23948sdkhjf
>

Nye brandbiler har været to år undervejs: Redder effektivt i højden

Østjyllands Brandvæsen i Aarhus har fået leveret to nye Scania L 360 B4x2 LB stigevogne. De skal fremover indgå i det østjyske beredskab på stationerne Aarhus City og Aarhus Syd sammen med to andre stigevogne på stationerne i Skanderborg og Odder.

Midt i 2017 satte seks forskellige danske kommunale beredskaber sig sammen for at blive enige om et fælles indkøb af hele otte nye stigevogne til brandstationer både i Jylland og på Sjælland. Det var Beredskab Øst (Ballerup og Gladsaxe), Nordsjællands Brandvæsen (Hørsholm), Østsjællands Beredskab (Roskilde), Brand & Redning MidtVest (Herning), Midtjysk Brand & Redning (Silkeborg) samt Østjyllands Brandvæsen (Aarhus Syd og Aarhus City).

Scania og Rosenbauer
Der blev etableret en arbejdsgruppe med repræsentanter fra de seks beredskaber, og efter mange, lange og konstruktive diskussioner faldt valget på Scanias L-chassis opbygget med Rosenbauer redningsstiger. Chassiserne er blevet indkøbt i en fælles pulje på den rammeaftale, som Scania indgik med Beredskabsstyrelsen helt tilbage i 2014.

- En stigevogn er et meget kompliceret køretøj, der skal besidde en lang række forskellige egenskaber. Den skal kunne accelerere hurtigt, den skal være stabil under kørslen og ved brug med stigen, og den skal være lav. Præcis den kombination af egenskaber var vi enige om, at Scanias L-chassis med den kraftigste 9-liters motor på 360 hk i kombination med Allison gearkasse besidder. Og efter vi har fået de første leveret, er vi ikke blevet skuffet, siger Lars Stilling, der er beredskabsmester ved Østjyllands Beredskab.

Blandt de vigtigste egenskaber for Aarhus Brandvæsen er lav bygge- og kørehøjde. Det bidrager Scanias frem- og nedbyggede L-førerhus til, når stigen i transportstilling ligger hen over førerhuset med redningskurven hængende helt ude foran.

Viadukt ved Spanien
- Her i Aarhus har vi en viadukt nede ved Spanien (nej, det er ikke det sydeuropæiske land, men en gade ved Aarhus Havn), der er skiltet med en frihøjde på blot 3,4 meter, som stigevognene helst skal kunne komme under for at undgå en større omvej. Målet for de nye stigebiler var derfor en totalhøjde på under 3,30 cm køreklar, men med de nye stigevogne nåede vi faktisk helt ned på kun 3,15 meter, så vi suser under viadukten uden problemer, siger Lars Stilling.

I arbejdsgruppen for indkøb af de nye stigevogne har også beredskabsinspektør Jesper Hansen lagt en stor indsats. Med en baggrund som uddannet brandmand og indsatsleder, har han et godt kendskab til kravene til alle typer redningskøretøjer, og han har blandt andet koordineret de forskellige beredskabers ønsker og krav.

Selv om brandbiler generelt udgør en meget lille del af vognparken på de danske landeveje og samtidig løser meget specielle opgaver, er de ikke fritaget for at overholde de generelle krav til akseltryk og dimensioner, som alle andre tunge køretøjer også skal overholde.

- Med vores strenge krav til bygge- og kørehøjde frygtede vi, at vi måtte ”nøjes med” stigevogne på små chassiser med små hjul, som normalt kun anvendes til distributionskørsel. Men med Scanias L-chassis kunne vi få ”rigtige lastbilchassiser” med kraftige chassisrammer på store hjul og stadig opfylde højdekravene, fortæller Jesper Hansen.

Kommende regler for max. 3,30 meter
- Faktisk er den lave viadukt nede ved Spanien ikke den eneste udfordring for os. Kommende regler i bygningsreglementet betyder, at stigevogne fremover skal kunne komme ind i bebyggelser med blot 3,3 meters frihøjde, så det er de nye Scania L-stigevogne også klar til, tilføjer han.

- De nye stigevogne repræsenterer en investering på kr. 4,5 til 5 mio. pr. stk. afhængigt af udstyr, og de skal holde i mindst 20 år. Derfor foretrækker vi kraftige lastbilchassiser med solide undervogne, og her har vi rigtig gode erfaringer med Scania. De er måske ikke de allerletteste på markedet, men til gengæld holder de, fastslår Jesper Hansen.

Han er i øjeblikket i gang med at sælge nogle af Østjyllands Brandvæsens ældste køretøjer, heriblandt nogle Scania P93 tankbiler med næsten 25 år på bagen.

Også fra Scanias side er der tilfredshed med hele salgs- og leveringsprocessen. Det er lastbilsælger Tom Korsholm Pedersen, der har stået for leveringen af Scania-chassiserne.

Lyttet til forslag og løsninger
- Det er altid en fornøjelse at handle med professionelle indkøbere, der virkelig kender deres fagområde. Samtidig er det dejligt, når der bliver lyttet til de forslag og løsninger, som Scania har bidraget med, siger Tom Korsholm Pedersen.

- Allerede tidligt i processen foreslog vi det ekstra lave L-førerhus, og vi har også argumenteret for den motorvariant, som det endte med til sidst. En tur på Scania-fabrikkens testbane overbeviste Lars Stilling og hans kolleger om, at 9-literen havde rigeligt med power til både acceleration og tophastighed, selv om de fra starten havde forventet, at der skulle en 13-liters motor under gulvet, forklarer Tom.

Fakta om Aarhus Brandvæsens nye Scania L 360 stigevogne

Chassis: 4x2 med ekstra lav luftaffjedring på for- og bagaksel. Automatisk kneeling på forakslen, så førerhuset sænkes helt ned til jorden, når håndbremsen trækkes. Desuden automatisk udluftning af luftaffjedringen, når kraftudtaget til stigen aktiveres. Max. teknisk totalvægt 19,5 tons (8,0 tons på foraksel, 11,5 tons på bagaksel), max. totalvægt ved kørsel på offentlig vej 18 tons.

Førerhus: Scania CP20L, langt, frembygget og nedbygget førerhus helt i stål med fladt tag. Monteret på 4-punkt luftaffjedring. Udrustet med separate Medium+ stole til fører og passager. Automatisk klimaanlæg.

Drivline: Scania DC9-127, 9-liters 5-cyl. dieselmotor med max. ydelse på 360 hk v. 1.900 o/min. og max. drejningsmoment på 1.700 Nm v. 1.050-1.350 o/min. Euro 6-miljønorm vha. ren SCR-teknologi. Allison GA766, 6-trins automatgearkasse, Scania AD400SA bagaksel med enkeltreduceret R660-bagtøj med 4,88:1 i udveksling samt manuel differentialespærre.

Opbygning: Rosenbauer L32A XS 3.0 redningsstige med 5-ledet stigeløb og knæk på det yderste led, så den f.eks. kan knække ned over tagrygge. Monteret med redningskurv for op til 5 personer (max. 500 kg). Max. arbejdshøjde er 32 meter, og stigen er godkendt til brug i vindstyrke op til 22 m/s. Den er monteret på platform med integrerede støtteben, der kan løfte bilen helt fri af underlaget.

Levering: Opbygningen er leveret af RK Brand & Teknik i Ringe, som også har stået for den endelige indretning, staffering, syn og afleveringseftersyn. Stigeopbygningen er produceret og monteret af Rosenbauer International AG’s afdeling i Karlsruhe i Tyskland (tidl. kendt som METZ).

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.093