23948sdkhjf

- Man skal ikke trække grønne løsninger ned over hovedet på vognmændene

| Af Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark | Tip redaktionen om en historie

Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen

Markedskræfterne bør ikke give nervøse trækninger i klimapartnerskaberne for hvis vi for alvor vil rykke på den grønne omstilling, er der ingen vej uden om den fri konkurrence.

I disse uger mødes erhvervsliv og brancheorganisationer på kryds og tværs i regeringens klimapartnerskaber. Her skal vi komme med bud på, hvordan der fra alle sider kan bidrages til målsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030.



Det forudsætter blandt andet, at vi bliver bedre til at tænke løsninger på tværs af brancher samtidig med, at vi har respekt for de særlige kendetegn, der karakteriserer sektorerne hver især. I det arbejde er markedskræfterne et særdeles nyttigt redskab.

Hver eneste krone tæller

Mens energisystemet domineres af store operatører og naturlige monopoler, er der tale om helt andre konkurrenceforhold i transportsektoren. Især den tunge transport er et ekstremt konkurrenceudsat erhverv, hvor hver eneste krone tæller. Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen.

Derfor nytter det ikke at forsøge at trække løsninger ned over hovedet på vognmændene - bare fordi det passer i et systemperspektiv. Det er med andre ord afgørende, at udbud og efterspørgsel passer sammen. Det skal klimapartnerskaberne bidrage til.

Vi skal samtænke på tværs

Et godt eksempel på et produkt, der giver fantastisk god mening i både energi- og transportsektoren, er elektrofuels eller Power2X. Men hvis elektrofuels skal være mere end bare et buzzword er det helt afgørende, at vi samtænker bedre på tværs. Et produkt der ud fra et energisystem-perspektiv anses som optimalt, giver nemlig ingen mening, hvis det ikke samtidig kan aftages i transportsektoren - for eksempel fordi der mangler biler, der kan anvende det.

Omvendt nytter det heller ikke noget, at transportbranchen efterspørger produkter, som er alt for dyre og besværlige at producere og distribuere - eller som ikke giver nogen reel klimagevinst.

Klimapartnerskaberne skal ikke udvælge fremtidens "vinderteknologier", da historien har vist os, at sådanne valg oftest overhales af udviklingen og markedskræfterne. Vi skal i stedet stille krav til CO2-fortrængning og lade aktørerne vælge de løsninger, der giver bedst mening i deres perspektiv, som foreslået i Drivkraft Danmarks 2050-plan.

Nervøse trækninger

Der er ingen tvivl om, at en sådan markedsorienteret tilgang kan give nervøse trækninger i dele af universitets-, NGO- og systemverdenen, hvor man helst vil planlægge langt ud i fremtiden. Men hvis vi for alvor skal have den grønne omstilling ud på vejene, er der ingen vej uden om den fri konkurrence - også selvom det kræver sine ofre. I fri konkurrence er det nemlig en vigtig præmis, at kun de bedste og smarteste løsninger overlever. Den grønne omstilling er ikke gratis, og det giver god mening at hjælpe den på vej politisk og økonomisk. Men god grøn omstilling sikres ikke ved at holde hånden under skrøbelige teknologier igennem årtier. Det sikres ved at opsætte ambitiøse mål og CO2-fortrængningskrav, som producenter, distributører og forbrugere af energi kan konkurrere om at leve op til mest effektivt. Det budskab tager Drivkraft Danmark med ind i regeringens klimapartnerskaber.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Online Avis Arkiv

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Alpi investerede flittigt i 2019

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.144