23948sdkhjf

Fragtmænd til forskere: - Vi skifter ikke bare 1.600 lastbiler ud

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

- Vi har 1.600 lastbiler, og vi skifter ikke dem alle sammen ud i 2025, når der kommer en ny og bedre teknologi i 2030.

Sådan sagde Peter B. Jepsen, erhvervspolitisk direktør i Danske Fragtmænd, efter at en række forskere i et par timer havde fortalt en forsamling af interessenter fra klimapartnerskaberne for luft, land og sø om fremtidens muligheder for drivmidler.

Det skriver DI Business.

Blandt mulighederne var de fleste enige om, at elektrofuel, hvor strøm og brint kombineres med CO2 fra biogasproduktionen, er den grønneste.

Dyrt og bøvlet
Bøvlet er, at den også er ret dyr, og der går en årrække, før den bliver attraktiv for især landtransporten. Deraf Peter B. Jepsens kommentar, der gav forsamlingen et vink med en vognstang om, at økonomiske hensyn ikke kan tages ud af ligningen om den grønne omstilling.

- Vi er i international konkurrence og har en fortjenstmargin på knap 3 procent. Selv vores største kunder vil skele til prisen, når de køber transport. Derfor kan vi ikke bare gå forrest med et omfattende omkostningsspring for vores ydelser. Vi tror på, at vi skal starte med teknologi, hvor de nuværende motorer kan anvendes og dernæst en gradvis fornyelse i takt med, at nye teknologier bliver økonomisk rentable, sagde Peter B. Jepsen.

Selvforsyning er vigtig for Engelbrecht
Konferencen blev skudt i gang af transportminister Benny Engelbrecht (S), der pointerede, at den grønne omstilling også er et spørgsmål om selvforsyning.

- Mange her vil nok kunne huske de bilfrie søndage og oliekrisen. Vi skal skabe grøn omstilling, så vi bliver selvforsynende, så vi kan sikre øget mobilitet og så vi bliver verdensførende i udvikling af teknologi med ubegrænsede ressourcer, der kan begrænse klimaforandringerne, sagde Benny Engelbrecht.

Han glædede sig over, at et bredt flertal af Folketinget inden længe ventes at stemme for klimaloven, hvor målet er 70 procents reduktion af klimagasser inden 2030.

- Det gør det langt lettere for erhvervslivet at komme i gang, at vi i Danmark har både politikernes opbakning til omstillingen. Og vi har brug for det tætte samarbejde med erhvervslivet, så vi kan sikre vækst i samfundet og ikke sætter begrænsninger på transporten og mobiliteten, sagde Benny Engelbrecht, før han gav ordet videre til en række forskere, der kom for at præsentere både kortsigtede og langsigtede muligheder på transportområdet.

Enige forskere: Kulstof er mangelvaren
Alle forskerne talte varmt om fordelene ved teknologien på hver deres forskningsområde, så det som tilhører kunne være svært at afgøre, om det ene var bedre end det andet.

Men en ting var alle forskerne enige om: Der er ikke mangel på mulige energikilder. Begrænsningen ligger i mangel på kulstof.

- Der er fordele og ulemper ved alle teknologier. Det vi skal sikre os er, at vi ikke tænker snævert i lavere udledning af klimagasser, men tænker det ind i sammenhæng, hvor samfundet som helhed har gavn af det. Fx så vi ikke bruger løs af biomasse på en måde, der betyder, at vi sætter yderligere pres på biodiversiteten, sagde Henrik Wenzel, Professor, centerleder, Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi på Syddansk Universitet, SDU.

Hvem vil betale?
Der var også enighed blandt forskerne om, at alle de grønne løsninger foreløbig er dyrere at anvende end fossil brændsel.

Flere af dem forventede, at nogle teknologier hen ad vejen vil kunne bruges til samme eller lavere priser end de fossile. Men branchedirektør Michael Svane, DI Transport, troede til gengæld ikke rigtig på, at transportkøberne umiddelbart er parate til at betale en merpris for det grønne.

- Jeg tror ikke - belært af erfaringen - at transportbranchen sådan bare kan regne med, at transportkøberne endsige forbrugerne generelt vil tage pungen op af lommen og betale mere for transport eller varer for at transportbranchen kører grønt. I den offentlige sektor, der er en meget stor køber af transport, kan der måske være en vis villighed til at betale lidt mere. Men grundlæggende er vi nødt til at udvikle teknologi, der kan konkurrere på pris, sagde Michael Svane.

Klimafond kan gøre forskel
Den vurdering blev bakket op af Lars Wigelstorp Andersen, direktør for Public Affairs & Infrastructure i SAS.

- Vi har et produkt på hylderne, hvor du kan betale for grønt brændstof i tanken med en merpris på ca. 70 kr. pr. 20 minutter, du flyver. Men jeg kan godt afsløre, at det ikke er et produkt, der bliver revet ned af hylderne, sagde Lars Wigelstorp Andersen.

Begge de to herrer mente til gengæld, at den klimafond som luftfartsbranchen har foreslået, vil kunne gøre en forskel.

- Hvis vi opkræver et klimabidrag på flyrejser fra Danmark og puljer dem i en fond, vil vi opbygge en kapital, der vil give en reel og robust tilskyndelse til en hurtigere til investering i udvikling af de klimavenlige flybrændstoffer og bidrage til den udvikling, der skal til for at sætte Danmark i førersædet på udviklingen, sagde Michael Svane.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Ny dækaftale gavner miljø og pengepung

Frode Laursen i bæredygtigt kaffesamarbejde

Ahmed fandt sin hylde på chaufføruddannelsen: - Jeg har lært at tro på mig selv

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ministerium overhørte kritik af lange dyretransporter

Nyhedsbrev

9.085 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Færre lastbiler i Haderslev

Skilsmisse fra PostNord i Sverige kan koste millioner

Transportministeriet skal undersøge konsekvenser ved at trække Danmark ud af Postnord. Det kan koste et trecifret millionbeløb, siger professor

Årets Iveco-forhandler er fra Sjælland

Renault vil halvere nedetid

Danske Havne: Brug søvejen mere og nedbring trængsel

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

Vejpakken godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg

Scan Global Logistics får 315 mio. euro fra investorer: Køber op i Australien

ITD: Problematisk at varebiler ikke er med i ny aftale om chaufførløn

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Blue Water åbner nyt kontor

Gammel kending tilbage hos Sawo

Mercedes satser på el

Der er kommet bedre styr på fyrværkeritransporter

Postnord: Flere partier åbner for at trække Danmark ud

Transportministeriet vil senest til marts undersøge konsekvenserne af at trække Danmark ud af Postnord

Stor varebilskontrol: 58 sager på to dage

Tidligere Fjord Line-direktør skal styrke rederi

Nørresundby Rederi og Shipping vil udvikle dør-dør transporter.

Dekra får ny direktør

13 års malerarbejder venter Øresundsbroen

Politikere kritiserer Postnords afvisning af alvorlige anklager

Dekra Bilsyn udvider igen

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Kombineret slamsuger og spuler til Brdr. Nørulf

Kel-Berg sværlasttrailer til Midt-Trans

Færdselsformand vil sætte fokus på adfærd og landeveje

Affaldsfirma bliver i Brøndby trods klager

DTL-formand: Kurt Beier-sagen markerer år nul

Fra drømmebro til konkret projekt

Mange har stadig ikke orden i papirerne

Overblik: Konkurser i transportbranchen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny produktion krævede nye kraner hos Grafisk Maskinfabrik

Danløft A/S har leveret en ny traverskran!

Sæt fokus på chaufførernes sundhed

Brædstrup Vognmandsforretnings nye Kel-Berg maskinanhænger

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Projekteringsledelse - i fokus i byggeriets aftalevilkår AB

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Ny Kel-Berg tiptrailer 37 m3 til Vallem Maskintransport

Flangekoblinger til forbrændingsmotorer

Metal rulleporte – til stærkt udsatte steder

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Ny Kel-Berg letvægts tiptrailer til Søren Bech Transport A/S

Programmérbar LED strip

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Tag med på Studietur til DGNB guld-certificerede kontorer

Modtager du vores nyhedsbrev?

Kel-Berg overføringsanhænger til Snave Vognmandsforretning

Uhing EasyLock ® fra Manicus Teknik

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Hejs og kran til entreprenørforretning i Vils

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Få styr på reglerne for offentlige udbud i 2020

Ny Kel-Berg tiptrailer leveret til Sejer & Sønnichsen A/S

Løfte grej fra KLC A/S

Send til en kollega

0.234