23948sdkhjf

Miljøminister dropper omstridt datoregel for miljøzoner

Fra 1. juli skærpes kørsel i miljøzonerne i de store danske byer. Oprindeligt var lovforslaget strikket sådan sammen, at lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 ikke længere må køre ind i miljøzoner.

Netop skæringsdatoen har vakt stor furore i branchen, for den betyder, at lastbiler der lever op til Euronorm 5 ikke kan bruges i de store byer, hvis de er indregistreret før skæringsdatoen.

Derfor har DTL – Danske Vognmænd arbejdet hårdt for at få den del af lovforslaget lavet om, og det ser nu ud til at lykkes, skriver DTL på sin hjemmeside.

I hvert fald har miljøminister Lea Wermelin fremsat et lovforslag, der også giver lastbiler indregistreret før 1. oktober 2009 lov til at køre ind i miljøzonerne, hvis de lever op til miljønormen.

Administrerende direktør for DTL – Danske Vognmænd, Erik Østergaard, er naturligt nok tilfreds med loven nu bliver tilrettet.

 - Indkørsel til miljøzonerne bør naturligvis afhænge af bilernes forureningsgrad og ikke af, hvornår de tilfældigvis er indregistreret. Så det er rigtig godt nyt, at ministeren har lyttet til vores saglige argumenter ikke mindst for de mange vognmænd, der opererer med specialkøretøjer, som ikke bare kan forrentes over ti år. Det er også godt nyt for dem, der tilbage før oktober 2009 udviste rettidig omhu og købte Euro-5 biler ind med tanke på miljøet for så at få stillet i udsigt, at de biler ikke længere må køre i miljøzonerne. Det må de så alligevel og tak for det, siger direktøren på DTL’s hjemmeside.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125