23948sdkhjf

- Man skal ikke trække grønne løsninger ned over hovedet på vognmændene

| Af Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark | Tip redaktionen om en historie

Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen

Markedskræfterne bør ikke give nervøse trækninger i klimapartnerskaberne for hvis vi for alvor vil rykke på den grønne omstilling, er der ingen vej uden om den fri konkurrence.

I disse uger mødes erhvervsliv og brancheorganisationer på kryds og tværs i regeringens klimapartnerskaber. Her skal vi komme med bud på, hvordan der fra alle sider kan bidrages til målsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030.



Det forudsætter blandt andet, at vi bliver bedre til at tænke løsninger på tværs af brancher samtidig med, at vi har respekt for de særlige kendetegn, der karakteriserer sektorerne hver især. I det arbejde er markedskræfterne et særdeles nyttigt redskab.

Hver eneste krone tæller

Mens energisystemet domineres af store operatører og naturlige monopoler, er der tale om helt andre konkurrenceforhold i transportsektoren. Især den tunge transport er et ekstremt konkurrenceudsat erhverv, hvor hver eneste krone tæller. Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen.

Derfor nytter det ikke at forsøge at trække løsninger ned over hovedet på vognmændene - bare fordi det passer i et systemperspektiv. Det er med andre ord afgørende, at udbud og efterspørgsel passer sammen. Det skal klimapartnerskaberne bidrage til.

Vi skal samtænke på tværs

Et godt eksempel på et produkt, der giver fantastisk god mening i både energi- og transportsektoren, er elektrofuels eller Power2X. Men hvis elektrofuels skal være mere end bare et buzzword er det helt afgørende, at vi samtænker bedre på tværs. Et produkt der ud fra et energisystem-perspektiv anses som optimalt, giver nemlig ingen mening, hvis det ikke samtidig kan aftages i transportsektoren - for eksempel fordi der mangler biler, der kan anvende det.

Omvendt nytter det heller ikke noget, at transportbranchen efterspørger produkter, som er alt for dyre og besværlige at producere og distribuere - eller som ikke giver nogen reel klimagevinst.

Klimapartnerskaberne skal ikke udvælge fremtidens "vinderteknologier", da historien har vist os, at sådanne valg oftest overhales af udviklingen og markedskræfterne. Vi skal i stedet stille krav til CO2-fortrængning og lade aktørerne vælge de løsninger, der giver bedst mening i deres perspektiv, som foreslået i Drivkraft Danmarks 2050-plan.

Nervøse trækninger

Der er ingen tvivl om, at en sådan markedsorienteret tilgang kan give nervøse trækninger i dele af universitets-, NGO- og systemverdenen, hvor man helst vil planlægge langt ud i fremtiden. Men hvis vi for alvor skal have den grønne omstilling ud på vejene, er der ingen vej uden om den fri konkurrence - også selvom det kræver sine ofre. I fri konkurrence er det nemlig en vigtig præmis, at kun de bedste og smarteste løsninger overlever. Den grønne omstilling er ikke gratis, og det giver god mening at hjælpe den på vej politisk og økonomisk. Men god grøn omstilling sikres ikke ved at holde hånden under skrøbelige teknologier igennem årtier. Det sikres ved at opsætte ambitiøse mål og CO2-fortrængningskrav, som producenter, distributører og forbrugere af energi kan konkurrere om at leve op til mest effektivt. Det budskab tager Drivkraft Danmark med ind i regeringens klimapartnerskaber.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Jens Konrad overtager Ikast-vognmand

Vognmand med opråb i krisetid: - Chaufførerne er vores vigtigste aktiv

DFDS' ex-chef til DSV

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Volvos nye modeller forsinkes

Nyhedsbrev

9.139 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

SLD-direktør: - Den danske transport kører videre

Online Avis Arkiv

ITD: Sæt gang i hjulene ved investeringer i infrastruktur

Svineproducent vil køre selv

Lastbilmægleren har leveret ny KA-BA grisetrailer til Svejstrup Østergaard sammen med en velholdt DAF-trækker fra 2016

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Chauffører kan testes for corona-virus

ITD vil hive EU-Kommissionen i retten over Postnord-sag

FDE Fondens formand fylder 70 år

Dansk Erhverv: Nu mærker transportbranchen krisen

Rundspørge fra Dansk Erhverv viser, hvor alvorligt det står til i transportbranchen.

Nordjysk vognmand: Plus i hårdt marked er ikke godt nok

Lastbildæk skal mærkes

Lastbiltrafikken ruller stadig på de store veje

Katastrofal nedgang for persontransport

Statsminister overvejer gradvis genåbning efter påske

Regeringen hæver loft for virksomheders lønkompensation

Svært marked: Leman fyrer 50

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Godsmængden falder i danske havne

Nye tal fra Danske Havne og Danmarks Statistik viser et generelt fald i godsmængden i 17 af Danmarks største danske havne over de seneste år. "En rigtig trist udvikling," siger branchechef

Krise kan betyde ny opkøbsmulighed for DSV

Gang i luftfragten igen

Danmarks første S-Way

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

ATL og 3F kommer med vejledning til skraldemænd

DTL fastholder generalforsamlingen

Branchen anbefaler: Sådan kan du undgå corona på terminalen

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Corona-virus
Oliedistributør bevarer fatningen: For tidligt at frygte corona

Corona-virus
Bring-løsning mindsker smitterisiko

Corona-virus
3F: Trepartsaftale er et afgørende værn mod massefyringer

Corona-virus
SMVdanmark: Selvstændige lades i stikken

Corona-virus
ITD: - Vi holder Danmark kørende

Genbrug af dæk er nødvendigt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kran og tippelad til grabkørsel

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Aluminiums Kraner fra JLM teknik, gør bare hverdagen nemmere

Ny Faymonville Megamax !!

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Optimeringssoftware til distribution af færdigblandet beton

Ny Kel-Berg 4 akslet tiptrailer 61,5 m3 til Jysk Træflis ApS

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Heavy duty connectorer

Sugekop fra Woods PowrGrip.

Kundeservice

Michelin tilbyder dæk og service til Danmarks helte

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Kel-Berg 3 akslet skrot tiptrailer til JOMA v/John Johansen

EFFER kran bag stållad

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

"Med coronavirus er det nu, vores IPW-system står sin prøve"

Send til en kollega

0.141