23948sdkhjf

Nye brandbiler har været to år undervejs: Redder effektivt i højden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Østjyllands Brandvæsen i Aarhus har fået leveret to nye Scania L 360 B4x2 LB stigevogne. De skal fremover indgå i det østjyske beredskab på stationerne Aarhus City og Aarhus Syd sammen med to andre stigevogne på stationerne i Skanderborg og Odder.

Midt i 2017 satte seks forskellige danske kommunale beredskaber sig sammen for at blive enige om et fælles indkøb af hele otte nye stigevogne til brandstationer både i Jylland og på Sjælland. Det var Beredskab Øst (Ballerup og Gladsaxe), Nordsjællands Brandvæsen (Hørsholm), Østsjællands Beredskab (Roskilde), Brand & Redning MidtVest (Herning), Midtjysk Brand & Redning (Silkeborg) samt Østjyllands Brandvæsen (Aarhus Syd og Aarhus City).

Scania og Rosenbauer
Der blev etableret en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de seks beredskaber, og efter mange, lange og konstruktive diskussioner faldt valget på Scanias L-chassis opbygget med Rosenbauer redningsstiger. Chassiserne er blevet indkøbt i en fælles pulje på den rammeaftale, som Scania indgik med Beredskabsstyrelsen helt tilbage i 2014.

- En stigevogn er et meget kompliceret køretøj, der skal besidde en lang række forskellige egenskaber. Den skal kunne accelerere hurtigt, den skal være stabil under kørslen og ved brug med stigen, og den skal være lav. Præcis den kombination af egenskaber var vi enige om, at Scanias L-chassis med den kraftigste 9-liters motor på 360 hk i kombination med Allison gearkasse besidder. Og efter vi har fået de første leveret, er vi ikke blevet skuffet, siger Lars Stilling, der er beredskabsmester ved Østjyllands Beredskab.

Blandt de vigtigste egenskaber for Aarhus Brandvæsen er lav bygge- og kørehøjde. Det bidrager Scanias frem- og nedbyggede L-førerhus til, når stigen i transportstilling ligger hen over førerhuset med redningskurven hængende helt ude foran.

Viadukt ved Spanien
- Her i Aarhus har vi en viadukt nede ved Spanien (nej, det er ikke det sydeuropæiske land, men en gade ved Aarhus Havn), der er skiltet med en frihøjde på blot 3,4 meter, som stigevognene helst skal kunne komme under for at undgå en større omvej. Målet for de nye stigebiler var derfor en totalhøjde på under 3,30 cm køreklar, men med de nye stigevogne nåede vi faktisk helt ned på kun 3,15 meter, så vi suser under viadukten uden problemer, siger Lars Stilling.

I arbejdsgruppen for indkøb af de nye stigevogne har også beredskabsinspektør Jesper Hansen lagt en stor indsats. Med en baggrund som uddannet brandmand og indsatsleder, har han et godt kendskab til kravene til alle typer redningskøretøjer, og han har blandt andet koordineret de forskellige beredskabers ønsker og krav.

Selv om brandbiler generelt udgør en meget lille del af vognparken på de danske landeveje og samtidig løser meget specielle opgaver, er de ikke fritaget for at overholde de generelle krav til akseltryk og dimensioner, som alle andre tunge køretøjer også skal overholde.

- Med vores strenge krav til bygge- og kørehøjde frygtede vi, at vi måtte ”nøjes med” stigevogne på små chassiser med små hjul, som normalt kun anvendes til distributionskørsel. Men med Scanias L-chassis kunne vi få ”rigtige lastbilchassiser” med kraftige chassisrammer på store hjul og stadig opfylde højdekravene, fortæller Jesper Hansen.

Kommende regler for max. 3,30 meter
- Faktisk er den lave viadukt nede ved Spanien ikke den eneste udfordring for os. Kommende regler i bygningsreglementet betyder, at stigevogne fremover skal kunne komme ind i bebyggelser med blot 3,3 meters frihøjde, så det er de nye Scania L-stigevogne også klar til, tilføjer han.

- De nye stigevogne repræsenterer en investering på kr. 4,5 til 5 mio. pr. stk. afhængigt af udstyr, og de skal holde i mindst 20 år. Derfor foretrækker vi kraftige lastbilchassiser med solide undervogne, og her har vi rigtig gode erfaringer med Scania. De er måske ikke de allerletteste på markedet, men til gengæld holder de, fastslår Jesper Hansen.

Han er i øjeblikket i gang med at sælge nogle af Østjyllands Brandvæsens ældste køretøjer, heriblandt nogle Scania P93 tankbiler med næsten 25 år på bagen.

Også fra Scanias side er der tilfredshed med hele salgs- og leveringsprocessen. Det er lastbilsælger Tom Korsholm Pedersen, der har stået for leveringen af Scania-chassiserne.

Lyttet til forslag og løsninger
- Det er altid en fornøjelse at handle med professionelle indkøbere, der virkelig kender deres fagområde. Samtidig er det dejligt, når der bliver lyttet til de forslag og løsninger, som Scania har bidraget med, siger Tom Korsholm Pedersen.

- Allerede tidligt i processen foreslog vi det ekstra lave L-førerhus, og vi har også argumenteret for den motorvariant, som det endte med til sidst. En tur på Scania-fabrikkens testbane overbeviste Lars Stilling og hans kolleger om, at 9-literen havde rigeligt med power til både acceleration og tophastighed, selv om de fra starten havde forventet, at der skulle en 13-liters motor under gulvet, forklarer Tom.

Fakta om Aarhus Brandvæsens nye Scania L 360 stigevogne

Chassis: 4x2 med ekstra lav luftaffjedring på for- og bagaksel. Automatisk kneeling på forakslen, så førerhuset sænkes helt ned til jorden, når håndbremsen trækkes. Desuden automatisk udluftning af luftaffjedringen, når kraftudtaget til stigen aktiveres. Max. teknisk totalvægt 19,5 tons (8,0 tons på foraksel, 11,5 tons på bagaksel), max. totalvægt ved kørsel på offentlig vej 18 tons.

Førerhus: Scania CP20L, langt, frembygget og nedbygget førerhus helt i stål med fladt tag. Monteret på 4-punkt luftaffjedring. Udrustet med separate Medium+ stole til fører og passager. Automatisk klimaanlæg.

Drivline: Scania DC9-127, 9-liters 5-cyl. dieselmotor med max. ydelse på 360 hk v. 1.900 o/min. og max. drejningsmoment på 1.700 Nm v. 1.050-1.350 o/min. Euro 6-miljønorm vha. ren SCR-teknologi. Allison GA766, 6-trins automatgearkasse, Scania AD400SA bagaksel med enkeltreduceret R660-bagtøj med 4,88:1 i udveksling samt manuel differentialespærre.

Opbygning: Rosenbauer L32A XS 3.0 redningsstige med 5-ledet stigeløb og knæk på det yderste led, så den f.eks. kan knække ned over tagrygge. Monteret med redningskurv for op til 5 personer (max. 500 kg). Max. arbejdshøjde er 32 meter, og stigen er godkendt til brug i vindstyrke op til 22 m/s. Den er monteret på platform med integrerede støtteben, der kan løfte bilen helt fri af underlaget.

Levering: Opbygningen er leveret af RK Brand & Teknik i Ringe, som også har stået for den endelige indretning, staffering, syn og afleveringseftersyn. Stigeopbygningen er produceret og monteret af Rosenbauer International AG’s afdeling i Karlsruhe i Tyskland (tidl. kendt som METZ).

Hold dig opdateret med Transportmagasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Conaramte containerrederier vinker farvel til 35 pct. af aktieværdien

Karsten Beier: Jeg er helt og aldeles uforstående

Vognmand udtaler sig nu om den verserende sag mod Kurt Beier Transport

Kvindelige lastbilchauffører samler ind i sorgen over dræbt 24-årig kollega

En kvindelig lastbilchauffør mistede livet i en trafikulykke syd for Christiansfeld i sidste uge

Coop køber Danmarks første el-lastbil til godstransport

Scania leverer el-lastbilen til efteråret

EU's vejpakke er vedtaget: Regler skal stoppe postkasseselskaber og lønpres

Det vil være lettere for danske chauffører at klare sig med de nye EU-regler, siger transportminister

Nyhedsbrev

9.182 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

DTL og SLD om vejpakke: En vigtig sejr

Vejpakkens vedtagelse er en milepæl og en positiv nyhed, der vil gavne transportbranchen langt ud i fremtiden, mener flere brancheaktører

Online Avis Arkiv

Virksomheder bliver frataget krav om fartskrivere

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Opkøbsmaskinen Scan Global Logistics havde flot 2019

Danish Crown klar til at droppe Kurt Beier Transport ved dom

Fagforbundet 3F kritiserer de firmaer, der stadig bruger Kurt Beier Transport A/S

P. K. Justesen køber otte nye lastbiler

Kommune varsler tilsyn med overnatningslokaler i transportbranchen

20 ejendomsejere i Padborg er udvalgt til at få tilsynsbesøg fra Aabenraa Kommune i løbet af august

Vognmand kræves fængslet for grov udnyttelse af chauffører

Transportfirma kom i fokus, da det kom frem, at selskabets chauffører levede under usle kår nær grænsen

Hollandsk politi afslører torturcontainere brugt af kriminelle

Onsdag er knald eller fald for chaufførerne på Europas veje

Hvis et ændringsforslag bliver stemt igennem, så falder EU's vejpakke. Det vil være tragisk, mener politiker

Alpi investerede flittigt i 2019

Udrykningskøretøjer undgår nu stærekassebøder

Rigspolitiet har fundet en løsning for uretmæssige stærekassebøder

Fødevarestyrelsen: Lastbiler kan slæbe svinepest med ind i Danmark

Danske Vognmænd ekskluderer transportselskab

På grund af mistanke om ulovlig cabotagekørsel smides selskab ud af branchefællesskab

Nyt logistikcenter får op til 300 flere lastbiler til Horsens dagligt

Når DSV's nye logistikcenter i Lund står færdigt i 2026, forventer koncernen, at antallet af lastbiler, der dagligt kører til og fra det nye hovedsæde, stiger fra 700-800 til 800-1000

Scania åbner køreskole i Ishøj

Lastbilchauffører kan nu tage uddannelse direkte hos lastbilleverandør

Færre lastbiler bliver indregistreret

Der kom 260 nye lastbiler på vejene i juni, hvilket er 67 pct. færre end i samme måned sidste år

Transportmagasinet udkommer også i sommerferien

Grenaa Havn i ny udvidelse

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Biodiesel på seks Q8-stationer

Hjælper med at reducere brændstofforbruget

Vejpakken: Hjem til familien hver fjerde uge

Se kortet: Her er risikoen for fartbøder størst

Mærsk bag nyt institut: Skal gøre skibsfart klimaneutral

Ny overenskomst på plads mellem Krifa og ITD Arbejdsgiver

ATL: Chauffører på svinetransporter straffes for hårdt

Vejen er banet for klimaplan for transportbranchen

EU udsætter frister på kørekort og tilladelser

ITD: Affaldsaftale er et skridt mod flere udbud og fri konkurrence

Danmark får enormt grønt brintanlæg - Holland betaler

Nyt Proshop-lager får 70 robotter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fantastisk flot opbygning med finesser

Nyt vaskeanlæg hos Vognmand Svend Erik Brogaard A/S

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Anker Christensen Eftf.

Schmitz Cargobull Webinar i samarbejde med Siemens

DFD's helt egen shop er nu live

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Ny Kel-Berg city gardintrailer til Ola Bjerregaard ApS

Hejs og montering af vinduer med C10 minikran

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

Kel-Berg tipkærre fra Lastas til Vognmand Klaus Wolf

En emballage der gør en forskel

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.172