23948sdkhjf

Danske Maritime sætter Brexit under lup

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Om en uge forlader Storbritannien EU, og snart indledes forhandlinger om det fremtidige forhold, herunder en frihandelsaftale. For den danske maritime industri er det er helt afgørende, at mulighederne for både handel og samarbejde bevares i bedst muligt omfang.

Derfor sætter Danske Maritime Brexit under lup og vil i 2020 have et stort fokus på at sikre branchens vigtige forretningsforbindelser med Storbritannien, siger Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime:

- Fra den danske maritime industris side er vi meget bekymrede for, at Storbritannien nu forlader EU, fordi EU-samarbejdet har sikret gode relationer mellem den danske og den britiske maritime industri. Ikke mindst i form af et relativt frit marked for eksport af maritimt udstyr og maritime løsninger til det britiske marked, herunder nul-told og smertefri godkendelsesprocedurer for dansk udstyr og løsninger til den britiske skibsbygningsindustri, siger Jenny Braat.

EU og UK skal bindes tæt sammen
Derudover har Storbritannien i lighed med Danmark traditionelt stået for en handelsliberal linje og kæmpet for fair og lige handelsvilkår globalt – en linje, som den danske maritime industri bakker fuldt op om. Så i de kommende forhandlinger mellem EU og UK er det i den danske industris interesse, at en aftale knytter EU og UK så tæt som muligt sammen handelsmæssigt, siger Jenny Braat:

- Det er helt afgørende, at vi undgår unødvendige handelsbarrierer og risiko for konkurrenceforvridning. Vi lægger fra industriens side stor vægt på, at der opnås en handelsaftale, der er juridisk bindende, og hvor der er told- og kvotefrihed for handlen med maritimt udstyr.

Danske Maritime ønsker desuden, at aftalen sikrer, at der ikke åbnes for tildeling af statsstøtte til den britiske maritime industri på vilkår, der afviger fra EU statsstøtteregler.

- Ellers risikerer vi konkurrenceforvridning til skade for den danske maritime industri, og vi skal også undgå, at Storbritannien indfører såkaldte ”køb britisk” klausuler i deres offentlige indkøbsregler eller opfordrer britiske rederier til fortrinsvis at købe britisk byggede skibe. Den slags tiltag er uacceptable, siger Jenny Braat.

Følger forhandlinger nøje
Inden for handel med tjenesteydelser er det også vigtigt for den danske maritime industri, at Storbritannien juridisk forpligter sig til at sikre, at britiske rederier fortsat kan lade deres skibe reparere og vedligeholde på danske værfter, og forpligter sig tilsvarende i forhold til danske maritime rådgivende ingeniørfirmaers adgang til det britiske skibsbygningsmarked.

Derudover er det vigtigt, at der ikke opstår nye komplekse godkendelsesprocedurer for eksport og salg af maritimt udstyr og maritime løsninger til det britiske marked. Selvstændige UK godkendelses- og certificeringsprocedurer bør undgås, og Storbritannien bør så vidt muligt fortsat anerkende godkendelsesprocedurerne for maritimt udstyr i marineudstyrsdirektivet (MED) og direktivet for radiokommunikationsudstyr (RED). Samtidig bør danske maritime virksomheder fortsat frit kunne bruge britiske testinstitutter og Notified Bodies i forbindelse med MED og RED godkendelserne.

- Vi følger nøje med i forhandlingerne for at sikre den danske maritime industris handelsmæssige interesser bedst muligt. Branchen lever i høj grad af eksport, og Storbritannien er et vigtigt marked. Nu er det op til dygtige politikere og embedsmænd at få landet nogle gode aftaler, og vi giver på vegne af branchen vores besyv med i flest mulige sammenhænge for at sikre, at branchen kommer bedst muligt gennem dette skilsmissedrama, siger Jenny Braat.

Storbritannien udtræder af EU d. 31. januar 2020 – ni måneder senere end oprindeligt planlagt.

Hold dig opdateret med Transportmagasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Forsiden lige nu

Vanvittigt: Volvo lancerer fire nye lastbiler - ved at stable dem ovenpå hinanden

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Pink trailer med mange muligheder

Sjællandsk vognmand leverer bedste regnskab i fem år

ATL og 3F enige om overenskomst for 20.000 transportarbejdere

Nyhedsbrev

9.106 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Online Avis Arkiv

Lastvogn væltet om på siden: Chauffør slap uskadt

Ugehvil: Bødeniveauet 10-dobles

Plus

Udvidelse af havn vedtages onsdag: - Nu er alle glade

Efter ild i el-skraldebil: Beredskab efterlyser retningslinjer for opklipning

Færre spøgelsesbilister: Laveste niveau i 15 år

Antallet af spøgelsesbilister faldet til laveste niveau i 15 år

Jernbanen - et godt alternativ fra Kina

Styrelse retter fejl i chaufføruddannelsesbeviser

Lave trafiktal kan sende regning for betalingsbro videre til skatteborgerne

Plus

”Dansk shipping er gået glip af en enestående gigant”

DFDS og DSV er hver for sig store succeshistorier i dansk shipping. Men Jan Erlund ærgrer sig over, at ejerne bag de to virksomheder ikke greb chancen og fusionerede, da muligheden bød sig

Transportfolk får 2200 kroner ekstra om måneden med ny aftale

Lønstigninger over de næste tre år er en del af den nye overenskomst, der er indgået på transportområdet

Nordjysk fragtvirksomhed får æren for jobfest hos vinduesproducent

DSV vil skære op mod 4000 stillinger efter milliardopkøb

Transportkoncernen DSV Panalpina skal efter planen skære 2,3 milliarder af omkostningerne frem mod 2022.

Lastbilchauffør havde 12 pistoler med til Danmark

DSV: Corona-udbrud udfordrer skibsfarten mest

Varebilstilladelser presser nordjysk kurerfirma på økonomien

Klimavenlig køletransport: Lidl satser på biogas

Ulovlig parkering endte med beslaglagt lastbil

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Coronavirus kommer til at koste Mærsk i 2020

Mærsk køber logistikselskab i USA for næsten fire milliarder

Coronafrygt har kostet verdenshandel milliarder

Entreprenør- og vognmandsfirma skærer 5,8 mio. kr. af overskuddet

ATL: Stop bødestigning ved arbejdsulykker

Heftig stigning i modulvogntog på Øresundsbron

Banedanmark har fundet ny direktør med jernbaneerfaring

Fagfolk: - Den danske jernbane er syg

Grøn omstilling på vej

Minister vil sætte batteridrevne tog på skinner inden 2030

Coronavirus hindrer PostNord i at sende pakker til Kina

Direktør tilbage hos Nyscan

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Omfattende Panduit program

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hardy Bjerregaard Kristensen nye Kel-Berg tiptrailer

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Sidste chance for Early Bird-rabat til PROCURETECH FORUM

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kel-Berg nyhed til Aage Olesen Transport

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

Meldgaard Hydraulik klar til Vestfyn trækker 2020

Deutsche Bahn vælger Prysmian signalkabler til sporudvidelse

Intelligent rute- og transportoptimering til byggebranchen

Kranfører Jim Meyer hejser byggematerialer

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

metalbåndsav i god kvalitet til lette savopgaver.

Kel-Berg tiptrailer til Palle Staal Transport ApS

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Enkel servostyring

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Johan Bækgård & Søn ApS nye Kel-Berg tiptrailer

Projekterings-, Projekt-, eller Byggeledelse? Valget er dit!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Send til en kollega

0.156