præsenteret - i første omgang som eludgave - og kort efter, som Trevor Milton udtrykte det, vil vi kunne tilbyde bilen i brintudgave.

Det kan dog både blive 2022 og 2023 - alt efter udrulningen af fyldestationer.

"Nikola indtager Europa som et ustoppeligt godstog"

Fælles for de fleste af plug-in el-lastbilerne fra præsentationen i Torino er, at de ventes klar til salg om et par år. Som nogle af de første. Det vil sige, at producenter som Renault og Volvo dog allerede er på markedet i dag. Og alle andre er på vej. 

Når det gælder brint, er det foruden Nikola kun Hyundai og Toyota, som er klar med brintlastbiler - og faktisk arbejder amerikanerne med begge selskaber for at få en fælles platform, når det gælder fyldestationer og godkendelser. 

Desuden samarbejder man med ZF, Bosch, Mahle (motorteknologi) og Shell - samt med det norske brint-selskab NEL om bl.a. elektrolyse. NEL ejer i dag danske H2 Logic. 

De første brintbiler kører i USA 

- Nikola vil indtage Europa som et ustoppeligt godstog, sagde firmaets skifter Trevor Milton ved præsentationen - og henviste til sin opvækst med en far, der arbejdede ved jernbanerne i Las Vegas. 

I USA har man netop indsat de første brintlastbiler baseret på Nikola 1 lastbilen, som kører Budweiser øl for Anheuser-Busch bryggeriet - med premiere på bryggeriet i St. Louis forleden. 

Disse første lastbiler fra Nikola er helt og aldeles udviklet og produceret hjemme på hovedsædet i Phoenix, Arizona. 

Som et Formel 1 team 

- Vi er som et Formel 1 racing team, hvor vi har al produktion in-house - fra rammer til aksler og karosseridele - bygget delvist på 3D printere. Brintudviklingen er vi pionerer i - og batteriudvikling står vi også selv for. Men vi kan ikke gøre det uden samarbejdspartnere - således er de elektriske aksler udviklet sammen med Bosch - og nu har vi så fundet Iveco som vores partner, fortæller Mark Russel, der er præsident i Nikola Motors. 

Mark Russel ser ikke projektet som et job, men som en mission. Det handler om at spalte vand "H2O" til brint "H2" og ilt "O." 

140 mio kr. pr. fyldestation 

Og det burde ikke kunne gå galt, selv om selskabet frem til 2028 vil stå klar med 700 brintfylde-stationer i USA og Canada - og 70 i Europa. De første fyldestationer er klar - bl.a. én ved fabrikken i Phoenix, som bliver flittigt brugt af amerikanske Hyundai og Toyota-ejere, der kører i brintbiler. 

Men priser for hver fyldestation er 20 mio. Dollars eller ca. 140 mio. kroner - og hver station fylder tre-fire hektar eller 200 meter gange 200 meter. Her kan være tilknyttet en vindmøllepark eller en solcelle-mark. 

- Det handler om at kunne prioritere brinttransport lokalt, siger Trevor Milton. 

200 lastbiler pr. dag pr. anlæg 

Andre steder bruges måske vandkraft. Og der skal også anvendes rørtransport af den færdige brint i stil med det danske naturgasnet. Beregningen er, at 200 lastbiler om 10 år hver dag vil benytte hvert eneste af anlæggene. Påfyldningen skal ske med 700 bar. 

I Danmark er der p.t. syv fyldeanlæg - opbygget som containere, der modsat Nikolas totalløsning fyldes op via lastbilstransport. 

Udfordringen er måske størst i USA, hvor en gallon (3,8 liter) diesel koster tre dollars (21 kr.). Men alt styres politisk - derfor er gaspriserne i Danmark (som er 1,25 kr. dyrere pr. liter end diesel) med til at ødelægge indførelse af biogas-transport - med mindre en kommune som f.eks. København forlanger gastransport som tilfældet p.t. er med busser og renovationskørsel. 

Mange investorer er klar 

Så vil spørgsmålet om økonomi og profit falde til jorden. Hvis kunden (en kommune) vil betale meromkostningerne, så er problemerne løst. Så er hele spørgsmålet med totaløkonomi (Total Cost of Ownership) nærmest irrelevant. 

Men - der behøves mange investorer, som man dog allerede har aftaler med i USA. Men der er også mange i Europa - ikke kun Iveco, men også eksempelvis Shell, Bosch, Mahle og ZF. 

Finansieringen vil i vid udstrækning foregå via leasing- og finansieringsselskaber, hvor både køretøj, brint/el og service vil indgå.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Sløje tider for vinterkørsel

Kvinder klar til netværk

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

Her er transportaftalens vigtigste punkter

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.156