23948sdkhjf

Vestas: Håber vognmænd fortsætter under DSV-aftale

Vestas og DSV har netop løftet sløret for et gigantisk partnerskab, der betyder, at transportkæmpen skal stå for vindmøllelogistikken til og fra Vestas-fabrikkerne på verdensplan.

Aftalen betyder dog ikke, at vognmændene i første omgang skal frygte for deres opgaver til vindmøllegiganten.

- Mange af de samarbejdsaftaler, som vi har med nuværende underleverandører, håber vi, at DSV kan overtage, så de stadigvæk er en del af systemet, siger kommunikationschef Anders Riis, Vestas.

- Derudover kommer vi til at leve op til de kontrakter og forpligtelser, som vi har på nuværende tidspunkt.

Ikke transport til service
Det er en meget omfattende aftale, der drejer sig om et årligt milliardbeløb, og gælder transport både til lands og vands.

Læs også: Ministre kaldt i samråd om forsinkede særtransporter

Partnerskabet omfatter både almen godstransport ind til Vestas-fabrikkerne, og sær- og projekttransporter, som er ud til sites og levering af vindmøller.

- Aftalen indebærer ikke servicerelateret transport, som for eksempel en reservedel til et site, der allerede er oppe at køre. Det er ikke omfattet, uddyber Anders Riis.  

Som udgangspunkt regner Vestas heller ikke med, at der bliver tale om omrokeringer blandt Vestas-ansatte, der skal flytte til DSV.

- Der vil muligvis være ændringer af arbejdsopgaver, men det hænger sammen med vores strategi inden for området, siger han.

Ejerskab ikke afklaret
For at kunne transportere de store vindmøllekomponenter på lastbiler eller skibe, ejer Vestas selv specialudviklet transportudstyr. Hvordan ejerskabet her er i fremtiden, skal afklares med DSV, fortæller kommunikationschefen.

- En af grundene til, at vi indgår partnerskabet, er, at volumen går så meget op i industrien. Derfor stiger behovet for transport, siger Anders Riis.

Artiklen er en del af temaet Bagom Vestas-aftalen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11