23948sdkhjf

Volvo tror på en blanding af drivmidler

| Af Carsten Teiner | Tip redaktionen om en historie

- Vi er leveringsdygtige i alt, siger Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks

- Vi er leveringsdygtige i alle former for drivmidler, men det er meget svært at vælge, når vi ikke får et udspil fra bl.a. politisk hold - bl.a. EU. Det er mere fra de større byer, at vi hører om de fremtidige krav, sagde Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks, da Transportmagasinet var i Göteborg for at teste Volvos nye ellastbil.

Han ved jo ikke, hvad der bliver tilgængeligt på den lange bane, men han tror, at det bliver en blanding af drivmidler. Det handler også om udviklingen af priserne på drivmidler som biogas, LNG, brint og el - og priserne på teknologien som batterier og brændselsceller.



Når det gælder elektriske køretøjer, så er de ikke nødvendigvis 100 procent miljørigtige, hvis vi tager batteriproduktion og elproduktion med. Det handler om geografi. For nogle lande benytter sågar kulværker til at producere el - og så er CO2 forureningen værre end med en dieselmotor, viser Volvo Trucks undersøgelser.

Sol-, vind- og vandkraft
Det spiller også ind, at man kan benytte batterier flere gange - måske til montering i en ny bil, til opvarmning eller til at samle strøm op med (grid).

Det er ifølge Volvo vind-, sol og vandkraft, der skal gøre elektriciteten mest miljørigtig. Dertil kan man tillægge strøm, der kommer fra et kernekraftværk, men det er der ikke flertal for ret mange steder - i hvert fald ikke herhjemme.

Men det gælder naturligvis også at tænke grønt på andre områder end transport - Volvo Trucks har en vindmøllepark til at klare strøm til deres lastbilsfabrik i Gent i Belgien - og i Göteborg foregår det med vandkraft.

Udforske med konceptlastbiler
- Vi ser et stort potentiale for tunge eldrevne lastbiler til regional transport og anlægsopgaver på længere sigt. Med vores konceptlastbiler har vi til formål at udforske og demonstrere forskellige løsninger til fremtiden, mens vi vurderer interesseniveauet på markedet og i samfundet generelt, siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyhedsbrev

9.177 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

Ny V8’er til Herlufmagle

Rørby Johansens nye Scania R 580 V8 8x4*4 med JOAB-opbygning

Demstrup ser fremad efter udfordrende år

Hejselad til Vojens

En lastbil er ikke bare en lastbil...

En lille Scania P 280 til vinduesfabrikken HåndværkerVinduet i Sundby Mors

Biodiesel på seks Q8-stationer

N&K Spedition gik frem trods bølgegang i markedet

Dansk transportkoncern får bøde for levering af kopimøbler

Postnord får millionbeløb af staten til at dække postomdeling

Nye leveringer

Herover er et udvalg af de seneste leveringer.

Fynsk fragtmand fejrer 40-års jubilæum: Henrik er tredje generation

Marius Pedersen havde historisk godt 2019

Skræddersyet til at spare brændstof

DSV opfører Europas største logistikcenter ved Horsens

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Fragt af corona-udstyr for kvart milliard: Blankocheck til DSV får kritik

Chauffør stak af fra studentervogn: Manglede lastbilkørekort

22 chauffører og vognmænd er blevet sigtet efter kontrol af studentervogne på Sjælland og Lolland-Falster.

Fortsat mulighed for enkeltstyks-godkendelser

Store investeringer sætter spor hos Ole Larsen

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Ny administrerende direktør til MAN Danmark

Proace City udkommer nu

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Simpel og sikker

Er du leverandør til Banedanmark?

Kel-Berg tiptrailer med suge/blæs til Ølsted & Allested

Sommerferie – men vi holder åbent

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

Niels J. Philipsen Transport A/S nye Kel-Berg hejseladskærre

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

NOPA kærre leveret til Arkil

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Anna bygger outlet-butik til designmøbler

To identiske opbygning til Marius Pedersen A/S

Hvad er Dyneema®?

Hvorfor er der en blå label på dit løfteudstyr?

Løfteposer og værktøjsholdere hos Carl Stahl A/S

Kel-Berg tiptrailer 37 m3 leveret til Obel Transport A/S

Kransen vajer smukt over byggeriet

Sidste chance for nedsat pris til udbudskonferencen i Aarhus

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Lancering af MELFA Assista

Planåg med unik kapacitet

NOS A/S – din løftegrejs specialist

Brdr. Nørulf A/S med en ny Kel-Berg maskinanhænger

Send til en kollega

0.157