23948sdkhjf

Solceller skal levere strøm til Limfjordstunnelen

Vejdirektoratet er gået i gang med at forberede opsættelsen af solcelleanlæg på Limfjordstunnelens portalbygninger i Aalborg og Nørresundby.

Det er planen, at solcellerne skal levere supplerende strøm til driften af tunnelens elektriske installationer.

- Vi skal inden for transportområdet hele tiden overveje, hvordan vi kan løse vores opgaver på den mest miljøvenlige måde, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Ved at få solceller til at levere strøm til Limfjordstunnelen sparer vi både penge og energi – og vi gør det på en måde, der er relativt enkel at installere. Det er et godt eksempel på de klimavenlige løsninger, der skal være med til at fremme den grønne omstilling, jeg arbejder for som transportminister.

Som supplement
Helt konkret drejer det sig om, at Vejdirektoratet vil opsætte solcelleanlæg på tunnelens nordre og søndre portalbygning.

Ved den søndre portalbygning bliver anlægget placeret på tagfladen, samt de to grønne områder henholdsvis øst og vest for tunnelen. Og ved den nordre portalbygning placeres solcellerne på tagfladen.

Når anlæggene er installeret, vil solcellerne generere 125.000 kWh, der vil blive brugt som supplement til at drive tunnelens elektriske installationer f.eks. ventilatorer, belysning, og trafiktavler.

Læs også: 15 km motorvej klar til brug i Østjylland

- Det vil ske i et lukket kredsløb, hvor strømmen fra solcellerne bliver kanaliseret direkte over i tunnelens installationer og forbrugt med det samme, siger fagkoordinator Rasmus Bang fra Vejdirektoratet.

Limfjordstunnelens anlæg bruger i øvrigt mest strøm, når solen står højest, hvilket er endnu en styrke ved installationen.

Samlet set vil den nye løsning spare Vejdirektoratet for en udgift til indkøb af el på forventeligt 250.000 kr. om året, og tunnelen vil fremover blive drevet delvist af bæredygtig energi.

Projektet med at etablere solcelleanlægget har været sendt i offentligt udbud, og arbejdet begynder i løbet af kort tid.

Vejdirektoratet forventer, at anlægget vil være i drift i forsommeren 2020.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Kvinder klar til netværk

Sløje tider for vinterkørsel

Tre ud af fire transportarbejdere frygter nedslidning før pensionen

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

ITD indfører grøn klimaplan for vejgodstransport

Nyhedsbrev

9.087 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Se billederne: Fuld koncentration til DM i Skills

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Nye miljøregler kan tvinge brændstofforbruget for lastbiler op

Lastbiler tvinges til at få monteret filtre, der vil øge brændstofforbruget. Og det selvom de ikke forurener mere end andre lastbiler med fri adgang til storbyerne

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

Truet af lukning: HCS tumler med biogas-opkøb

Blue Water åbner kontor i Italien

Det højeste marked i nyere tid

ITD: En trist dag for danske vognmænd

Minister erkender: Aftale forhindrer ikke ny Padborg-sag

Onsdagens brede politiske aftale skal sikre danske minimumlønninger for såkaldt cabotagekørsel.

Bred aftale stopper lav løn til udenlandske chauffører

Onsdag bliver der indgået en aftale, der skal forhindre løndumping på transportområdet

Her er transportaftalens vigtigste punkter

OK-forhandlinger på transportområdet er i gang

Virksomheder går på lærlingejagt under DM i Skills

DTL: En kæmpe sejr mod social dumping

Aalborg Havn skifter navn: Vil tiltrække internationale kunder

Nyt 65.000 kvm logistikcenter ved Silkeborg

Dekra Bilsyn udvider igen

Danske Fragtmænd tænder for lyset og sparer 60 pct. CO2

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Truckproducent på ny kurs: Direktørskifte, nyt kontor og lovende partnerskab

Nu vil Dekra uddanne ledere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Tilpassede løsninger til præcis dit behov

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kel-Berg maxi flexi gardintrailer til Bulk-Transport A/S

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

European BIM week: Future construction technology

Medbringertruck til Jelling

Jens Buhl & Sønner A/S nye Kel-Berg overføringsanhænger

NY programmerbar tryksensor

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Tid til nyt faldsikringsudstyr?

Gør det kommende år lidt lettere… Gør som 6.700 andre...

Få styr på AB 18, ABR 18 og ABT 18 i 2020

Ny Kel-Berg nedb. gardintrailer til L.M. Transport, Ans A/S

ROTEX elastisk klo-kobling fra KTR

CO2-venlig

Job: Area Sales Manager til Nord- og Vestjylland

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

Send til en kollega

0.188