23948sdkhjf

- Man skal ikke trække grønne løsninger ned over hovedet på vognmændene

| Af Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark | Tip redaktionen om en historie

Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen

Markedskræfterne bør ikke give nervøse trækninger i klimapartnerskaberne for hvis vi for alvor vil rykke på den grønne omstilling, er der ingen vej uden om den fri konkurrence.

I disse uger mødes erhvervsliv og brancheorganisationer på kryds og tværs i regeringens klimapartnerskaber. Her skal vi komme med bud på, hvordan der fra alle sider kan bidrages til målsætningen om 70 pct. CO2-reduktion i 2030.



Det forudsætter blandt andet, at vi bliver bedre til at tænke løsninger på tværs af brancher samtidig med, at vi har respekt for de særlige kendetegn, der karakteriserer sektorerne hver især. I det arbejde er markedskræfterne et særdeles nyttigt redskab.

Hver eneste krone tæller

Mens energisystemet domineres af store operatører og naturlige monopoler, er der tale om helt andre konkurrenceforhold i transportsektoren. Især den tunge transport er et ekstremt konkurrenceudsat erhverv, hvor hver eneste krone tæller. Her er der, i modsætning til i energisektoren, oftest ikke mulighed for at planlægge ti år ud i fremtiden, hvis det betyder røde tal på bundlinjen i morgen.

Derfor nytter det ikke at forsøge at trække løsninger ned over hovedet på vognmændene - bare fordi det passer i et systemperspektiv. Det er med andre ord afgørende, at udbud og efterspørgsel passer sammen. Det skal klimapartnerskaberne bidrage til.

Vi skal samtænke på tværs

Et godt eksempel på et produkt, der giver fantastisk god mening i både energi- og transportsektoren, er elektrofuels eller Power2X. Men hvis elektrofuels skal være mere end bare et buzzword er det helt afgørende, at vi samtænker bedre på tværs. Et produkt der ud fra et energisystem-perspektiv anses som optimalt, giver nemlig ingen mening, hvis det ikke samtidig kan aftages i transportsektoren - for eksempel fordi der mangler biler, der kan anvende det.

Omvendt nytter det heller ikke noget, at transportbranchen efterspørger produkter, som er alt for dyre og besværlige at producere og distribuere - eller som ikke giver nogen reel klimagevinst.

Klimapartnerskaberne skal ikke udvælge fremtidens "vinderteknologier", da historien har vist os, at sådanne valg oftest overhales af udviklingen og markedskræfterne. Vi skal i stedet stille krav til CO2-fortrængning og lade aktørerne vælge de løsninger, der giver bedst mening i deres perspektiv, som foreslået i Drivkraft Danmarks 2050-plan.

Nervøse trækninger

Der er ingen tvivl om, at en sådan markedsorienteret tilgang kan give nervøse trækninger i dele af universitets-, NGO- og systemverdenen, hvor man helst vil planlægge langt ud i fremtiden. Men hvis vi for alvor skal have den grønne omstilling ud på vejene, er der ingen vej uden om den fri konkurrence - også selvom det kræver sine ofre. I fri konkurrence er det nemlig en vigtig præmis, at kun de bedste og smarteste løsninger overlever. Den grønne omstilling er ikke gratis, og det giver god mening at hjælpe den på vej politisk og økonomisk. Men god grøn omstilling sikres ikke ved at holde hånden under skrøbelige teknologier igennem årtier. Det sikres ved at opsætte ambitiøse mål og CO2-fortrængningskrav, som producenter, distributører og forbrugere af energi kan konkurrere om at leve op til mest effektivt. Det budskab tager Drivkraft Danmark med ind i regeringens klimapartnerskaber.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Det højeste marked i nyere tid

Her er transportaftalens vigtigste punkter

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

ITD: En trist dag for danske vognmænd

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Lastbiler knaldet for ulovlig kørsel er eksploderet

Antallet af udenlandske lastbiler, der bliver fanget i politiets kontroller for ulovlig cabotagekørsel, er mere end tredoblet fra 2018 til 2019

Dekra Bilsyn udvider igen

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.171